Ufattelig treg iMac 27"

Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » lør 12.08.2017 15:25

Min (til nå) trofaste (3 år gl) iMac har plutselig, og uten forvarsel blitt en ultra-sinke, bruker 5-6 minutter på å starte, og samtlige programmer "henger" og lagger noe helt usannsynlig. Fra jeg klikker på noe som helst og til det skjer noe som helst, tar det flere minutter. Mistenkte malware i en nylig installert uTorrent-versjon, men tror jeg har fått avinstallert den og alle underfiler uten at det hjalp.
Jeg har hittil prøvd:
• Resatt PRAM. Ingen bedring.
• Kjørt Clean My Mac - uten resultat.
• Laget gjestekonto - samme symptomer
• Kjørt Disk Førstehjelp - 0 feil
• Kjørt Apple Hardware Diagnostics - fant ingen feil
• Scannet med Malwarebyte - 0 suspects
• Startet i Safe Mode - samme symptomer
• Slettet alt av oppstart-programmer, iCloud-syncing, backup-prosedyrer, og annet som jeg kommer på. Ingen merkbar bedring.
• Reinstallert OS - ingen bedring. (bruker siste OS (10.12.6)

Kan noen av dere Mac-guruer peke meg i riktig retning for hva jeg kan gjøre videre?
Blir utrolig takknemlig for alle innspill - dette er bare seriøst frustrerende!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Grubasek » lør 12.08.2017 17:10

Re-installerte du på blank disk? Hvis ikke ville jeg ha forsøkt det.

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Morse » lør 12.08.2017 17:27

Hva har du i Bibliotek > LaunchDaemons?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » søn 13.08.2017 0:16

Launch Daemons:
com.3dconnexion.nlserverIPalias.plist
com.adobe.adobeupdatedaemon.plist
com.adobe.agsservice.plist
com.adobe.fpsaud.plist
com.google.keystone.daemon.plist
com.malwarebytes.mbam.rtprotection.daemon.plist (lagt til etter at alt dette begynte)
com.malwarebytes.mbam.settings.daemon.plist (lagt tll etter at alt dette begynte)
com.oracle.java.Helper-Tool.plist

Jeg mistenkte jo også noe som lå skjult og minet Bitcoins eller noe sånnt i bakgrunnen, men jeg finner ingen spor av noe som ligner, og Activity monitor viser nesten ingen CPU-aktivitet. (Activity monitor eller kernel_task er som regel det som trekker mest CPU.)

Jeg reinstallerte ikke på blank disk, tenkte å vente i det lengste med å gjøre det - og vil se om det er noe annet jeg kan forsøke først.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav kajac2 » søn 13.08.2017 1:43

Har du undersøkt i Aktivitetsmonitor om det er noe som bruker mye CPU, minne, nettverk, eller som skriver/leser mye på disken?

Husk å gå inn på menyen Vis > Alle prosesser.

Sorter etter minnebruk, cpubruk, etc, og fortell oss hva som er der/om du ser noe mistenksomt.
medlem i 197 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » søn 13.08.2017 14:06

Som jeg nevnte over her så er det ingen ting i Aktivity monitor som ser ut ti å gjøre noe som helst av betydning.

Link til skjermbilder fra hhv CPU, minne, Disk og Nettverk er under her

https://gyazo.com/04351f0e1ceb4a5b30aa901d11f5e88d

https://gyazo.com/795390f84fe20985b01297067c05cd42

https://gyazo.com/96b147d1b35a30ee8e7de312ffb192e7

https://gyazo.com/fe1aa45a9978c16873355cf3ccc802b9

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav kajac2 » søn 13.08.2017 17:30

Er det SSD eller snurredisk i maskinen? Hvis sistnevnte, kan det hende den er i ferd med å ryke.
medlem i 197 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » man 14.08.2017 12:23

Det er 3,11 TB fusion drive som stod i maskinen da jeg kjøpte den. Har ikke tuklet med denne, og Apple Hardware Diagnostics og Disk First Aid finner ingen feil på denne. Kan det likevel være feil?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Morse » man 14.08.2017 13:33


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » man 14.08.2017 15:19

Takk for tipset Morse - har nettopp kjørt den, og den finner ingen feil - men, rapporten er ikke helt liketil å forstå.

Den sier bl.a.:
"Memory test checked 19.54 of 32 GB total memory" - med grønn hake.

Vil det si at den ikke sjekker resten av RAMen, eller er det bare 19,54 GB som virker?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav spiffers » tir 15.08.2017 19:41

Hvis du har alle 4 minneplassene fylt, ville jeg tatt ut først det ene paret, og så det andre. Sjekk om maskinen blir raskere da. Det virker som du har 4 8GB sticks, og der en av dem har en chip som har tatt kvelden. Litt værre hvis du har bare to fylte minneplasser, da må du nesten få lånt en stick som du vet fungerer, og se hvilken som er gåen.
medlem i 182 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav ch_knapp » tir 15.08.2017 20:30

Hva slags operasjoner går sakte?

Du har mye RAM, så dersom det er harddisken som er i ferd med å ta kvelden bør oppstart av OS og programmer ta lang tid. Samtidig bør programmene etter de er lastet inn være relativt responsive. Hvis du bruker Photoshop vil det samme gjelde her, når et bilde er lastet inn bør du kunne gjøre operasjoner på det ganske lett-- men å lagre det til disk vil ta lengre tid. Å navigere i Finder kan f.eks. gå sakte mens surfing i Safari kan gå raskt.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » ons 16.08.2017 19:25

Symptomene er omtrent nøyaktig som ch_knapp beskriver, inne i Safari går det ganske greit, men å åpne Safari tar opptil flere minutter. Det samme gjelder alle programmer.

Oppstart av Mac'en tar mange minutter, før skrivebordet endelig dukker opp, og så enda et par minutter før ikonene vises, og gjerne et minutt fra jeg dobbeltklikker på HD-symbolet til det åpner. Det samme gjelder alle under-foldere, men det år forholdsvis greit å navigere i de når de først er åpne.

Er det ikke merkelig at Disk First Aid og Apple Hardware Diagnostics ikke fanger det opp dersom HD-en er i ferd med å ta kvelden?

Har for øvrig nettopp testet RAM med å holde inne Alt D under oppstart, den kjørte hele testen uten å finne feil.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav kajac2 » tor 17.08.2017 21:08

Høres veldig ut som døende disk. Apples diskverktøy sjekker bare at filsystemet og filrettighetene er OK. Den sjekker ikke slitasje, og vil kun finne defekter på disken dersom det er lagret filer der som defekten er. I dette tilfellet virker det som om den ikke er defekt, men sliter med å lese. Dette er symtomet på at det snart er defekter på disken, men diskverktøy vil ikke anmerke dette. Du vil imidlertid merke det ved at ting tar veldig lang tid, da disken må forsøke å lese samme område mange ganger før den klarer å få inn dataene.

Apple Hardware Diagnostic sjekker bare at all hardware kommuniserer som den skal med hverandre. Den sjekker kun at den får tilgang på disken, ikke diskens helse.

Så nei, det er ikke rart at verken Diskverktøy eller Apple Diagnostics finner feilen.


Eneste ordentlige verktøyet jeg vet om for å diagnosere disken til en Mac er [url="https://www.alsoft.com/DiskWarrior/"]DiskWarrior[/url], men det er forholdsvis dyrt, og dersom disken er i ferd med å ryke, må du ha ny disk uansett.

En FusionDrive er i realiteten én vanlig harddisk og en separat SSD som OSX "setter sammen" til en disk i OSX. Fungerer som en slags type Raid. Mest sannsynlig må du bytte ut den mekaniske disken. SSDen er nok OK da de vanligvis ikke ryker.
medlem i 197 måneder
 

Re: Ufattelig treg iMac 27"

Innleggav Tarkus » fre 18.08.2017 16:18

OK da blir det Eplehuset og ny Fusion Drive - jeg har kommet til veis ende med feilsøking selv, og har brukt alt for mye tid på dette allerede.

Tusen takk og masse virtuelle blomster til alle dere som har bidratt med å hjelpe meg med feilsøking og gode forslag, jeg setter veldig stor pris på all hjelp, og er glad for at det fremdeles finnes sånne folk her inne på Mac1.

(flowers)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron