Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Chad » tor 18.08.2011 12:50

Har en 2008 Mac Pro Q1, OS X 10.6.7. For en liten stund siden begynte den å be meg restarte maskinen. Jeg fant ut at dette antakelig var en såkalt "kernel panic". Jeg begynte å flytte litt data til backup i de små stundene før jeg fikk "restart your computer", men så plutselig vil ikke maskinen noen ting annet enn å slå seg på.

Den får strøm, alle viftene går og skjermkortet fyrer seg opp noe veldig. Jeg får ikke den typiske Mac-boot-lyden eller noen ting. Jeg har forsøkt å boote uten HD'er, ta ut RAM, koble ut skjermkort ++, men ingenting fungerer. En kompis mente det i verste fall var hovedkortet.

Jeg skjønner at jeg antakelig må ha den inn på epleverksted, men tenkte å legge ut utfordringen her i håp om at noen hadde et vidundertriks :)
medlem i 159 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav cesar » tor 18.08.2011 13:20

Kan du ikke starte fra installerings-dvd heller?
medlem i 164 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav djxfade » tor 18.08.2011 15:37

Test alle RAM brikkene. Ta en og en brikke, og se om du får startet den med noen av dem.
Om maskinen ikke vil starte opp med en av brikkene, er den antageligvis ødelagt.

Du har selvsagt allerede prøvd å nullstille PRAM, NVRAM, SMC osv?

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Arceez » tor 18.08.2011 16:22

hvordan nullstiller jeg PRAM, NVRAM, SMC osv?
medlem i 154 måneder
 


Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav trondwa » tor 05.01.2012 2:33

Noen som vet hva som skjedde med denne saken? Har akkurat samme problemet nå Mac Pro (2006), får kernel panic skjermen uansett hva jeg gjør :( Har prøvd med individuelle rambrikker for å utelukke det, også resatt SMC, PRAM og NVRAM. Noen som har et forslag eller kjenner noen i oslo område som kunne avsett litt tid selvfølgelig mot betaling!

Rimelig desperat for å få denne opp igjen!
medlem i 147 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Chad » fre 03.08.2012 9:48

Hei!

Etter å ha latt MacPro´en stå nesten et år (brukt MacBook istedet), tenkte jeg at jeg skulle prøve et par småting. Jeg forsøkte å starte den opp på alle måter; med all RAM, uten RAM, uten HD, uten grafikkort +++.
Etter et tredvetalls oppstart uten hell (ingen oppstartslyd) var jeg på nippet til å gi opp. Da tok jeg ut begge RAM-skuffene og satte kun den nederste inn med én RAMbrikke. Plutselig kom oppstartslyden og systemet kom opp på null niks! Alt var som før. Jeg lastet ned alle oppdateringer og koste meg med "ny" MacPro hele kvelden. Da jeg i dag tidlig skulle på igjen, var boksen nok en gang død. Alt elektrisk funker (vifter, grafikkort, cdskuff osv), men ingen oppstartslyd og følgende ingen boot.
Jeg forsøkte det samme med RAMbrikkene, men det hjelper ikke.
Sist jeg luftet problemet her, med bakgrunn i Kernel Panic, fikk jeg noen svar som antydet at hovedkortet var gåent. Med den booten jeg fikk i går (og maskinen kunne restartes flere ganger) er vel det ikke så sannsynlig likevel?
Jeg noterer meg at det på hovedkortet rett bak slot´ene til RAMkortene er noen bittesmå lamper. Det står STBY, ERR B, ERR A og PWR nedenfor dem. Noen sekunder etter oppstart begynner ERR B å lyse. Kan dette være noe dere flotte Macmennesker vet hva er?
medlem i 159 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav LCD » fre 03.08.2012 11:52

Hei


Se om feilen følger hukommelseskortet om du swapper plass på dem
Sett det ramkortet du har nederst øverst og det øverste ramkortet nederst
Om LED lampe ERR A da lyser og ikke ERR B som før.... har du funnet ut hvilket kort..Og/eller brikke/r som det er feil på.... eller det kortet
Så kan du ta det derfra
Rambrikker er lunefulle og kan virke for så å ikke virke og feile under press men fungere helt OK ved vanlig bruk
Du trenger også to (matched pairs ) og like i størrelse på brikker for å få det til å fungere
Er det feil på en av to brikker, kan det være at det et problem å få maskinen til å boote på bare en brikke om den ene brikken fjernes
Du kan også ha en feil i selve kortet for brikkene
Sjekk også kontakter på kort...brikker og på hovedkortet......Husk statisk strøm!!!!! ikke dra fingrer over kontakter for rengjøre dem!!!
Heller ikke rør kontaktene med fingrer overhode

Vær sikker på at du er godt jordet før du roter med brikker og kort
medlem i 148 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Chad » fre 03.08.2012 18:45

Ok, har byttet enda litt frem og tilbake, men ingenting hjelper. Nå lyser både ERR A og ERR B uansett hvilken konfigurasjon jeg setter inn RAMbrikkene i.
Det skal nevnes at jeg har SSD boot disk installert. Han jeg kjøpte av satte inn denne med "tyvkobling" til den ene HD-kontakten. Jeg har full tillit til at hans jobb med dette er gjort bra, men kan det være en feilfaktor?

Om det er RAM som er utslagsgiveren her - vil det hjelpe å kjøpe nytt/nye ramkort og brikker?
medlem i 159 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav LCD » fre 03.08.2012 19:33

Hei

SSD burde ikke være noen feilkilde om den er koblet til på en vettug måte
Det å kjøpe nytt RAM kort + Rambrikker er vel et tjangsespill om man ikke har riktig diagnose
Beste er vel å prøve å finn en som har en maken maskin som din for å se om kortet og brikkene dine fungerer bra på den maskin
Om det ikke fungerer, så vet du litt mere hva du skal kjøpe
medlem i 148 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Chad » fre 03.08.2012 20:24

Ok, jeg skjønner at jeg trenger litt hjelp her.

Er det noen i området Kongsberg - Drammen med peiling på Mac Pro som kan hjelpe meg ganske snart? Jeg vil selvfølgelig betale for hjelpen :)

stokes.chad@gmail.com eller 911 22 894 om du kan hjelpe eller kjenner noen som kan!
medlem i 159 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav eru » fre 03.08.2012 21:47

Kan ikke du bare kjøpe ny RAM når det åpenbart er den som er problemet? Det er ikke akkurat dyre saker :o
medlem i 189 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav LCD » fre 03.08.2012 23:37

Hei

Veldig ofte er det at "ramkortet" på Mac Pro kan være problemet og ikke bare rambrikker, så det er ikke helt åpenbart... om det ofte er så.
Derfor kan en diagnose være lurt før man begynner å skuffe penger hit og dit
Er det hovedkortet og/eller prosessorer som er feil er det straks litt penger man snakker om
Når en Mac Pro ikke starter opp er det gjerne HD, rambrikker, kortet for rambrikker, skjermkort eller prosessorene ( dårlig kjøling..pasta ) som gjerne er ting som klikker på eldre Mac Pro maskiner, sammen med hovedkortet

Mac Pro har sine rambrikker montert på et eget lite kort for rambrikker som så igjen er montert på hovedkortet...dette på 2006-2007-2008 Mac Pro maskiner
På 2009 og 2010 Mac Pro sitter også prossessoren på dette samme kortet som rambrikkene, dette er også et innstikkskort som man monterer inn på hovedkortet
.....kalles på engelsk for Riser-Cards
Titt litt ned på siden her så ser du kortene i en eldre Mac Pro
http://mobile.eweek.com/c/a/Apple/WWDC- ... S-Leopard/
Nå skal det sies at ramkortene hvor du monterer rambrikkene på ikke er så kostbare..men dog
Har sett de til salgs på nettet for sirka $100 pr stykk X 2 stk = $200+frakt

Men om du ikke får hjelp eller ønsker å sende den inn på et Apple verksted er det vel det billigste å begynne med et par rambrikker for å sjekke som foreslått av "eru"
Bare husk...alltid 2 stk brikker "matched pairs"
Ikke en og en brikke i 2008 Mac Pro.

Lykke til
medlem i 148 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav Chad » lør 04.08.2012 0:20

Et par RAMbrikker bestilt fra OWC, så får vi se om det kan fikse saken. Jeg holder tråden varm til det er løst :)

Takk så langt, til begge to!
medlem i 159 måneder
 

Re: Hjelp! Mac Pro vil ikke boote!

Innleggav felbo » søn 12.08.2012 13:32

på min maskin (fra 2006) så fikk jeg problemer med ssd som systemdisk. det var forøvrig en flott dyr intel ssd disk. Det fungerte fint noen uker, så fikk jeg røde meldinger fra diskverktøy som ikke lot seg reparere, og så begynte den å ikke ville boote. Satte inn den gamle snurredisken og vips, maskinen var som før og har ikke hatt problemer med boot på snart et år. Satte forøvrig ssd disken på en nyere macbook og den har fungert strålende på den, så tror kanskje at de gamle mac proene (ihvertfall min) ikke liker ssd eller visse typer ssd
medlem i 141 måneder
 

Neste

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]