Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Selbo » lør 13.10.2018 13:39

Heisann, gikk til anskaffelse av et mesh system da min gamle Asus tok kvelden. Systemet har fungert smertefritt helt til i dag da mine to maskiner ikke ville koble seg til hovednettverket. oppdaterte forøvrig firmware på mesh systemet i går.
Det rare er at begge macene vil koble seg til gjestenettet på samme mesh uten problemer. Får også koblet til hovednettet innimellom men etter dvale eller restart er det trøblete.
Ingen andre devicer har problemer.
Maskin 1: Mac mini late 2012 i5 med seneste os innstallert
Maskin 2: MacBook Air late 2012 i7 med seneste os innstallert.

Og en annen ting... Minien skrur seg selv av av seg selv innimellom og epost programmet starter opp ved oppstart selv om det ikke konfigurert til det.
Tips?? Minien er forøvrig oppgradert til ny ssd og max ram

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Morse » lør 13.10.2018 18:08

"Den andre tingen" først: Blir mini´en veldig varm? Jeg tenker på at termosikringen kanskje synes det blir for hett inni der? Kanskje noe ikke gikk helt etter boka da du satte inn en SSD? Kanskje denne her kan gi deg et spor?
https://www.crystalidea.com/macs-fan-co ... =macupdate

Videre: Hvilket mailprogram er det som starter sånn av seg selv? Og har du sjekket at det ikke ligger i Login items i brukerkontoen din i Systemvalg?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Selbo » lør 13.10.2018 23:57

Mini blir ikke varm, har faktisk aldri hørt vifta på den. Åpner den jevnlig å fjerner støv med trykkluft, hvilket er minimalt da den er montert på en brakett bak på dataskjermen og dermed ikke er i kontakt med en støvete overflate. E-post programmet er det som er i MacOS, har ikke noe mailprogram fra tredjepart.
SSD er en Samsung EVO 850 500gb

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Selbo » fre 19.10.2018 19:41

Alt ordnet seg etter en ny programvareoppdatering på mesh systemet. Var nok mange som har klaga siden forrige oppdatering var en uke siden.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Valotunk » lør 20.10.2018 0:11

Hvilket mesh system er det snakk om her?

Kan være greit å fått høre litt erfaringer siden jeg selv satt opp et TP-Link Deco M5 system over 3. etasjer i en enebolig for en stund tilbake og ikke er veldig imponert.
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Selbo » ons 31.10.2018 21:42

Jensen Omni Mesh System. Kjøpt på Elkjøp. fungerer fantastisk nå etter sw oppdatering.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Helge Hafstad » tor 01.11.2018 14:23

Satt opp et lignende produkt hos en kunde for noen uker siden. Ble ikke særlig imponert av rekkevidden.

Vil heller anbefale Ubiquiti Unifi AP AC Pro, den har oppgitt rekkevidde på 122 m og det holder vel i de fleste hus. Bruker en slik selv over 3 etasjer med 3 boenheter og har god dekning overalt. Kan også bygges ut med div andre produkter fra Ubiqiuti som fx UniFi 8-ports switch med 4 PoE-porter (Power over Ethernet). Dvs at den kan monteres et sted med kun nettverkskabel som eneste tilkobling.

Samlet pris på disse 2 enhetene hos Komplett er omtrent det samme som de fleste mesh-løsninger ligger på.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac´s og Mesh wi-fi problemer!

Innleggav Selbo » tor 01.11.2018 20:05

Syns mesh oppsettet mitt fungerer strålende. har et normalt stort hus og full dekning overalt, og det gjennom 2 murvegger og en brannvegg. Har god dekning langt borti gata. Hadde en ganske dyr Asus router i 1 etg tidligere, å da lagget det på ps4 i kjellerstua, nå er det samme dekning i hele huset.

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere