sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Bumblebee » fre 10.11.2017 12:03

Jeg har tidligere tatt sikkerhetskopi (timemachine) via usb på husets maskiner. Nå hadde jeg tenkt å gjøre det så mye enklere for meg selv ved å kjøpe en større disk, koble den til nettverket, og bruke denne til alle maskinene i huset.

Som tenkt så gjort. Nå har jeg en 4TB seagate koblet til en airport extreme (fra ca 2012. ikke siste utgave i alle fall) Problemet så langt er at det går ufattelig tregt. Jeg skjønner at det tar litt tid med første kopiering, men ca 1GB pr 2-3 minutter.. er det normalt? eller er det utstyret mitt som er for gammelt? (datautstyret altså :))

Det er snakk om en mac mini fra 2009 som kjører el capitan, og to macbook pro 2010 og 2011 der begge er kjører Sierra.
Ekstern HD: Seagate Expansion Portable 4TB (2017)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Grubasek » fre 10.11.2017 12:50

Hvordan er Seagate-disken koblet til AE?

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Macini » fre 10.11.2017 13:11

Hvilken modell av Airport Extreme har du? Har du den flate eller den som ser ut som et tårn? Har du den tårnversjonen har du også 802.11ac som du i teorien kan få 857 Mbps trådløs båndbredde. Som med alle andre trådløse nettverk får du redusert hastighet når flere er tilkoblet og bruker nettet.
Har du den flate versjonen er du fucked... :-D
Mye kommer an på disken du bruker om den takler å ta i mot mye data på en gang og det kan være flaskehalsen, samt at USB-inngangen på Extreme er versjon 2 så det er også en flaskehals.
Det er mange ting som spiller inn så det er ikke unormalt at det tar tid å kopiere trådløst.
Hvis du skal ha fart i sakene må du nok investere i en nyere router med USB3 og ekstern harddisk med USB3 som støtter høyere overføringshastighet.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Bumblebee » fre 10.11.2017 13:18

Ja det er nok den flate utgaven av airport extreme, så det er altså det som er problemet? den eksterne disken er koblet til routeren med USB

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Macini » fre 10.11.2017 16:18

USB2 har en teoretisk hastighet på ca 480 Mbps, effektivt ligger du nok nærmere 100 Mbps, USB3 har en teoretisk hastighet på ca 5 Gbps, men også her har du effektiv hastighet rundt 2-3 Gbps. Via trådløst har du på en ny router maks 857 Mbps så det vil alltid ta lenger tid å kopiere via trådløst enn med kabel.
Du kan gjøre som meg og ta den første kopien med HDD tilkoblet Macen med kabel og flytte den til routeren når den er klar. Bare husk å forandre TimeMachine under innstillinger når du flytter disken

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Bumblebee » fre 10.11.2017 21:17

Jeg skal prøve det ja. Takk for hjelpen :)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: sikkerhetskopi til ekstern disk i nettverket. hastighet?

Innleggav Morse » lør 11.11.2017 19:50

I den forbindelse. se litt på denne:
https://www.econtechnologies.com/chrono ... rview.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]