Problemløsing: død ekstern oppstartsdisk?

Problemløsing: død ekstern oppstartsdisk?

Innleggav noeb » man 07.08.2017 11:01

Hei!

Jeg har følgende oppsett:

-- iMac (late 2012, ny i 2013), oppstartsdisk er en Samsung EVO SSD 500 GB i et Delock-kabinett tilkoblet med Thunderbolt. Disken er under 3 år gammel.
-- Intern snurredisk på 1 TB som brukes til "lagring" og ting som ikke trenger å gå raskt.
-- Fersk TimeMachine backup, samt klonet ekstern disk (ikke helt oppdatert).

Idag fikk jeg ikke startet maskinen. Det kom opp det blinkende "Folder"-ikonet med et spørsmålstegn inni. Jeg regner med at dette betyr at maskinen ikke finner oppstartsdisk.

Har prøvd følgende:

-- Holde inne Shift under oppstart for å komme i Safe Mode. Dette lyktes ikke - ender opp med samme blinkende ikon.
-- Holde inne Cmd+R, dette funker, og jeg kommer til en meny med bl. a. TimeMachine-gjenoppretting, OSX installasjon og Disk Utility. Åpner Disk Utility, der ligger den interne snurredisken (ingen problemer ved verifisering), samt en liten partisjon som heter OSX Home et eller annet (1.19 GB, ingen problemer ved verifisering).

Så spørsmålet er:

1: Er det rimelig å anta at SSD-disken er død? Hvordan kan jeg evt verifisere dette?
2: Jeg har jo TimeMachine-backup, men kan jeg starte maskinen fra denne?
3: Hvis ikke: Hvordan får jeg startet fra den interne disken? Må alt på disken slettes for å få til dette?
4: Jeg ser for meg at jeg må kjøpe en ny SSD, putte denne i kabinettet og gjenopprette fra backup. Deretter fortsette som før. Andre forslag??

På forhånd tusen takk!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Problemløsing: død ekstern oppstartsdisk?

Innleggav Valotunk » man 07.08.2017 19:08

Jeg ville i første omgang prøvd å finne svaret på punkt 1.

SSD'en kan selvfølgelig være kaputt, men det kan også være feil på Thunderbolt interfacet mellom iMac og SSD.

Det enkleste vil være å teste med en S-ATA til USB adapter. Dersom du ikke har en slik så kjenner du kanskje noen som har en å låne deg? Ellers får du de for et par hunderlapper hos de fleste elektronikkpushere rundt omkring i landet og for et par tikroninger på ebay.

Et annet alternativ er å sette SSD'en inn i en annen datamaskin for å sjekke om den blir detektert der.

Når dette er testet vil det være naturlig å fortsette til de neste punktene på listen din. Det er forøvrig ikke mulig å starte opp fra en Time Machine backup.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere