Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Innleggav Freia2 » fre 11.09.2015 11:44

Hei alle kloke hoder!

Fikk tips her inne om å kjøpe denne eksterne skjermen til ny Macbook Pro 13 http://www.prisjakt.no/product.php?p=946255

Skjermen brukes i hovedsak som kontorskjerm, dvs tekst er ekstremt viktig. Har nå prøvd skjermen et par dager og tror den går i retur. Teksten er pixlete og uskarp uansett hva jeg gjør, føler jeg. Har prøvd å sette like skjermer, følge Retina, tilpasse til Dell, endre oppløsning etc. Like forbaska blørete uansett.

Er det noe jeg har oversett som jeg bør sjekke før jeg sender i retur?

Freia2
medlem i 149 måneder
 

Re: Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Innleggav MCSE » fre 11.09.2015 12:39

Heisan.

Dette er et forholdsvis kjent problem på OS X. Dell UltraSharp er en av problemskjermene. Det finnes patching/kommandoer man kan sette i Terminal for å bedre/fjerne blur.

Patch tilpasset Dell UltraSharp mot OS X. (Se oppdateringer før du setter i gang med dette)
http://www.ireckon.net/2013/03/force-rg ... al-monitor

Dette er tråden hos Apple support:
https://discussions.apple.com/thread/4316156?tstart=0

Vi har alltid brukt Eizo skjermer (også de rimelige). Vi jobber mye med vektordesign & videoredigering og der har Eizo alltid knivet i toppen. Generelt skal alle skjermer håndtere tekst på en meget god måte.

Lykke til.

Du kan ev. ta med deg MacBooken på ElKjøp el.l. og prøve.
medlem i 165 måneder
 

Re: Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Innleggav Freia2 » søn 13.09.2015 9:15

Hei igjen
Tusen takk for linker og gode råd. Skjønner at dette er et utbredt problem med MBP. Jeg står nå mellom å sende skjermen i retur og finne en annen, eller å begynne å fikse i koden. Hva ville du gjort? Jeg kan ikke fikse i koden selv og må ha ekstern hjelp

Freia2
medlem i 149 måneder
 

Re: Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Innleggav Mr_Bilbo » man 14.09.2015 10:07

Jeg ville uten tvil ha sendt den i retur og heller sett meg om etter noe annet. Eizo har jo mange gode skjermer dersom du er på utkikk etter noe litt bedre en typisk konsument utstyr.... I motsatt fall burde vel Samsung ha noe i sitt produktspekter. Eller Apple selv?
medlem i 193 måneder
 

Re: Hjelp! Ny ekstern skjerm gir blurete/pixlete tekst

Innleggav Valotunk » man 14.09.2015 16:59

Ved å returnere den og kjøpe en annen skjerm risikerer du akkurat samme problemet.

Dette er tydeligvis et problem med MBP og OS X etter hva som kommer frem i diskusjoner på Apple Support sidene.

En Dell Ulstrasharp skal absolutt ikke være blurry. Jeg benytter selv slike hver eneste dag både hjemme og på jobb og de er klare som krystall. Riktignok benytter jeg ikke MBP, men Macbook Air og Mac Mini. Jeg har også anbefalt den til en rekke andre som alle er strålende fornøyde.

Prøv med "riktig" kabel og kjør for all del skjermen i native oppløsning som er 1920x1200.

En annen oppløsning enn dette er ikke å anbefale.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere