Vurderer ny Mac Pro. Trenger noen råd.

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Innleggav HenrikSolberg » ons 09.08.2006 13:20

Kvintett er fem, kvartett er fire...

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Sakalav » ons 09.08.2006 13:22

Takker for opplysningen, og skal prøve å huske det der :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Jan B » ons 09.08.2006 14:49

Alfred.Woodden skrev:Men angående RAM. Er det virkelig så mye billigere andre steder? Er det ikke abre snakk om 200 - 300 kroner?


Mac Pro bruker spesiell ram - klipp fra Macworld:

«Does the Mac Pro use the same RAM as other Intel Macs?
No. While the DDR2 RAM in the Mac Pro is the same speed as that in all other current Intel Macs (667MHz, compared to the Power Mac G5’s 533MHz), the Mac Pro uses Fully Buffered Memory modules, or FB-DIMMs. Each FB-DIMM has built-in error checking and correction, and carries a chip (known as an Advanced Memory Buffer, or AMB) that controls data transmission.
As a result of the AMB chip on every RAM module, each Mac Pro DIMM comes complete with its own heat sink. Apple says that by attaching a heat sink to every module in order to dissipate heat, it can keep fan noise to a minimum. Apple says it’s provided a thermal specification for the modules to the companies that are manufacturing Apple-branded RAM for these systems. (Since they can come from different manufacturers, RAM modules may vary in appearance depending on how their manufacturer chose to meet Apple’s specs.) Apple’s also pushing for its thermal specification to be adopted as a standard by the JEDEC standards body, which would make it easier for third-party RAM vendors to manufacture heat-sinked RAM to meet the needs of Mac Pro users.»

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » ons 09.08.2006 15:30

Så da er Mac Pro sitt minnesystem bedre enn iMacs. Gøy å vite!

Så at utsnittet av artikkelen nevnte "fan noise to a minimum". Er det noen som vet om det var mye lyd i Power Macen, og om det eventuelt er mindre støy fra Mac Pro-en?

Har et forslag 3 her:

    2.66 GHz Quad Xeon

    2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 4x512MB

    3xNVIDIA GeForce 7300 GT 256MB SDRAM

    250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm

    16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)

    Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme


Dere nevnte at nVidia 7300GT er et veldig dårlig kort, men hva lønner seg best?

Tre nVidia 7300GT eller ett ATI X1900 XT ?

Leste om kortene på Apple, og ifølge dem, er ATI X1900XT ment for animatører og designere. Jeg skal jo kun retusjere.

Tenker også på å legge inn ubuntu 6.06 med XGL, så da tror jeg det er lurest med nVidia. Forresten, Forslag 3 er et godt stykke over hva jeg egentlig tør å utsette lommeboken for :)

Trenger vel egentlig ikke en _så_ kraftig maskin, men desverre syns jeg det er alt for gøy med hardware og god ytelse!

EDIT:

iHaraldM skriver at for mitt bruk, trenger jeg ikke mer enn ett nVidia 7300 GT, mens Dr.Pepper skriver at jeg burde droppe 2GB ram, gå for 1 GB, og heller kjøpe et bedre grafikkort.

Nå dras jeg litt i begge ender her hehe.

Eneste jeg er redd for, er at maskinen ikke skal være rask nok til at Aperture kjører feilfritt (uten hakking i animasjoner), og at sanntidsrendringen i iDVD (de animerte menyene) skal hakke i animasjonen, som de gjorde på en iMac 20" jeg forsøkte, mens jeg jobber med dem.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Sakalav » ons 09.08.2006 16:25

Ok.. Jeg skal gjøre det enkelt.
Du skal kun retusjere, og da vil GeForce 7300 kortet holde i massevis, men skal du drive med noe mer avansert og gjerne havne inn på motiongrafikk og gjerne 3d, så ville jeg ha oppgradert kortet.
For å gi det en sammenligning, så tror jeg neppe at GeForce kortet er dårligere enn det som er i min PowerBook (ATI Mobility Raedon 9700), og det er helt ok til å retusjere med.
Spørsmålet mitt er dog, hva skal du med 3 stk. av dem?

Jeg ville heller hatt ett grafikkort, og heller lagt mer penger i ram.
Husk at Photoshop spiser ram til frokost, og jo mer ram, jo bedre.
Men alt i alt, så vil du nok klare deg utrolig lenge med de 2gig du setter opp i systemet ditt.

Spar heller pengene du tenker på i grafikkortet til en bedre skjerm, og gjerne en 23" Cinema skjerm.
Selv har jeg koblet en 30" Cinema skjerm til PowerBooken, og det er helt utrolig å jobbe med.
Hadde jeg hatt muligheten, så hadde jeg nok valgt 2x23" skjermer, men det gikk ikke med tanke på at jeg kun har 1 dvi utgang på maskina.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav krøllkrøllesen » ons 09.08.2006 16:34

om du berre kjøper med to 512mb-brikkar frå apple, så kan du kjøpe seks slike til for rundt 500kr stk...

du får da fire gb RAM for tre tusen ekstra, medan du hjå apple får to gb RAM for 2500kr ektra.

(NB! prisar på 512mb er berre teke i frå hukommelsen... veit ikkje kva RAM som krevs. heilt sikker er eg for øvrig ikkje om det er åtte plassar å setje dei heller, men det ser slik ut..)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav svar » ons 09.08.2006 16:45

Man får ram til mac pro andre steder enn hos apple store, det man må passe på er at det er DDR2 ECC Fully buffered minne. Hastigheten er 667, såkalt PC5300. Det finnes også ECC minne som ikke er buffret, så pass på :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » ons 09.08.2006 17:13

Greit, nå begynner jeg å nærme meg mål, her :)

Det er en stor mulighet for at jeg faller på dette:

    2.00 GHz Quad Xeon

    3GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 3x1GB eller 6X512mb

    NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB SDRAM

    250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm

    16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)

    Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme

    20" LCD (ikke Cinema)


Tror jeg følger rådet deres og kjøper en større skjerm, men lommeboken er strengere når det gjelder skjermer, så jeg trenger en 20" widescreen- skjerm som er mye billigere enn Apples. Blir veldig glad hvis dere har noen gode alternativ (om de i det hele tatt finnes, da).

Tror jeg velger 2 GB eller 3GB Ram, og kjøper de ekstra 1GB / 2GB et annet sted. EEC Full buffered selvfølgelig :)

Vet dere forresten om Photoshop CS3 kommer til å støtte 64-bits arkitekturen? Hadde vært fint om det vil gjøre det, og om 2.0 GHz er nok på prossessorsiden. Er jo tross alt fire kjerner og 64-bit, så 2.0 ghz burde være nok. Vil bare forsikre meg om dette fra dere som kan det ;)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Magnuc » ons 09.08.2006 17:28

Alfred.Woodden skrev:Tror jeg velger 2 GB eller 3GB Ram, og kjøper de ekstra 1GB / 2GB et annet sted. EEC Full buffered selvfølgelig :)

Vet dere forresten om Photoshop CS3 kommer til å støtte 64-bits arkitekturen? Hadde vært fint om det vil gjøre det, og om 2.0 GHz er nok på prossessorsiden. Er jo tross alt fire kjerner og 64-bit, så 2.0 ghz burde være nok. Vil bare forsikre meg om dette fra dere som kan det ;)

RAM med EEC kommer du uansett aldri til å få bruk for. Dette er mest for maskiner som står på dag og natt som feks servere eller maskiner i rendreparker.

Om Photoshop er 64 bit har heller ingen ting å si.. du kommer uansett ikke til å buke 16GB RAM til Photoshop. At Photoshop kommer til å være noe kjappere om det blir 64 bit kan du nok bare glemme.

2GHz er nok til det meste! Den kommer til å knuse PB din så langt ned i støvlene dine uansett!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav iHaraldM » ons 09.08.2006 17:42

Skjermalternativ: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319694
Ikke mye billigere enn Cinemaen, men 1500 kr hjelper jo på.
Og så har den jo fint design. ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav svar » ons 09.08.2006 17:45

Magnuc skrev:RAM med EEC kommer du uansett aldri til å få bruk for. Dette er mest for maskiner som står på dag og natt som feks servere eller maskiner i rendreparker.



Jeg tviler på at mac pro fungerer uten ecc minne :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Sakalav » ons 09.08.2006 18:08

Når det gjelder skjerm, så er vel Dell sin 20" ganske bra, og du får den for ca 5400,-
Det er en skjerm som ofte sammenlignes med Apple sine, og når du får den ca 1300,- billigere enn Apple sin, så er jo det ganske bra.
Husk også på at prisene på Dell sine sider inkluderer frakt også, og hos andre forhandlere må du betale det i tillegg til prisen du finner på nettet (med mindre du handler i butikk).

Dette er uansett et bra alternativ til Apple sine skjermer.
Det hadde dog vert en fordel om du sier hvilke beløp du tenker på ang. skjerm, for det er da lettere å finne noe og utelukke andre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » ons 09.08.2006 20:01

Takk for skjermalternativene, og kommentaren på det nye oppsettet (2Ghz og 3 GB ram).

Jeg ønsker egentlig ikke å betale så veldig mye mer enn 4000 kroner for en skjerm. Håper ikke dette virker "gnient", men jeg er jo tross alt student, og når jeg har skjerm, så er det surt om skjermen er så alt for dyr. Kan jo heller da kjøpe en ekstra harddisk, eller et bedre grafikkort :)

Men det er jo klart, vil jeg at bildene skal bli korrekte iforhold til utskrift, så må jeg ha en god skjerm, samt god plass (widescreen) å jobbe på i Photoshop :)

EDIT:

Oj, dette var billig!! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324159 Er det noe galt med skjermen, eller er det bare nettbutikkprisene som er lave?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav aslak » ons 09.08.2006 20:13

kvartett ja, kvint er 5. det samme gjelder forøvrig intervaller i musikk, sekund, ters, kvart, kvint (2,3,4,5)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Polymorph » ons 09.08.2006 20:14

Se på det på denne måten: Apples skjermer er kvalitetsskjermer.

Cinema Displays er i all sannsynlighet ikke en skjerm de egentlig mynter på forbrukermarkedet.

Det er altså skjermer som er ment for å vare.

Acer, HP, Dell, NEC osv. er kaget for å ødelegge seg selv etterhvert, slik at du må kjøpe ny om en 2-3 års tid.


Egentlig rabler jeg nå, men jeg tror nå uansett at Apples skjermer kanskje er av litt bedre byggkvalitet, selv om signalene er de samme.

Angående skjermen du så på, så er kontrastforholdene ikke beregnet for arbeid.
Jeg tror at om du hr sterkere kontrastforhold vil farger se mye mer fargesprakende ut, mye sterkere, enn det som vises i andre skjermer, især på trykk.

Skal du ha en ordentlig skjerm beregnet for trykk, så kjøper du denne 22" til 20,000 ;)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309638

(Is that really worth it's money?)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]