"Can be reformatted for Mac" betyr?

"Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav torrobin » man 08.06.2015 11:16

Hei, jeg spurte i en annen tråd ( viewtopic.php?f=106&t=297932)
om kjøp av ekstern harddisk. Der fikk jeg vite at jeg ikke behøvde å kjøpe harddisk som er laget spesielt for Mac.

Jeg har likevel et spørsmål da jeg ikke er så teknisk sterk på dette. I omtalen av denne harddisken, WD Elements (http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=470)
står det nederst på siden:

Formatted for Windows®

Formatted NTFS and compatible with Windows 8, Windows 7, Windows Vista® or Windows XP. Can be reformatted for Mac®.


Hva innebærer uttrykket "Can be reformatted for Mac"? Er det noe jeg kan gjøre eller må det gjøres av produsenten?

Takk for svar :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav Barlie » man 08.06.2015 11:42

Dette kan du gjøre helt på egen hånd: https://support.apple.com/no-no/HT201909

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav Ovit82 » man 08.06.2015 11:42

Det er noe du gjør selv :)

Her er en guide fra apple sine supportsider:
https://support.apple.com/no-no/HT201909

En ting å huske på er følgend regel:
NTFS: kun til windows (med mindre du har ekstra teknisk innsikt)
FAT32: Til windows og Mac, men har en begrensning på hvor store filene kan være
Mac Extended (HFS+): Kun til Mac (med mindre du har ekstra teknisk innsikt)

Jeg anbefaler at du ikke formaterer disken til case sensitive, bruk kun Journaled. uten å gå inn på detaljene for dette er den korte forklaringen at det er enklere for en som ikke er spesielt teknisk sterk ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav ch_knapp » man 08.06.2015 22:40

Det er markedsføring.

Alle harddisker er i seg selv uavhengig av operativsystem. Når du skal ta den i bruk må du "velge" hvilke(t) det skal brukes mot. Dette gjøres ved å slette og sette den opp på nytt igjen (formatere) med et bestemt filsystem. @Ovit82 har beskrevet hvilke som passer til hva.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav torrobin » tir 09.06.2015 12:30

Takk for alle svar!

ch_knapp skrev:Det er markedsføring.

Alle harddisker er i seg selv uavhengig av operativsystem. Når du skal ta den i bruk må du "velge" hvilke(t) det skal brukes mot. Dette gjøres ved å slette og sette den opp på nytt igjen (formatere) med et bestemt filsystem. @Ovit82 har beskrevet hvilke som passer til hva.


Takk for klart svar, men da har jeg et spørsmål til:

Ovit82 skrev:
NTFS: kun til windows (med mindre du har ekstra teknisk innsikt)
FAT32: Til windows og Mac, men har en begrensning på hvor store filene kan være
Mac Extended (HFS+): Kun til Mac (med mindre du har ekstra teknisk innsikt)


I eksemplet jeg beskrev, WD Elements, står det at det er: "Formatted NTFS". Betyr det da at jeg bør styre unna den, "med mindre jeg har spesiell teknisk innsikt" (noe jeg ikke har)?


På forhånd igjen takk for svar :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav Helge Hafstad » tir 09.06.2015 12:40

I eksemplet jeg beskrev, WD Elements, står det at det er: "Formatted NTFS". Betyr det da at jeg bør styre unna den, "med mindre jeg har spesiell teknisk innsikt" (noe jeg ikke har)?


Hvis du skal bruke den i NTFS-format så krever dette den type innsikt at du må installere en driver slik at den kan både leses og skrives til fra Mac (i tillegg til PC).

Det er du mest sannsynlig ikke interessert i - og som regel er det ikke behov for det heller, så du omformatterer den som beskrevet tidligere i denne tråden. Med Diskverktøy til «Mac OS Extented (journalført)». Da er du i mål.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav djxfade » tir 09.06.2015 16:00

Ikke bruk FAT/FAT32 om du ønsker å bruke harddisken på tvers av platformer. Benytt deg av Exfat. Dette er støttet av OS X fra og med Leopard (10.5), og fungerer på både Windows Vista og oppover, og da som sagt, OS X 10.5 og nyere.
Dette filsystemet har ikke begrensningene som FAT har med tanke på filstørrelse osv.
Husk også at om disken skal brukes med PC, ikke formater den med GUID partisjonstabell, benytt MBR (Master Boot Record).

Om disken kun skal brukes på Mac, bruk HFS+ og GUID.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: "Can be reformatted for Mac" betyr?

Innleggav Superhai » tir 09.06.2015 16:28

djxfade skrev:Ikke bruk FAT/FAT32 om du ønsker å bruke harddisken på tvers av platformer. Benytt deg av Exfat.

Det er en god ide, men formater den fra Windows. Jeg har ofte hatt problemer om den har vært formatert fra Diskverktøy.
medlem i 132 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]