NAS- Egen skylagring

NAS- Egen skylagring

Innleggav torefi » man 15.04.2019 10:00

Eg vurderer å opprette egen skylagring ved bruk av NAS, og søker tips angående utstsyr. Har en iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) og Time Capsule.
medlem i 195 måneder
 

Re: NAS- Egen skylagring

Innleggav el-nico » man 15.04.2019 11:53

Her tror jeg du kommer til å få mange og forskjellige svar :)

Jeg gikk til innkjøp av denne:

https://www.komplett.no/product/1013210/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/qnap-ts-453be-4g-4-bay-nas#

(det er også jeg som har skrevet anmeldelsen ;) )

For Plex, for egen skylagring (samt et sted å dytte råmateriale film/bilder og alt annet), for TimeMachine av MacBookPro 15".
Har en løs plan om å også sette opp Qnap som hotell til egen hjemmeside, men det ligger litt frem i tid.
Man har alle muligheter med Qnap, vil jeg si. Jeg har ingen erfaring med andre merker.

En ny ting jeg har begynt å gjøre (etter å ha skrevet anmeldelsen) er å redigere bilder (RAW) i DxO, og filmer (4K og 1080) i FinalCutProX, med originalene liggende på Qnap. Selv med en heller dårlig linje går det helt smertefritt.
Liten avsporing der ...

Jeg synes du først og fremst må definere behovene dine. Hva, hvor og hvordan. Hvor mye.
Jeg investerte i 4x6TB disker, satte opp i Raid5, og sitter nå med ca 10TB lagringsplass på min Qnap.
TIlgjengelighet, sikkerhet, back-up.
Jeg har også en Jotta-konto som tar back-up av de mer viktige mappene i Qnap.
(Qnap tilbyr flere løsninger for skylagring (software lett tilgjengelig), men jeg hadde allerede en Jotta-konto uten begrensinger, og det var den enkleste løsningen for min del)

Jeg er veldig fornøyd. Med programvare til iPhone/lett innlogging fra hvilken som helst pc ellers, har jeg det jeg vil ha hvor som helst.
Det som ikke imponerer med Qnap er muligheten til å dele filer med andre. Der går det tregt. Man klikker av for å dele og får en link man sender via sms eller mail, men det går virkelig ikke fort. Det er sikkert noe jeg kan få gjort bedre, har bare ikke satt meg helt inn i den biten.
medlem i 177 måneder
 

Re: NAS- Egen skylagring

Innleggav torefi » man 15.04.2019 23:05

Takk for grundig svar!
medlem i 195 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]