Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav renton » tor 22.06.2017 8:21

Trenger litt råd. Usikker på om dette er riktig fora men prøver her:

Jeg har en imac mid 2010 som er treig om dagen, også etter formatering etc. Så jeg har to alternativer. Oppgradere HW (harddisc og ram) eller hoppe på en ny macbook pro og bruke IMAC som skjerm (dyr løsning).

Info om IMAC:

- MC511H/A - 27tommer
- 1TB SERIAL ATA DRIVE
- 2.8GHZ QUAD-CORE INTEL CORE I5
- 4GB 1333MHZ DDR3 SDRAM - 2X2GB
- ATI RADEON HD 5750 1GB GDDR5

Eplehuset oppgradere min IMAC med en 500 GB SSD til 3299 kr samt bytter ram til 8GB (2x4GB 1333MHz) for 998,-. Jeg har ikke tid og mulighet til å gjøre denne jobben selv.
Er dette en smart ting å gjøre? Hvor lenge vil jeg kunne forlenge levetiden? Og hvordan vil denne maskinen bli sammenlignet med en helt ny macbook pro mtp hastigheter etc? Tenker da for eksempel på https://eplehuset.no/mac/macbook-pro/ma ... -gb-i-solv.

Det å bruke ca 5000 på å oppgradere en gamle IMAC er jo en god slant av prisen for en ny macbook pro. Men svetter litt mtp prisen for ny…

Til info bruker jeg maskinen kun til musikk. Store musikkprosjekter i Logic.
medlem i 81 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav kajac2 » søn 25.06.2017 1:33

Oppgrader minne, og sett i SSD, og du har en maskin som er mye kraftigere enn en splitter ny Macbook pro.

Edit: Så ikke at du hadde linket til en maskin. Den MBPen du har linket til vil nok bli merkbart raskere enn iMacen din, men ikke så mye raskere at det rettferdiggjør en pris på over 26000 kr.

Så å oppgradere iMacen din vil fremdeles gi mest for pengene.
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav Morse » søn 25.06.2017 7:46

Og hvis maskinen har vært i jevnlig bruk siden den var ny, arbeider harddisken på overtid og vel så det. Fem år er beregnet levetid i snitt, selv om enkelte disker kan finne på å holde det gående mye lenger – mens andre ryker før...

Og skal du først inn der og skru, tenk litt på denne: https://www.komplett.no/product/898977/ ... tb-35-sshd

Ikke så rask som en ren SSD-løsning, men kjapp nok til musikk-greier – og med plenty lagerplass for en billig penge. Og med ekstra RAM (minst 8 Gb, helst 16) vil ikke maskinen være til å kjenne igjen.

(Andres synspunkter om dette?)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav turimblar » søn 25.06.2017 22:00

Jeg ville tenkt litt på om selve prosessorene i din gamle iMac er bra nok eller ei. Med nyere software blir det ofte høyere krav til specs på maskinvaren, men hvis du benytter en eldre software og ikke trenger å oppdatere for å få jobben gjort, så ville jeg oppgradert iMacen slik som foreslått.
Jeg oppdaterte en Macbook Pro fra 2007 til mer ram og ssd, og den ble super igjen... Men viftene på min flotte 17 tommer laptop... Det var som å sitte inne i et fly. Det ble noe bedre med sdd installert, men til slutt måtte jeg kaste inn håndkleet og kjøpe en god iMac.

I løpet av årene ble det ny iMac igjen, og i 2015 gikk jeg over på Adobe abonnement, og nå går jeg for et mobilt kontor. Nyeste Macbook Pro kommer imorgen :-D
Jeg switcher ofte mellom disse programmene i min arbeidsdag; InDesign, Photoshop, Lightroom og Illustrator. Og jeg har i det siste blitt litt lei av treghet og spinnende badeball (ja, jeg har har gjort litt av hvert for å få bukt med det).

Alt i alt, hvis maskinen din takler softwaren, så behold maskinen og oppdatér for en litt bedre opplevelse. Hvis dette er en jobbmaskin, hvor mange oppdrag må til for å betale ny MBP? Kan den betales over et par-tre måneder?
medlem i 227 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav Morse » tir 27.06.2017 1:02

turimblar: "Jeg oppdaterte en Macbook Pro fra 2007 til mer ram og ssd, og den ble super igjen... Men viftene på min flotte 17 tommer laptop... Det var som å sitte inne i et fly."

Hadde du den grusefulle Adobe Flashplayer installert? Og du prøvde selvsagt denne?

https://www.crystalidea.com/macs-fan-co ... =macupdate

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav turimblar » tir 27.06.2017 17:15

Ja, Morse, dette var en tid det fortsatt var vanlig å ha flash installert.
Kan ikke huske den softwaren du viser, men den ser unektelig bedre ut enn de gratisprogrammene jeg prøvde for å få orden på susing.
Men det var verre med original-disken, og bedre da jeg bytta til sdd.

Men har ikke brukt maskinen på et par år. Burde kanskje kanskje prøve å selge den enn at den samler støv, men man får jo ikke så mye for en gammel Mac lenger.
medlem i 227 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav kajac2 » man 17.07.2017 10:07

Prosessoren som står i trådstarters maskin har en ytelse tilsvarende en 2014 MacBook Pro. Den er raskere enn prosessorene som står i nyeste Retina MacBook, dagens MacBook Air og Mac Mini.

Den vil nok fint holde i noen år til :)

Selv har jeg en 2012 MBP (med SSD og 8 GB ram), og har enda ikke funnet noe den ikke er god nok til!
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav Valotunk » man 17.07.2017 14:43

kajac2 skrev:Prosessoren som står i trådstarters maskin har en ytelse tilsvarende en 2014 MacBook Pro. Den er raskere enn prosessorene som står i nyeste Retina MacBook, dagens MacBook Air og Mac Mini.


Nja... på ytelsesrankinger scorer prosessoren i nyeste Retina 15" (i7 7700HQ) bortimot dobbelt så høyt som i5 760 som står i trådstarters maskin. Selv prosessoren i 13" Retina scorer også langt høyere både på single og multi-core selv om den "bare" er dual-core.

Selv 2014 modellene av MPB Retina scorer vesentlig høyere enn i7 760.

MBA og dagens Mini er en annen historie ;)
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav Halion51 » tor 20.07.2017 3:28

Renton; Hvilket Eplehus var du på? Jeg har det samme problemet som deg, selv om jeg har oppgradert til 16 GB RAM. Ellers, samme årsmodell og innmat, kunne vært svært interessant for meg også.....mvh Hakon.

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav kajac2 » tor 20.07.2017 8:56

Valotunk skrev:
kajac2 skrev:Prosessoren som står i trådstarters maskin har en ytelse tilsvarende en 2014 MacBook Pro. Den er raskere enn prosessorene som står i nyeste Retina MacBook, dagens MacBook Air og Mac Mini.


Nja... på ytelsesrankinger scorer prosessoren i nyeste Retina 15" (i7 7700HQ) bortimot dobbelt så høyt som i5 760 som står i trådstarters maskin. Selv prosessoren i 13" Retina scorer også langt høyere både på single og multi-core selv om den "bare" er dual-core.

Selv 2014 modellene av MPB Retina scorer vesentlig høyere enn i7 760.

MBA og dagens Mini er en annen historie ;)



Ser jeg sammenlignet med feil Macbook Pro ja. CPUen i MBPen trådstarter har linket til har en Passmark-score på over dobbelt så mye som hans iMac. Om det derimot rettferdiggjør en femdobling av prisen for en ny MBP vs. oppgradering av iMac er en annen sak.

Når det gjelder 2014-sammenligningen, sammenlignet jeg med en standardutstyrt 13" MBP. Da scorer 2014 13" 4338 poeng hos Passmark, mot iMacens 3903. Altså ikke så stor forskjell der.

Men at det vil være en merkbar forskjell kan nok alle være enig i :) Hvorvidt det er en forskjell verd over 20000 kr mer enn en oppgradering koster, stiller jeg heller spørsmål ved.
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav spiffers » lør 22.07.2017 3:23

Kjøper man en godt speccet maskin i dag, så vil den holde minst 5 år fremover, og mest sannsynlig ca 7 år. Hvis man oppgraderer en 2010 iMac, så vil den neppe holde så lenge. Nå er det litt avhengig av hva man har tenkt å bruke den til, men for litt seriøst arbeid, så vil man nok veldig snart merke at oppgraderingene ikke holder så mye lengre enn et år eller to. Så hvis man deler investeringen på antall år i forventet "levetid", så blir det ikke så stor utgift med en helt ny maskin. En oppgradering vil jeg selv se på som et "plaster" på et sår som kommer til å ta kverken på deg tilslutt. Plasteret bare utsetter det en smule.
medlem i 182 måneder
 

Re: Oppgradere hw på IMAC-2010 eller kjøpe ny macbook pro

Innleggav kajac2 » tir 25.07.2017 21:15

Si ikke det. Jeg sitter akkurat nå på en PowerMac G5 fra 2005 som funker som bare juling. Bruker den nesten daglig. Joda, den føles gjerne en anelse tregere enn min 2012 MBP, men jeg er overrasket over hvor godt den holder koken 12 år senere.

jeg vil derfor fremdeles anbefale trådstarter å oppgradere fremfor å kjøpe nytt. Men selvfølgelig, har man 26000 kr liggende og trenger noe å bruke dem må, er det bare å slå til på ny maskin :bitchin:
medlem i 197 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere