AirPort Time Capsule

AirPort Time Capsule

Innleggav mactiss » tor 29.10.2015 14:38

Hei,

Jeg har et nettverk og Nas system (hjemme) som ikke fungerer optimalt og lurer derfor på å finne en bedre løsning.
Jeg har en NETGEAR Dual Band Wireless-N Router 3800 (https://www.komplett.no/product/635722)
Dette er så vidt jeg vet en bra router og føler den gjør jobben.
Jeg bor i en leilighet som jeg ikke får god nok dekning i hele, og har derfor en Netgear WN2500RP Dual Band WiFi Range
https://www.proshop.no/Nettverks-utstyr ... ge/2326220,
denne er plassert i gangen mellom stue og kjøkken, og gir meg signal/dekning i kjøkkendelen av leiligheten. Tilkoblet denne har jeg en seagate goflex home for bacup og lagring av bilder etc.
http://www.seagate.com/gb/en/external-h ... flex-home/

Hovedproblemet er nok Wifi Rangeren og seagate nasen, disse må hele tiden skrues av og på, og i tillegg er det ofte feilmeldinger med time machine og nasen.

Jeg lurer derfor på om en AirPort Time Capsule kan hjelpe meg
http://www.apple.com/no/airport-time-capsule/

Jeg har ikke helt skjønt hva denne egentlig er/gjør, det står at den fungerer som en basestasjon, hva betyr dette? Er dette også en router?

Kan jeg fortsette som før med min NETGEAR Dual Band Wireless-N Router 3800 også heller sette AirPort Time Capsulen i gangen som erstattning for både forsterkeren og Seagate- nasen?
Jeg har ikke kabel til gangen, så AirPort Time Capsule må kunne koble seg på routeren trådløst.
Vil da AirPort Time Capsule, i tillegg til å fungere som en nas også forsterke nettverket?
medlem i 128 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav Morse » tor 29.10.2015 19:31

Uansett, få med deg denne artikkelen: http://www.foxnews.com/tech/2015/10/27/ ... p=obinsite

Nå over til resten av forumet...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav Superhai » tor 29.10.2015 19:37

Time Capsule er en Gigabit- og Wireless-N/AC router med innebygget harddisk som kan brukes som en NAS og/ellerTime Machine. Om det du kaller for "Time Machine" er på en ikke-Apple-dings så er det ofte en årsak til at det ikke fungerer optimalt etter min erfaring. Jeg ville byttet ut routeren med AirPort Time Capsule og heller beholdt extenderen som den er. Men du sier ikke helt hva det er du egentlig ønsker ut av nettverket ditt.
medlem i 131 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav hansk_e » tor 29.10.2015 20:24

Vil nok ikke klare å koble extenderen til en AirPort Time Capsule.

Mactiss, skjønner ikke helt hva du sier i innlegget ditt. Sier du at at nasen er koblet til extenderen? Og i så fall, hvorfor, og hvordan?

Kan med erfaring si at WiFi extendere ofte lager mye kluss, spesielt om du har ekstra utstyr koblet til dem. Også med Apple routere...

AirPort Time Capsule er en god router, muligens ikke verdens beste, men veldig enkel å sette opp. Som nas er den ikke noe særlig. Men det var heller aldri intensjonen. Den er nok laget for TimeMachine og backup til å jobbe i bakgrunnen.
Men trenger du en extendere i tillegg må du nok muligens kjøpe en AirPort extreme i tillegg.
Edit
AirPort Express...
medlem i 146 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav mactiss » fre 30.10.2015 23:39

Hei igjen og takk for svar :-)

Ja, det stemmer at Nasen er koblet til Extenderen, fordi når jeg jeg jobber med bilder som jeg ofte vil legge til Nasen, befinner jeg meg på kjøkkenet og ergo koblet på Extenderen. Men mulig jeg tenker helt feil og at Nasen like godt kunne vært koblet på routeren (i stua)uten at det blir dårligere hastighet, heller tvert i mot?

Kunne det være en mulighet å kjøpe en airport extreme og byttet med extenderen jeg har i dag(som jeg ofte må restarte? Vil jeg kunne koble en airport extreme trådløst til min Netgear router?
I såfall, vil airport extreme lage "et nytt nettverk" eller kun forsterke signalene?

:-)
medlem i 128 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav Valotunk » fre 30.10.2015 23:49

En NAS kobler du ikke til en extender. Den kobler du rett i router.

Du sier du har en Netgear router, men hvordan er denne egentlig satt opp?

Brukes den som router eller benyttes den bare som en Wi-Fi basestasjon?

Hvilken nettleverandør har du og hvilken boks står som første ledd i nettverket ditt?
medlem i 198 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav hansk_e » lør 31.10.2015 7:09

Du tenker nok feil....
Husk at all trafikk vil gå via routeren uansett. Så beste du kan gjøre er å koble nasen til routeren. Helst med kabel.
Bare å gjøre dette vil jeg tippe vil gjøre nettet ditt mer stabilt.

Kan jeg spørre, hvorfor du ikke kan koble kabel til extenderen? Kan skjønne det ikke alltid er så lett, og det ikke ser så bra ut. Men bil gjøre nettet mere stabilt.

Ellers, så kan du ikke bytte ut extenderen med en extreme.

Apple har tre typer routere i sitt sortiment. Time Capsule og extreme, som stort sett er samme router bortsett fra extreame ikke har innebygget hardisk. Og så har du lettvekteren Express. Ingen av disse liker særlig godt å leke med andre routeren, selv om det av og til kan være mulig å få det til.
medlem i 146 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav mactiss » søn 01.11.2015 0:02

Hei igjen, og takk for god hjelp.

Nå har jeg ikke veldig greie på dette, men min Netgear fungerer som router. Har nett vi a opennett, så har kabel fra modemet deres som sitter skrudd fast på veggen til min router. Jeg har ikke satt den opp noe anderledes en slik den kom, bortsett fra å gi nettverket mitt et navn og passordbeskyttet det.

Hva er egentlig en basestasjon?

Skal flytte Nasen slik at jeg kabler den mot routeren, ser den at dette ikke var så lurt, men tenkte det var best å ha den koblet til extenderen ettersom det var extenderen jeg var tilkoblet når overføring til nasen var mest aktuelt.

Som dere sier så hadde det vært best med kabel fra router til extender,får klø meg i hodet for å få til, men min kones syn på hva som er pent kolliderer ofte med det praktiske 8-)
medlem i 128 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav Valotunk » søn 01.11.2015 1:31

Er du sikker på at Neatgear'en din fungerer som router? Den deler altså ut IP?

Vanligvis fungerer boksen du får fra internettleverandør som router. For å benytte Netgear boxen som router må du sette boksen fra ISP i bromodus og konfigurere Netgearen som router. Hvis begge er satt opp som router blir det krøll.

Hvilken boks har du fra nettleverandør? Du sier du ikke har gjort annet enn å sette det opp slik det ble levert?

En basestasjon er bare et annet ord for accesspunkt. Eller en sender/mottaker for trådløst nett for å bruke enkle ord.
medlem i 198 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav mactiss » tir 03.11.2015 14:50

Ja, min Netgear fungerer nok som router. Når opennett skrudde boksen på veggen fikk vi velge om den skulle fungere som modem og router eller kun modem, jeg valgte da kun modem.

Var inne på tanken om å prøve å legge kabel frem til extenderen, men ser ikke ut som at den har inngang slik som en router har, kun utganger.
Eller kan jeg bare plugge den til en «utgang»?

Om jeg forstår det riktig, kan et alternativ være å kjøpe meg en AirPort Time Capsule, som fungerer som router og Nas, også kabel bort til en AirPort Express(i gangen) som forsterker signalene til de delene av huset som AirPort Time Capsule ikke strekker til?
medlem i 128 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav Superhai » tir 03.11.2015 15:12

Hvis du trekker kabel til extenderen så ville jeg heller byttet den med routeren du allerede har og laget et nytt wifi-nett med samme navn. Da vil du få et "roaming"-nett og slipper unna tapet i hastighet som en extender gir. Det er litt mer avansert oppsett. Uansett ville jeg som nevnt over først sett mer på plassering og om en bedre plassering gjør en router nr. 2 eller extender overflødig.
medlem i 131 måneder
 

Re: AirPort Time Capsule

Innleggav mactiss » tir 03.11.2015 17:03

sant det, får tenke litt nytt her:-)

Men har jeg forstått dette riktig?

kan et alternativ være å kjøpe meg en AirPort Time Capsule, som fungerer som router og Nas, også kabel bort til en AirPort Express(i gangen) som forsterker signalene til de delene av huset som AirPort Time Capsule ikke strekker til?
medlem i 128 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]