Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav oladunk » ons 06.12.2017 11:44

Hei,
Har en iMac som er 3-4 år som begynner å bli noe treg. Sikkert noe jeg kan gjøre ellers for å få den bedre også, men i og med at jeg vil bruke den til videoredigering tenker jeg at det uansett kan være greit å øke minnet som pr idag kun er på 8Gb. Forstår det slik at det er plass til 3x8Gb til til maks 32Gb.

Jeg har funnet ut at jeg har denne modellen:

iMac (27-tommers, sent 2013)

Riktig minne for meg skal derfor stå omtalt her:

https://support.apple.com/no-no/HT201191#1

Det står:
"Bruk SO-DIMM-moduler (Small Outline Dual Inline Memory Module) som oppfyller alle disse kriteriene:
PC3-12800
Ubufret
Ikke-paritet
204-pinners
1600 MHz DDR3 SDRAM"

For meg er ikke dette en entydig beskrivelse av hvordan jeg får kjøpt minne (til tross for at jeg er nogenlunde teknisk).

Hvor bør jeg kjøpe dette?
På nett? I tilfelle hvordan finner jeg med 100% sikkerhet rett minne? Gjerne direkte link.
I fysisk butikk i Oslo? Hvor? Da kan jeg eventuelt ta med beskrivelsen på maskin og/eller minne og sørge for rett minne på den måten.

På forhånd takk!
/B
medlem i 188 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Helge Hafstad » ons 06.12.2017 12:08

Minne får du i de fleste nettbutikker som forhandler slikt. Fx disse på Komplett.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav oladunk » ons 06.12.2017 13:53

Helge Hafstad skrev:Minne får du i de fleste nettbutikker som forhandler slikt. Fx disse på Komplett.


Hei! Takk for svar. Hadde problemer med linken dog.
/B
medlem i 188 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Morse » ons 06.12.2017 15:38

Du kan alltid bruke denne: http://uk.crucial.com/gbr/en/

Så går du til Komplett og handler derfra.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav oladunk » fre 08.12.2017 12:07

Fikk dette resultatet på scanningen. Ble jo litt klokere. Men derfra til å finne eksakt riktig produkt å kjøpe er fortsatt ikke helt enkelt.

http://uk.crucial.com/gbr/en/scanview/C016B59B31D926C3

Tenkte å kanskje bygge til max som er 32Gb. Ser ut som maskinen har 4 slots og at 2 stk 4Gb allerede sitter der fra butikk. Slik jeg forstår det opptar da de 2 slots allerede av 4 mulige. Dette betyr vel da i utgangspunktet at jeg enten kun kan legge inn 2 x 8 Gb til i de 2 ledige slots eller eventuelt fjerne de 2 x 4Gb og sette inn x 8Gb?

Om jeg får svar på spørsmålet over samt om noen klarer å lokalisere de 5 listede "compatible memory" (fra linken hos Crucial) hos norske nettbutikker så er jeg langt nærmere målet.
medlem i 188 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Helge Hafstad » fre 08.12.2017 16:18

Beklager, sendte deg lenken for grossisten. Her er riktige moduler hos Komplett.

Forøvrig gjør du hva du vil med minnet som allerede er montert. Du kan la dem stå eller bytte dem ut med større. Vil anbefale deg å begynne med 2 stk 8GB-brikker. Så kan du ev oppgradere ytterligere siden.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav ironduke » ons 06.02.2019 19:48

Har kapasitet til 1 minnebrikke til på iMac-en min. Har det noen hensikt å sette inn 8 GB, eller vil jeg ikke merke særlig forskjell?

Specs: https://imgur.com/a/9cEakbu

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Helge Hafstad » tor 07.02.2019 12:29

Ja. Du kan bruke fx denne fra diverse nettbutikker på Prisjakt.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Nikolay » fre 08.02.2019 3:41

ironduke skrev:Har det noen hensikt å sette inn 8 GB
Om du har 16GB i dag er sjansen størst for at du har 4x4GB. Det vil da si at du bare øker med 4GB om du bytter en brikke. Når du allerede har 16GB i maskina vil jeg ikke si du vil få noen massiv forbedring av å øke RAM uansett med mindre du bruker alt på en gang i dag.

Det kan vel også antas at du har en snurredisk i maskinen (eller fusion drive, som er hovedsakelig snurredisk), og det vil være en bedre deal å gå for å bytte til ren SSD hastighetsmessig.

Om du kan gi bilde av Storage-fanen og Memory-fanen vil vi kunne gi mer informasjon om dette. Helst også en oversikt over RAM-bruken når du holder på med det tyngste du kan tenke deg å drive med. Det finner du under System Memory i appen "Activity Monitor".

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Helge Hafstad » søn 10.02.2019 23:04

Han sier at han har plass til 1 minnebrikke til. Da har han mest sannsynlig 8+4+4 - som også blir 16... :-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Re: Minne til iMac: hvordan sikrer jeg at jeg kjøper rett?

Innleggav Nikolay » ons 20.02.2019 13:39

Du vil mest sannsynlig ikke merke noen forskjell med en 8GB-brikke til, men aspergersen min maser i øret mitt om at du "burde" kjøpe en brikke til så du har likt. RAM er dual channel, det vil si at du bør kjøre to og to. Det er vel snakk om et tap på millisekunder ved å kjøre 4+4+8 vs 4+4+4+4, så du lider vel ikke akkurat.

Jeg ville brukt de 650,- det koster for en ekstra brikke. Men det er av helt andre grunner enn at du trenger mer ytelse. ;)

https://www.komplett.no/product/752033/ ... gb-sodimm#

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]