Hva er det beste backupsystemet via nett?

Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav oskares » man 29.12.2014 15:01

Hei, skal gå til innkjøp av en ny router i hjemmet. Dette skal også kombineres med et backupsystem via nett. Nå vet jeg selvfølgelig at apple allerede har gjort jobben for meg ved å kjøpe en Time Capsule, men så er spørsmålet, hvordan er time capsule som router? Leser at den har dårlig rekkevidde etc.. per idag har jeg en relativt dårlig router(Thompson) kombinert med en ekstender.. men vil ha en ny router som er kraftigere og mer stabil en den Thompson dritten Nextgentel leverer....

Har sett på et par routere fra Asus som støtter Time machine, og som har en mye høyere hastighet og rekkevidde en hva time capsule klarer å levere. Vil en asus router som støtter time machine fungere på akkurat samme måte som en time capsuel gjør?(når jeg kobler en harddisk til routeren selvfølgelig).

Alt i alt vil jeg har en kraftig og god router med bra rekkevidde, samt et bra backupsystem for apple produkter

Her er Asus routerene jeg har sett på: https://www.komplett.no/asus-rt-ac66u-1 ... ter/757756
https://www.komplett.no/asus-rt-ac87u-1 ... ter/829858
Håper noen har erfaringer og tips å komme med! :D
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav lazyjacket » man 29.12.2014 15:58

Det er nok tanken med det hele, at du kan koble til en disk og få timemachine der.

Jeg har ac66u selv, den er rask, men ikke veldig imponert over rekkevidden, om du har mye betong i huset/leiligheten.


Netgear Nighthawk X4 R7500 Kan fort være et bedre alternativ enn ac66u.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav oskares » man 29.12.2014 17:09

Takk for svar! Men netgear sin støtter ikke time machine..
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav Ugland » man 29.12.2014 22:48

Angående router har jeg ikke peiling...

Ift Backup så kjøper jeg denne tjenesten hos Jottacloud og dette gir meg ubegrenset lagring for 590,- pr år...

Jeg kjører backup av MBP + at jeg også bruker sync folderen til alle private og jobb dokumenter.
Jeg har også en pc som jeg bruker innimellom og dette fungerer veldig bra for meg.

Om det er best det vet jeg ikke....
medlem i 125 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav lazyjacket » tir 30.12.2014 10:56

Joda, NetGear sin støtter TimeMachine og blir er en NAS-server når man kobler på en USBdisk.

Her sier netgear selv hvilke formater den vil at HDD skal ha for være en TimeMachine:

What is the file system that for Time Machine function can be support on Nighthawk X4 R7500 Router?
With regards to Apple's Time Machine backup function, Nighthawk X4 R7500 Router only supports NTFS, EXT4, EXT3, EXT2, HFS+ in Journal, HFS+ in non-journal file system. R7500 does not support FAT16, FAT32 file format for Apple Time machine backup at the moment.

Dette sier Cnet om routeren.

On the whole, it's still quite fast, it has very long Wi-Fi range, and it includes a smart QoS feature that intelligently manages your Internet connection for a better overall experience. When hosting an external hard drive, the router becomes a robust NAS server, and even supports Time Machine natively.




Så jeg ville valgt NetGear sin, eller Asus sin versting modell, for å være på G når det gjelder rekkevidde og ytelse.

Som nevnt er ikke Jotta et dårlig alternativ om man ønsker å ting eksternt.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav Johnny Gleden » tir 30.12.2014 12:54

Hei

Jeg har satt opp en gammel 2006 Mac Pro 1.1 maskin med 5 X 2TB disker + en gammel 60Gb SSD som boot.
Diskene for lagring er raidet med SoftRaid
Maskinen kjører OSX Mavericks 9.5 og går som en drøm
Kjører også FTP Crush på den
ChronoSync fra alle mine maskiner som backup til server
Ellers så aksesserer jeg maskinen med VNC over nettet

Maskinen står i en utebod hvor jeg har kablet nettverk med tilgang til 50/50 fiberlinje
I de gamle Mac Pro maskinene får man i utgangspunktet fint plass til 5 disker + en SSD boot og de kjører flott OSX Mavericks 9.5 og er stabile som et fjell
Man kan også legge inn all den progmvaren man måtte ønske så også OSX Server eller bare en enkel FTP server for å ha sikker tilgang på nettet utenifra om ønskelig
Billigere og enklere server/NAS skal man lete lenger etter som fint overgår muligheten som en billig NAS boks gir
Maskinen er også stillegående
Og de fleste har vel en bod, garasje, loft eller en kjeller hvor man kan gjemme maskinen
Lager man en enkel diskholder for DVD plassen så kan man også putte inn enda flere disker om behovet skulle melde seg
Eller koble det man måtte ønske av disk eksternt da det er masse tilkoblingsmuligheter
Med 8TB disker som er på markedet i dag skulle det sikkert holde for de fleste private sitt lagerbehov/backup og streaming av lagrede filmer/musikk og bilder med kun interne disker
Mac Pro får man tak i billig på nettet da de fleste ikke er klar over muligheten en slik maskin gir og man selger de billig pga at ny modell har kommet på markedet
Vanlig er å gi kr1500 - kr 2500 for en 2006-2007 maskin i pen stand
Samt at de gamle Mac Pro maskinene tåler en direkte treff fra et bombenedslag før de kvelder og legger av
De bruker minimalt med strøm da de dvaler flott ned og er lett å aksessesere å vekke ved bruk
Og hva er vel bedere enn en server/backup som kjører Mac og OSX i et nettverk med flere Mac maskiner
Har du en venn, bekjente eller familie som kan gjøre det samme har dere en flott backup mulighet ved å kunne sende/speile filene til hverandres server for å få filene ut av huset og lagret på annen adresse
medlem i 120 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav oskares » ons 31.12.2014 18:27

Takk for gode svar og erfaringer! :D det blir nok Asus RT-AC87U https://www.komplett.no/asus-rt-ac87u-1 ... !tab:extra

Skal nå koble harddisk opp mot denne for å lage et backupsystem via nett. hvilken harddisk anbefaler dere? 1 stor? eller flere mindre?
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva er det beste backupsystemet via nett?

Innleggav lazyjacket » ons 31.12.2014 19:03

Tja siden den kun har 2 USB så ville jeg kanskje prioritert 1 stor nok til back up, og en annen disk til annet gøy, feks som å koble på en annen disk og bruke den som NAS.
medlem i 133 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]