Fremmed airplay-enhet på iphone

Fremmed airplay-enhet på iphone

Innleggav punsk » man 24.10.2016 21:22

Har en stund vært plaget med at det dukker opp flere Apple TVer på lista over tilgjengelige airplay-enheter på iphone (Har iphone 6. Alle enhetene på lista heter "Apple TV", eventuelt "Apple TV (2)"). Siden disse ekstraenhetene ikke vises på macen min har jeg hittil tenkt at dette bare er en mindre feil på telefonen. Men i dag dukket det opp en airplay-enhet med et helt annet navn på lista. Da begynner jeg å lure. Noen ideer?

Her er litt facts (sånn at vi slipper de vanlige rundene med kontrollspørsmål):
- Jeg ser ikke denne airplay-enheten på macen min.
- Jeg har skrudd av bluetooth på telefonen. Den fremmede enheten dukker likevel opp.
- Jeg får ikke til å spille av på denne enheten (veksler mellom beskjed om at jeg ikke kan koble til og at den ber om passord)
- Jeg er tilkoblet mitt eget nettverk, og det samme nettverket, på både telefon og mac
- Jeg ser ingen fremmede enheter på lista over tilkoblede enheter på nettverket.

Jeg begynner å slippe opp for ideer til hva dette kan være.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Fremmed airplay-enhet på iphone

Innleggav punsk » tir 25.10.2016 23:26

Da tror jeg mysteriet er løst. Tydeligvis kan iPhone nå koble seg på Apple TV direkte uten å være tilkoblet wifi-nett. Kan til og med være tilkoblet et helt annet wifi. Dermed dukker naboens Apple TV opp på lista over tilgjengelige enheter selv om man er koblet kun til sitt eget nett.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Fremmed airplay-enhet på iphone

Innleggav Valotunk » ons 26.10.2016 8:14

Dette har ikke noe med naboens Apple TV eller nettverk å gjøre.

Det er et kjent fenomen og kommer av at din Apple TV i et kort øyeblikk har mistet nettforbindelsen. Når den får kontakt igjen henger det "gamle" navnet fremdeles igjen på nettverket og den får forløpende tildelt nytt navn med et nummer bak.

Ofte ligger årsaken i routeren og en restart samt endring/oppdatering av navn på Apple TV vil som regel løse saken.
medlem i 198 måneder
 

Re: Fremmed airplay-enhet på iphone

Innleggav punsk » ons 26.10.2016 17:13

Jeg slo av trådløsruteren for å sjekke. De fremmede enhetene var fortsatt tilgjengelige. Det, i tillegg til at én av de fremmede enhetene hadde et pussig navn, gjør at jeg er trygg på at dette i hvert fall ikke handler om nettverket mitt. Siden det nå er mulig å koble seg til Apple TV uten wifi, hvorfor skulle det ikke være naboens ATV?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Fremmed airplay-enhet på iphone

Innleggav Valotunk » ons 26.10.2016 19:57

Problemet ER nettverksrelatert og som nevnt et kjent fenomen. Jeg har hatt det selv både på Apple TV og andre enheter.

Det er mulig du må inn på routeren for å slette tidligere oppføringer for at de gamle navnene skal forsvinne i tillegg til at du oppdaterer navn på din Apple TV og aller helst gir den statisk IP-adresse.

Her har du diverse linker som omtaler fenomenet:

http://forums.macrumors.com/threads/air ... e.1835454/

http://arstechnica.com/civis/viewtopic. ... &t=1244037

http://www.dslreports.com/forum/r296194 ... in-Airplay

Den eneste muligheten å koble seg til en Apple TV uten nettverk er via Bluetooth. Noe annet ville vært en sikkerhetsbrist av dimensjoner.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere