Legge opp nettverk

Legge opp nettverk

Innleggav wanvik » søn 22.02.2015 18:23

Jeg begynte å strekke litt kabel i går, og innså fort at for å få dette til å henge sammen på best mulig måte blir jeg nødt til å kjøpe flere switcher.

Tanken er slik:
Jeg har en enebolig med to etasjer samt garasje hvor jeg skal ha nettverk.
Noen enheter krever kablet forbindelse, andre steder ser jeg det som en fordel da det ikke er til å komme bort ifra at det er best, samtidig ønsker jeg selvfølgelig å ha best mulig trådløs dekning overalt for mobile enheter.
Èn liten utfordring er at jeg har nett via 4G (får ikke fiber der jeg bor), og der signalet er absolutt best er det naturligvis absolutt verst å strekke kabel....

Det blir vel flere spørsmål her, men det får så være..
1. Synspunkt rundt antall knutepunkt - dvs. vil det være hensiktsmessig å ha en stor switch ett sted der alle kablene samles og strekke x antall meter ekstra kabel, eller er det bedre å ha en switch i "hver sone"?
2. Valg av hardware.. Jeg ser at ihvertfall på de nærmeste butikkene selges det jo omtrent ikke switcher lenger, men det går mye i routere. En fordel med routere er jo at de i de fleste tilfellene også har en trådløs bit.
Kan jeg uten problemer benytte en hvilken som helst router som switch, og gjerne også som en extender på det trådløse nettverket?

Det jeg har fra før er en Time Capsule og en 8-port gigabit switch samt routeren fra Netcom. Routeren har bare 100mbit-porter, så selv om det i praksis ikke er noe veldig stort problem pr i dag ønsker jeg helst ikke å bruke denne til noe knutepunkt mellom andre enheter da trafikken internt helt sikkert kan overstige 100mbit.

Om noen har tips til utstyr blir jeg takknemlig for det.

PS: Jeg kjøpte RJ45-kontakter på Biltema. Mothaka på disse er ikke helt bra, så dersom noen vet hvor en får kjøpt slike som er bra, tar jeg gjerne imot tips på det også :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav Johnny Gleden » søn 22.02.2015 23:22

Hei

1) Legg kabel til et område ( hver sone ) og bruk en switch der om du har flere enheter som skal på nett på samme stedet...så som TV, Apple TV, PV-R og medisenter..osv...
Ikke legg switch på switch på switch etter hverandre fra ruteren ( så som time capsule eller lignende )
Legg også opp RJ 45 kontakter på veggen på hvert punkt og bruk ( kjøp ) korte kabler med ferdig kontakter til enhetene selv om det er greit å klemme på kontakter selv...merk boksene med nummer rundt i huset ( lag en nettverkstegning over hele huset med enheter tilkoblet ) om du får en del koblingspunkter og utstyr så er det lettere å finne tilbake ved en feil eller ved en forandring
Kjøpte cat6 bokser som er skjermet på Clas Ohlson en gang i tiden som var i hel metall inni og var veldig bra
Har sikkert montert 50 + av denne boksen rundt om kring og de holder veldig bra
http://www.clasohlson.com/no/CAT-6-nett ... r381799000
http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 734814.pdf

2)Trenger du ikke så mange enheter på hvert koblingspunkt så er dette en billig å grei switch
http://www.clasohlson.com/no/Zyxel-nett ... r385681000
Har selv 1 stk av denne og er i farta til å bytte ut 3 switcher av en annen type for kun å få 4 av denne typen switch rundt i huset
Allt under Gig på switch eller ruter i dag er for dårlig om det kommer til filoverføring mellom datamaskiner og streaming til TV som et eks...
Selv om du kun har 4G inn i huset i dag

Jeg har montert rundt 100m med 12 RJ45 punkter i huset, så som inne og ute i en bod hvor jeg har en switch, et par kameraer og en Mac Pro som server
Jeg har følgende utstyr fast tilkoblet til nettverk selv om det meste fungerer på Wi-FI
Noen steder så gikk jeg ut av huset med kabelen for så og gå tilbake inn et annet sted
Også opp og over på loftet på et sted og ned utvendig på andre siden
Dette for å redusere strekk av kabel innvendig så mye som mulig
Får man arbeidslyst kan man også frese ned et spor med en overfres i bakkant ned mot gulv på listen for å skjule ledningen, om man har gulvlister som er litt tykke ( 9-10mm ) nederst mot gulvet

4 IP kameraer ( 1 stk WI-FI )
2 stk Mac Pro
2 stk Mac Mini
2 stk TV
2 stk Appel TV
2 stk TV bokser
1 stk Laser Nettverksprinter
Alt koblet med doble 12 RJ45 bokser på vegg + 4 Switcher + 2 stk Ruter hvorav en er Airport Extreme som kun styrer allt trådløse i huset
Tilgangen er 50/50 Fiber

Jeg fant fort ut at WI-Fi er for mail og surfing på håndholdt så som iPhone/iPad og greit for det
La derfor nettverk i hele huset
Og bank i bordet...ikke en hikk etter det
medlem i 120 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav wanvik » man 23.02.2015 11:27

Jeg fant fort ut at WI-Fi er for mail og surfing på håndholdt så som iPhone/iPad og greit for det
La derfor nettverk i hele huset
Og bank i bordet...ikke en hikk etter det

Jeg er enig der :)

Takker så meget for fint innspill.


Etter at jeg skrev første post i går tenkte jeg litt, og kom frem til at jeg tror jeg går for en managed switch med litt størrelse (16 eller 24 porter) som mest sannsynlig havner i en stor bod hvor også sikringsskapet står.
På stua hvor TV'en står blir det enten en liten switch eller Time Capsule slik at jeg slipper å strekke fire kabler til enheter som står samlet og ikke bruker mye båndbredde samtidig. (Apple TV, TV, receiver, pvr og blu-ray - det er vel uhyre sjelden at mer enn èn av disse enhetene kommer til å bruke nevneverdig kapasitet).
De andre stedene blir det strekt kabel til hvert punkt, noe som medfører at det i noen rom blir flere kabler.

Usikkerheten er nå det trådløse...
Skal de få egen kabel frem til accesspunktet, hvor mange punkt, og hvilken hardware..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav Johnny Gleden » man 23.02.2015 13:29

Hei

Høres jo greit ut det....

Når det gjelder trådløst er AirPort extreme av den nye typen med AC et meget..meget godt valg
Er vel også en god grunn til formen på den nye at antennene nå kommer litt høyere opp enn på den gamle
Den skal ha en merkbar mye bedre rekekvidde enn den forrige versjonen sies det
Føre du tenker på å sette opp flere ville jeg prøvd en sånn i huset for å se om du klarer deg med kun en om du plassere den på riktig sted
Se om du ikke kan få lånt deg en av en bekjent eller noe om du ikke ønsker å kjøpe en med engang.
Bruk en lang kabel og flytt den litt rundt i huset
Bruk så en laptop med software for å sjekke forholdet rundt i hele huset på WI-FI signalet for å kartlegge forholdene
En halvmeter kan i mange tilfeller være alfa omega på hvor enheten bør stå samt at den heller ikke får forstyrrelser fra annet utstyr
En app så som "NetSpot" eller tilsvarende for å sjekke WI-FI forholdene i hele huset burde duge for å få en indikasjon om du ikke har tilgang til litt mer pro utstyr
http://www.netspotapp.com/
medlem i 120 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav wanvik » tir 24.02.2015 12:39

Huff, dette baller på seg :-!
Har kjøpt en HP Procurve 24-ports managed gigabit-switch, leter etter rack, og en kompis har fått tak i patchepanel og ordentlige RJ45-kontakter.

Broren min mente jeg burde få tak i en PoE-modul til switchen dersom den ikke hadde det innebygd (tror det mangler, men vet ikke før den kommer) og noen aksesspunkt fra Aruba som sikret helt sømløs overgang når en beveget seg inn/ut av dekningsområdet til de respektive punktene.
Disse var DYRE, så jeg ser ikke bort ifra at jeg prøver f.eks Airport Extreme først :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav eriktar » tir 03.03.2015 14:14

Aruba er gansk overkill for et hjem, et par aksesspunkter og satse på at klientene dine er smarte nok til å velge rett AP. Det er også på gang å få inn bandsteering i hjemme markedsutstyr. Så kan du bytte til det om et år eller to om løsningen du velger nå ikke er god nok.

Det er også greit å ha nettet i stjerne arkitektur. Dvs stor sentral switch som du går for er beste løsningen. Det er prinsipet bygger de aller fleste ISP'er etter, så om du får tilbud om annet enn 4G en dag, så er hjemmenettet ditt klart for ISP'en sin arkitektur. Fint for ekstratjenester som IPTV blant annet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav tiddylicious » ons 04.03.2015 11:29

I hjemsituasjon vil da ha mindre å si om det blir stjernearkitektur eller om du har noen switcher etter hverandre. De aller fleste rutere kan brukes som switcher om du plugger i kan kontaktene. Ha det i bakhodet ved de mer utfordrende stedene.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Legge opp nettverk

Innleggav eriktar » ons 04.03.2015 14:23

Hjemmenett med IPTV er et ganske annet beist enn hjemmenett med bare "vanlige" klienter. IPTV leveres som regel med multicast, andre ganger også over VLAN. Det går skjeldent bra gjennom switcher. Selv dyre cisco switcher sliter med å gjøre multicast rett, særlig om det er aktuelt med en STB. Om OP skulle få ISP med IPTV tilbud er det veldig fint å kunne ha kabel rett i fra IPTV leverandør sin router og rett til STB.

Om du velger å bruke routere som switcher, husk å slå av en del tjenester på routerene som henger bak hoved router. DHCP, UPnP og pass på at den ikke har addresse som kommer i konflikt med annet på LANet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron