Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav Nikongod » lør 26.03.2011 22:58

Jeg har koblet min MacPro og MacBook Pro i nettverk. Fildeling er på. Jeg får åpnet alle dokumenter som er på MacProen fra MacBook Proen, men omvendt er det litt mugg:
MacProen får til å åpne alt som ligger på den bærbare, men ikke Word- eller Excel-filer.
Jeg får til å flytte filer mellom maskinene uten problemer, men Office-filer som ligger på den bærbare maskinen får jeg altså ikke åpnet via MacProen.

Dette la jeg merke til under Office 2008. I dag installerte jeg Office 2011, men problemet er der altså fremdeles.

Noen som har noen tips her?
På forhånd takk!
medlem i 185 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav triise » lør 26.03.2011 23:28

Får du noe feilmelding når du forsøker å åpne disse filene?

Brukerens avatar
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav rebop » søn 27.03.2011 0:34

Har du sjekket rettighetene på filene?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav Nikongod » søn 27.03.2011 10:22

Feilmeldingen jeg får er litt snodig:

"Finner ikke MBP SSD:diverse:filnavn.xls"
"Kontroller at filnavnet er stavet riktig og at rett bane er brukt".

Jeg kan som sagt flytte filene mellom de to maskinene uten problemer, men ikke åpne fra MacProen.

Jeg har "custom access" og read&write til filene det er snakk om.

Det snodige er jo at andre filtyper går utmerket.

EDIT: Word-filene jeg prøver å åpne, får følgende feilmelding:
"Kan ikke åpne dette dokumentet. Dokumentet kan være i bruk, dokumentet er kanskje ikke et gyldig Word-dokument, eller filnavnet kan inneholde ugyldige tegn."

Som sagt - identiske filer kan åpnes fra MacBook Pro, men ikke omvendt.
medlem i 185 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav deathuser » søn 27.03.2011 12:03

Høres sikkert idiotisk ut, men er dokumentene / excel filene åpnet på macbook pro´en når du skal åpne det på mac pro´en?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav Nikongod » søn 27.03.2011 12:39

Nei, de de er lukket.
medlem i 185 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav triise » søn 27.03.2011 22:14

Med hvilken brukerkonto er du koblet til maskinen du skal hente filen fra?

Har du forsøkt å logge deg på mac proen med en adminkonto fra den maskinen? (altså "koble til som...")

Brukerens avatar
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav Nikongod » søn 27.03.2011 23:37

Ja, jeg logger på som meg selv, altså admin.
Har prøvd å skru firewall av og på, men uten hell.
Alle andre filer kan åpnes, bare ikke Office.
Filer kan kopieres og flyttes uten problemer.
:-/
medlem i 185 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav triise » man 28.03.2011 1:57

Ok, for å prøve å gå litt systematisk til verks og finne ut hvor problemet ligger forslår jeg følgende:

1. Forsøk å opprette en ny bruker med admin-rettigheter på Mac Pro'en din. Koble så til MBP og forsøk å åpne filene. Om det fungerer så er det brukerkontoen som det er noe tull med.
2. Forsøk å opprette en ny bruker med admin-rettigheter på MBP'en, Koble til som denne nye brukeren fra Mac Pro'en og forsøk å åpne filene.

Om ingen av de over fungerer så kan vi i alle fall utelukke at det er noe med brukerkontoene dine.

3. Forsøk å reparere filrettigheter i Diskverktøy på MBP. Kjør også en verifisering av disken etterpå. Tviler på at dette er årsaken, men allikevel verdt et forsøk.
4. Installer Open Office (http://www.openoffice.org) på Mac Pro'en. Velg filen fra MBP og "Åpne i..." Dersom dette fungerer så er det selve Office installasjonen på Mac Pro'en som det er noe krøll med. Ville da forsøkt en komplett avinstallering (du finner instruksjoner her:http://support.microsoft.com/kb/2398768. Oppgraderte du fra Office 2008 forresten? Da må du sørge for at alle "gamle" office filer er helt borte. Ville anbefale deg å bruke et program som f.eks "Clean My Mac" for å fjerne rester av dette.
5. Om du har mulighet til det, forsøk fra en annen mac (kompis e.l.). Om du kan åpne filene fra den, så ligger problemet trolig i osX installasjonen på Mac Pro'en. Og om ingen av tipsene ovenfor har hjulpet så tror jeg kanskje en fresh install av osX er et alternativ du bør vurdere. Dette er jo en stor jobb om du har masse programvare og media installert, men jeg har da ingen flere gode forslag på hånden. Det er i alle fall mitt siste tips.

Brukerens avatar
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Pro vil ikke åpne Office-filer i nettverk

Innleggav Nikongod » tir 29.03.2011 23:28

Takk for gode tips!
Jeg kom endelig i mål i kveld - jeg var på nippet til å foreta en clean install, men her er løsningen, banalt og snodig:

Bootdisken i min MacPro heter "Macintosh SSD", og disken som står i MBPen har samme navn. På Mac Proen ligger dog alle dokumenter på en harddisk "HD 2". Jeg la merke til i preferences at MacProen kalte banen "Macintosh SSD-1", og dermed er det vel ikke rart at den ikke finner noen filer...

Kort og enkelt - det blir surr i systemet hvis to disker som skal samarbeide i nettverk har samme navn. I bunn og grunn er det vel logisk, men det er lett å si nå... :)

Håper andre slipper å bruke mye kalorier på samme problematikk! ;)
medlem i 185 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]