Finner ikke skriveren

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Grubasek » fre 22.01.2016 17:38

Finn frem CD'en som fulgte med skriveren og bruk den på de andre maskinene for å konfigurere.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » man 25.01.2016 16:36

Jeg har fremdeles skriver-problemer. Jeg koblet skriveren av og på det trådløse nettverket via menyen på skriveren. Den dukket da plutselig opp på min Mac og jeg fikk lastet ned driveren og annen sw. Den skrev så ut noen sider, før den igjen mistet kontakten. (Fra displayet på skriveren, ser alt ok ut. Den er tilkoblet nettverket, etc.)

Jeg begynner å lure på om jeg har problemer med det trådløse nettet mitt. Jeg er tilkoblet Canal Digital og har et Cisco EPC3010 kabelmodel. (Jeg ringte dem i dag og alt ser ok ut fra deres side.) Jeg har 100/20 Mbps hastighet. Når jeg måler den på min Mac, varierer den trådløse hastigheten fra 45 Mbps til 95 Mbps. Det som imidlertid er litt rart, er at om jeg klikker på wifi-ikonet på menylinja, veksler den mellom "Wi-Fi: På" og "Wi-Fi: Søker etter nettverk..." med 3-4 sekunders mellomrom. Skal det være slik? Har jeg kanskje ustabilt nettverk som påvirker skrivertilkoblingene?

Jeg har ellers en Apple AirPort Extreme ruter av nyeste modell. Jeg har slått ruteren av og på uten at det hjalp på problemet.

Dersom jeg logger meg på AirPort-verktøy sw-en, får jeg kun opp et klodeikon med grønn Internettstatus. Under står det "Fant ingen konfigurerte AirPort-basestasjoner. AirPort-verktøy vil fortsette å søke."
medlem i 225 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Morse » man 25.01.2016 23:44

Gjennomått bruksanvisningen skikkelig? Restaret router og modem og latt dem få tid til "å komme seg opp å stå"? Derefter sjekket alle innstillinger i Systemvalg > Nettverk?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Helge Hafstad » man 25.01.2016 23:56

I hvilken rekkefølge gjorde du hva? Min fremgangsmåte er slik:

1. Få den trådløse skriveren på nett. Det har du visst klart.
2. Last ned siste drivere fra produsenten. Uansett hva som følger med skriveren.
3. Slett ev tidligere drivere for skriveren fra Systemvalg.
4. Installer driveren du lastet ned på macen.
5. Legg til den nye skriveren som trådløs om det er det den er, som USB om den er kablet.

Virker ikke dette så prøv først å restarte alle enhetene som har med nettverket ditt å gjøre (ruter fra ISP, trådløs ruter, switcher e.l.). Hvis ikke dette fungere så må du ev reinstallere systemet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Ove » tir 26.01.2016 2:30

@Helge Hafstad, bra svar, men hva mener du med siste setning (min utheving)?
Virker ikke dette så prøv først å restarte alle enhetene som har med nettverket ditt å gjøre (ruter fra ISP, trådløs ruter, switcher e.l.). Hvis ikke dette fungere så må du ev reinstallere systemet.

Mener du hele Mac OS X 10.xy.z så høres det vel drastisk ut? Og det er jo grader av slikt, også?
medlem i 230 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Morse » tir 26.01.2016 5:30

Har ikke fått med meg hvilken versjon av MacOS X du kjører pr. idag?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » tir 26.01.2016 15:42

Jeg kjører OS X El Capitan versjon 10.11.2.

Da jeg skulle kikke på skriveren i dag, lå alle utskriftene fra de siste dagene der! Så skriveren må sannsynligvis ha koblet seg opp i løpet av natta. Da jeg forsøke å skrive ut noe fra Mac-en nå, var det imidlertid samme problem som før. (Jeg hadde noe jeg måtte skrive ut, og koblet fra skriveren fra nettet og koblet den med kabel til min Macbook. Jeg hadde da ikke noe problem med å skrive ut dokumenter, så driveren på Macbook-en er tydeligvis ok.)

Helge: Jeg har problem med punkt 5. Dersom du skal legge til en trådløs skriver, må jo Mac-en se skriveren. Det gjør den ikke - dvs skriveren dukker ikke opp på lista når jeg trykker plusstegnet i "Skrivere og skannere" vinduet. Det nytter heller ikke å oppgi IP-adressen.

Jeg tror kanskje problemet er relatert til mitt nettverk siden skrivertilkoblingen kommer og går. Fra menyen på skriveren ser det ut som om skriveren er konstant tilkoblet nettverket, men mine Mac-er har tydeligvis problemer med å oppdage enheten.

Jf. ellers det jeg skrev om status-en på wifi-en på Mac-en. Er dette normalt?
medlem i 225 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Morse » tir 26.01.2016 17:21

Se også denne: viewtopic.php?t=292958

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Helge Hafstad » tir 26.01.2016 20:29

Fikk også mistanke om at det kan være en IP-konflikt. Sjekk IP-nr på skriveren mot IP-nr på din maskin så kan du ev få en indikasjon på dette. Du kan også bruke Airport-verktøy til å se hvilke IP-adresser som er koblet til din trådløse ruter (om det er et Apple-produkt). Går ut fra at den trådløse ruteren står i bro-modus, men noen rutere fra ISP krever at den trådløse ruteren deler ut IP-adresser. Da skal valg under Nettverk/Rutermodus være «DHCP og NAT».

Der er ellers 2 måter å sette opp en trådløs skriver på:

1. Kable den med USB- eller nettverkskabel til den trådløse ruteren. Krever ingen innstilling på skriveren.
2. Konfigurer skriveren (uten kabel) mot din trådløse ruter.

Jeg er så gammeldags at jeg stort sett går for nr 1 der det er mulig. Men i de siste tider så har jeg erfart at det fungerer ganske bra med nr 2 også...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » tor 28.01.2016 15:00

Problem LØST!

Jeg foretok en "hard reset" av Apple-ruteren. Etter det hadde jeg ingen problemer med å koble opp skriveren til nettverket og den stasjonære og bærbare Mac-en.
medlem i 225 måneder
 

Forrige

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron