Backup oppsett inne/ute?

Backup oppsett inne/ute?

Innleggav iRoger » tir 22.03.2016 14:44

Hei,
hva oppsett bruker folk her til backup? En ting er å ha backup av bilder osv i tilfelle maskinkrasj, men hva med backup utenomhus dersom i verste fall huset brenner ned?

Bruker selv TimeMachine for trådløs backup av uvurderlige familiebilder og video over på en MyCloud harddisk som står ute i stua, musikk og filmer sikres ikke. Har pleid å ta med meg selve harddisken ut av huset for å ha liggende feks på jobb, og så hjem av og til for å få kopiert over siste ferieturen eller julefeiringen. Men ser nå at TM ikke liker dette, gir meg feilmelding og vil starte all backup helt på ny når harddisken har "vært ute på tur". Dvs den sletter det den har lagret til nå, og starter på ny med blanke ark.

MyCloud brukes også med en partisjon til filmer som kan streames direkte via Samsung Smart TVen, så derfor hadde det vært ideelt å hatt denne innomhus, og heller funnet en ny løsning for utenomhus.. Hva hadde da vært beste måten å gjøre dette på, på en enkel og brukervennlig måte?

Any thoughts?? :rolls eyes: :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav krsk0 » tir 22.03.2016 15:16

Ta en titt på denne tjenesten - https://www.backblaze.com

Selv har jeg de viktigste filene i Dropbox, men håper at jeg snart vil få høy nok opplastningshastighet til å kunne kjøre cloud-backup av hele disker.
medlem i 185 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Morse » tir 22.03.2016 16:57


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav bzzlink » tir 22.03.2016 18:16

medlem i 193 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Valotunk » tir 22.03.2016 21:09

Bruker også Jotta.

590,- i året for "ubegrenset" lagring er en svært grei pris og det fungerer absolutt bra.

Har en Mac Mini server med 4TB lagring til alle mine bilder, filmer, musikk, dokumenter osv. Denne er speilet til en ekstern 4TB disk som lokal kopi i tilfelle diskkrasj.

Dette har jeg online backup av hos Jotta.

I tillegg til dette har jeg Time Machine Backup av alle mine Mac'er på en Time Capsule. Dette ser jeg ikke på som en backup, men heller til hjelp hvis jeg må installere en maskin på nytt pga. f.eks. diskbytte etc.
medlem i 199 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav strukt » ons 23.03.2016 10:25

Jotta, iCloud og Dropbox.

Og harddisker.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Morse » ons 23.03.2016 21:19


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav teknoguiden » fre 25.03.2016 18:18

På imacen bruker jeg Time Machine til en lokal USB-disk. Hver helg går Carbon Copy Cloner om natten og oppdaterer en klone + sender nye backups av Lightroom katalogen og speiler bildene fra harddisken til en WD My Cloud. Tanken her er at Carbon Copy Cloner er satt opp med Safety Net, slik at eventuelle bilder jeg sletter ved en feil på iMacen ikke vil bli slettet fra WD My Cloud, men blir flyttet til en egen mappe der.

Backer opp harddisken og WD My Cloud eksternt med Get Sky (som i praksis er Jottacloud i Get-innpakning).

Macbookene backes opp med Time Machine til en USB-disk koblet til en Airport Extreme + eksternt til Get Sky. Nå og da kjører Carbon Copy Cloner kloner til en ekstern USB-disk.

Mulig jeg er litt paranoid, men føler meg rimelig trygg med dette oppsettet :)
medlem i 143 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Morse » søn 27.03.2016 20:03

teknoguiden, jeg vil si at din paranoia er av den kjernesunne og helt riktige sorten! :-) :-) :-)

Ellers slår jo det ene tilbudet det annet ihjel for tiden, her er bare ett av ørtenognitti eksempler: https://store.gizmag.com/sales/zoolz-1t ... dium=email

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Morse » tir 29.03.2016 17:22

La meg få legge til, i anledning tilbud som hagler: Tilbudshaglet omfatter også VPN-løsninger, dette er bare ett av de mange som "strøymar på så ein knapt kan anda": https://deals.macappware.com/sales/life ... of-purevpn

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav iRoger » tor 31.03.2016 22:49

Takker for flere gode svar. Tester ut Jottacloud.

Men ingen som bruker iCloud da? Dyrere for mindre plass (max 1tb) ser jeg, men er det ikke bedre integrert etc med OSX / iOS ?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav teknoguiden » fre 01.04.2016 8:42

Utfordringen med iCloud er at du trenger samme plassen lokalt som eksternt. Skal du lagre 1TB i iCloud må du altså lagre 1TB på maskinen. Unntaket er Icloud Photo Library der du kan optimalisere lagringen lokalt.

Det er mer egnet for syncing mellom enheter enn som en backupløsning. Hvis du for eksempel (ved et uhell) sletter en fil lokalt forsvinner den i iCloud etter 30 dager også. Det siste er tildels en risiko med andre tjenester også, men i Jottacloud kan du for eksempel kopiere filer fra den løpende backupen til permanent lagring i arkivet.
medlem i 143 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Morse » fre 01.04.2016 16:53


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav iRoger » lør 02.04.2016 10:41

Har prøvd Jottacloud et par dager nå, gratis 5gb versjon, med backup av bilder fra Bilder-mappen i Finder (inni der ligger da også Bilder-appen med sin struktur). Første inntrykk er at det virker greit. Grei tilgang på både iMac og iOS-app. Deling virker ok også.

Et par "minuser" er at den bruker myye krefter fra maskinen når den laster opp, merker at andre operasjoner lugger veldig (maskin 2.9ghz i5, 8gb); bilder blir ikke lagt i foldere/hendelser/album, kan kun sortere på dato; deling av bilder må gjøres ett-og-ett bilde eller hele foldere, kan ikke merke 2+stk bilder og dele som en pakke; burde også være mulig å merke alle delte filer og slå av delingen. Noe jeg har oversett eller misforstått?

Det er jo selve TM-filene som er mest kritisk å ha backup av slik jeg ser det. Har dere backup av selve TM-filene, og i tillegg samme bilder og videoer liggende "løst" i samme backupløsning for å kunne synce, dele og ta opp bilder hvor som helst?? Blir jo isåfall endel dobbellagring.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav teknoguiden » søn 03.04.2016 12:02

Jotta er nok ikke det optimale for deling av bilder, du bør eventuelt vurdere iCloud, Google bilder, Flickr eller lignende til det. Hvilket program bruker du til å organsiere bildene dine i dag? Flere av dem har jo ulike delefunksjoner innebygd.

Usikker på om det er lurt å basere seg på backe opp TM i skyen. Det fungerer sikkert, men hvis TM-backupen din på en eller annen måte blir korrupt så sitter du da med en korrupt backup i skyen også. Så jeg innbiller meg at det er mest fornuftig å kjøre de uavhengig av hverandre. Men andre her har muligens erfaringer med det :)
medlem i 143 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]