Finner ikke skriveren

Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » man 18.01.2016 16:39

Jeg har en Canon MG6300 skriver som tidligere har fungert fint. Plutselig en dag fikk jeg ikke skrevet ut et dokument. Fra Mac-en fikk jeg melding om at skriveren ikke var tilgjengelig. Jeg har forsøkt å slå av og på skriveren, oppdatere driveren og restartet Mac-en. Ingenting hjelper. Til slutt fjernet jeg skriveren fra Systemvalg, men klarte ikke å legge den til igjen siden den ikke dukker opp som en skriver som er tilkoblet nettet. (Jeg har også konfigurert skriveren på nytt og koblet den opp mot wifi-en uten at dette synes å hjelpe.)

Er ny skriver eneste løsning, mon tro?
medlem i 226 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Grubasek » man 18.01.2016 17:07

Hvis du har CD'en som fulgte med skriveren kan du bruke den til å konfigurere den på nytt som nettverksskriver. Hvis ikke, ville jeg ha vurdert å kjøpe en ny skriver; og ikke en Canon-skriver, fordi Canon ikke er noe flink til å oppdatere drivere til Mac (de gir stort sett blaffen).

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Rillto » man 18.01.2016 17:48

Jeg bruker en Canon MG 6450 og det er aldri problemer med den. Skriver ut fra telefon , ipad, Mac , pc med w10 og Linux her i huset.

Prøv å avinstallere hele skriver programmet og hent det på nytt.

Feilen ligger nok ikke i nettverket men på Macen din. Har du Iphone eller Ipad så se om disse finner skriveren via airprint.
medlem i 133 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » man 18.01.2016 19:25

Forsøkte å skrive ut fra min iPhone. Den fant heller ikke skriveren. Jeg tok en full reset på skriveren og koblet den til wifi-en på nytt. iPhonen fant da skriveren, men da jeg skulle skrive ut, mistet den kontakten med skriveren igjen.

Det kan synes som om skriveren ikke fungerer som den skal og jeg vurderer å kjøpe en ny. Jeg trenger kun en basis-skriver som er pålitelig og enkel i bruk og som støtter AirPrint. Har dere tips om hva jeg bør kjøpe?
medlem i 226 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Morse » tir 19.01.2016 1:02

Går ut fra at du har sjekket alle muligheter i den riktig så grundige manualen, og også prøvd å koble til via kabel?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav jerry.c.bush » tir 19.01.2016 1:22

Hall11 skrev:Jeg trenger kun en basis-skriver som er pålitelig og enkel i bruk og som støtter AirPrint. Har dere tips om hva jeg bør kjøpe?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3242900
Skal være en veldig grei skriver med innebygget AirPrint.

Selv om jeg selv kanskje heller hadde hellet mot denne om jeg bare ønsket en enkel multifunksjons skriver: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3293086
Grunnen til det er ganske enkelt at jeg har gode erfaringer med Epson.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » tir 19.01.2016 12:20

Morse: Jeg finner ikke manualen og det synes kun å være betalbare versjoner tilgjengelig på nettet. Skriveren står i et annet rom enn Mac-en, så jeg får ikke koblet den til via kabel. Jeg finnes dessuten ingen mulighet for kabeltilkobling. (Jeg tenkte jeg kanskje kunne koblet den til routeren direkte siden routeren og skriveren står i samme rom.)

Hva med denne skriveren?

http://www.apple.com/no/shop/product/HH ... 199c1c901f
medlem i 226 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Grubasek » tir 19.01.2016 13:14

I denne Setup-guiden på side 11 kan du se hvordan du kobler skriveren til en router med kabel:

http://s3.amazonaws.com/szmanuals/a5236 ... 730afa0e4c

Og her finner du drivere:

http://www.canon-printerdrivers.com/201 ... nload.html

:-)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » tir 19.01.2016 14:37

Takk, Grubasek!

Da koblet jeg skriveren opp til ruteren med en Ethernet-kabel. Det hjalp lite. Jeg ser ikke skriveren hverken fra min Mac eller iPhone.

Det synes som om jeg bør få meg en ny skriver. Jeg har ikke behov for å skrive ut bilder, scanne, etc. så jeg vurderer sterkt HP laserskriveren. Noen som har erfaring med denne?
medlem i 226 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Grubasek » tir 19.01.2016 14:41

Jeg har ikke erfaring med den nevnte skriveren, men jeg har hatt flere HP-skrivere og det har alltid vært god driversupport osv. fra HP. :-)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav mahuns » tir 19.01.2016 17:06

Hadde samme problem med min Samsung skriver. Problemet viste seg å være at skriveren hadde fått tildelt ny IP adresse fra routeren. Tok en konfigutskrift direkte på skriveren og satte deretter opp skriveren manuelt på macen. Så funket det fint igjen
medlem i 206 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » ons 20.01.2016 12:57

mahuns: Hvordan finner jeg ut av IP-adressen til skriveren, mon tro? Jeg lette igjennom alle menyvalg, men fant den ikke...
medlem i 226 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Rillto » ons 20.01.2016 17:45

Airport verktøyet kan gi deg ip adressen til skriveren. Vel og merke hvis den er på nettet da, noe det ser ut til at denne skriveren ofte ikke er :)
medlem i 133 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav mahuns » tor 21.01.2016 7:41

Hall11 skrev:mahuns: Hvordan finner jeg ut av IP-adressen til skriveren, mon tro? Jeg lette igjennom alle menyvalg, men fant den ikke...


Vet ikke på din skriver. Kanskje du kan finne det i bruksanvisningen? Eventuelt sjekke hos Canon?
medlem i 206 måneder
 

Re: Finner ikke skriveren

Innleggav Hall11 » fre 22.01.2016 17:36

Hva i alle dager?!

Jeg ble trøtt av alle skriverproblemene og bestilte HP laserskriveren. Den kom i dag og jeg koblet den opp mot mitt trådløse nettverk. Oppkoblingen gikk fint og jeg printet ut en rapport fra skriveren som viste hvilket nett den var koblet opp mot, IP-adr, etc.

Deretter forsøkte jeg å koble til skriveren fra min stasjonære Mac og min bærbare Mac. Samme problem som med Canon-skriveren! Hjelp!
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]