Ekstern skjerm går i svart og våkner igjen

Ekstern skjerm går i svart og våkner igjen

Innleggav Cata » tor 11.04.2019 19:15

Jeg har en MacBook Pro (2015 modell) som jeg bruker sammen med Elgato docking og en ekstern skjerm fra Samsung. Mellom PC og dock går det en thunderboltkabel og mellom dock og ekstern skjerm en HDMI.

For noen dager siden gikk med ett den eksterne skjermen i svart under bruk. Så kom bildet opp igjen like brått etter noen (15-30) sekunder i svart. Dette gjentok seg med noen minutters mellomrom utover kvelden. PC fungerer fint når jeg bruker den som laptop. Ingen trøbbel med den innebyggete skjermen. Dermed antar jeg den kan friskmeldes.

Min hovedmistenkte var HDMI kabelen, men den er nå byttet. Hadde et par hendelser med "svart" i går kveld også, men ikke så hyppig som før.

Spørsmålet er - har noen vært utsatt for noe liknende og hva er mest sannsynlig feil. Jeg har nå tre mistenkte igjen i saken: ekstern skjerm, Elgato docking og thunderboltkabelen.
Dessverre har jeg ingen annen skjerm i hus som jeg kan prøve. Ellers ville det vært grei måte å sjekke om det er skjermen.

(Jeg frykter det er dockingen, siden den er dyrest av de ikke testede komponentene i oppsettet... :-/ )

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Ekstern skjerm går i svart og våkner igjen

Innleggav Helge Hafstad » tor 11.04.2019 22:03

Har samme modell fra 2015, 15" 2.8 GHz med 2 eksterne skjermer - både på Thunderbolt-overgang og HDMI. Opplever at den på HDMI fader ut av og til og har foreløbig relatert det til skjermen. Men har også en mistanke til software. Det kommer og går noen ganger i blant, men ikke hver dag.

Vi får holde hverandre orientert om det utvikler seg til det verre. Kan jo være MBP hardware også.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ekstern skjerm går i svart og våkner igjen

Innleggav Cata » tor 25.04.2019 18:57

Jeg tror jeg har løst problemet. Jeg kjøpte ny HDMI uten at det hjalp stort, så da konkluderte jeg med at det måtte være docking siden skjerm virket fint når jeg koplet den direkte mot mac og siden det etterhvert ble skurrelyd innimellom i de eksterne høytalerne også.

Ny dock kom i dag (etter et feilkjøp som jeg heldigvis fikk byttet - aner ikke hvordan jeg klarte å bestille dock for thunderbolt 3, for jeg var veldig klar over at jeg skulle ha 2) og jeg koplet den opp. Det gikk supert - i 2 minutter. Så gikk skjerm i svart.

Da skjønte jeg det (tror jeg). Feil i Thunderbolt 2 kabelen mellom mac og dock...

Løp ut og innom nærmeste Power og kom hjem med kabel og satte i. Ingen svartskjerm så langt, riktignok etter mindre enn en time.

Så prøv å bytte Thunderbolt 2 kabelen før du prøver noe dyrere.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere