Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringskit

Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringskit

Innleggav geron2 » tor 10.09.2015 18:14

Macbook pro, tidlig 2011, 8gb minne, 500 gb HD, med ca. 250 GB ledig. Yosemite. Grusomt treg.

Har kjøpt en Samsung SSD 850 EVO (250 gb) med usb migrasjonskit. kommer hjem og ser at software kun er til Windows. Ble ikke nevnt av selger, og jeg tenke ikke på det. Finner ikke mac software på Samsung sine hjemmesider.

Ser ut til at det bli noe triksing. Ved siden av har jeg to WD Passport eksterne disker på 250 og 500 GB. Usikker på om jeg må laste ned Yosemite til en av dem og installere derfra? Har også en Seagate Desktop drive på 3 T. Har også Win laptop med rundt 400 GB ledig.

Så jeg lurer på hvordan denne prosessen kan gjøres enklest mulig?

Antar jeg bekymrer meg vel mye og lager et kjempeprosjekt ut av noe som kanskje er relativt enkelt? 8-)
medlem i 165 måneder
 

Re: Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringskit

Innleggav Valotunk » tor 10.09.2015 19:26

Dersom du ønsker å klone den opprinnelige disken til din nye SSD fixer ett av disse biffen:

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/ ... ption.html

https://bombich.com/

Koble SSD til Macbooken med USB-kabelen i migrasjonskitet og sett igang. Både SuperDuper og Carbon Copy Cloner er så selvforklarende som det kan bli.

Når du er ferdig bytter du bare disk.

Du kan også benytte OS X's innebygde Diskverktøy til kloningen men det er ikke fullt så "automatisert". Guider finnes derimot i anmass.
medlem i 198 måneder
 

Re: Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringskit

Innleggav geron2 » tor 10.09.2015 21:38

Takk for svar! Jeg kjører TimeMacine nå så jeg har en oppdatert backup. Jeg tar for sikkerhets skyld også en full backup til ekstern HD.

Så har jeg gjort alt klart og lagret det jeg skal. Kjører gjerne en clean install. Så da lurer jeg vel bare på hvordan jeg får installert Yosemite på SSD disken?

Spennende!
medlem i 165 måneder
 

Re: Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringskit

Innleggav Mr_Bilbo » tor 10.09.2015 21:47

Jeg monterte nøyaktig samme disk selv for under en uke siden i en mid 2010 macbook pro med 4 GB minne uten problemer. Jeg installerte Mavericks. Dersom du kan klone den gamle disken med CC, Super Duper eller et program så hjelper jo det, men det går utmerket med en clean install også.

Noe spesiell software for selve disken trengs ikke. Det beste med oppgraderingen er ikke at hastigheten ble bedre, men at maskinen nå er helt stille.
medlem i 193 måneder
 

LØST:Re: Installere Samsung SSD 850 EVO m/ WIN overføringski

Innleggav geron2 » fre 11.09.2015 19:39

Det gikk uventet greit! La inn den nye SSD disken, stengte og fyrte opp! Recovery panelet kom kjapt opp, og da var clean install og installasjon av Yosemite i gang.

Huket på gammel disk på 'overflyttingskabelen' , og da var det bare å begynne å dra over mapper og mail, til terminal for å vise skjulte filer, og da var det meste gjort. Ja, det er en tidkrevende prosess, men resultatet var veldig bra. Hastigheten satte meg tilbake til den lykkelige tilden med Mountain Lion :-) Har et visst system på lisenser, så installasjon av programvare gikk uvanlig greit 8-)

Takker for innspillene!
medlem i 165 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]