Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav rios » tor 13.10.2011 16:06

Hei...Ser at det er en del tråder på google angående dette emne, men fant ikke helt det jeg lette etter...

Skal overføre en fil, som er OVER 4gb...Dette går vistnok ikke fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)....

Men jeg husker jeg løste dette problemet ganske elegant engang, ved at jeg opprettet i diskverktøy "new image" som hadde plass til 20 gb, overførte mine filer ditt, for deretter overføre videre til MS-DOS (FAT32)-disken, uten problemer...Men jeg skulle gjøre det igjen nå, men fikk det ikke til..Tror kanskje jeg lagde denne disken i diskverktøy litt feil...Noen som har oversikt på hvordan jeg skal lage denne disken?

Da tenker jeg spesielt på hva jeg skal velge når jeg skal lage denne disken når jeg kommer til "format"..Prøvde å lage en disk med 29gb i format med Mac OsExtended Journaled. Fikk overført fra macen min til denne disken(på skrivebordet), men når jeg skulle overføre filen (som var på over 4gb) over til den eksterneharddisken som har format MS-DOS (FAT32), så gikk ikke dette....

Noen forsalg? Jeg veit dette skal funke, men husker bare ikke hvilket format jeg skulle velge for at dette skulle gå...

Håper dette også hjelper andre som sliter med dette problemet, det er mange som gjør det ihvertfall når man søker i googel:)

Takk for hjelpen...
medlem i 194 måneder
 

Re: Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav asbjotve » tor 13.10.2011 16:34

Når jeg leser om FAT32 så ser jeg at det filsystemet støtter MAKS 4GB-store filer. Så det beste tipset jeg kan komme med er rett og slett gjøre om FAT32-disken om til NTFS som støtter slike store filer (og langt mer enn 4GB).
medlem i 180 måneder
 

Re: Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav djxfade » tor 13.10.2011 16:53

Formater disken til exfat, dette støttes av både Windows (Vista og 7, og XP SP3), og Mac OS X 10.6 og 10.7. Anbefaler dette for minnepenner også.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav rios » tor 13.10.2011 22:10

Okay, la meg utdype det her litt...

Jeg skal overføre en fil (over 4GB) fra en Mac OsExtended Journaled til en harddisk som har MS-DOS (FAT32) ...

Jeg har overført filer før, uten å formatere noen ting, noe jeg heller ikke skal i denne saken heller.

Slik jeg husker hvordan jeg gjorde det før var at jeg lagde meg en midlertidig harddisk via disk utility, når den var ferdig, så tok jeg ut filene fra Mac OsExtended Journaled, til den midlertidige harddisken, for å deretter puttet de filene jeg ville ha over til harddisken(MS-DOS (FAT32))...

Problemet er at jeg ikke husker ikke hvordan/hva slags innstilinger jeg hadde når jeg laget denne midlertidige harddisken....Fuck ass, veit at dette skal virke...

Anyone?
medlem i 194 måneder
 

Re: Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav asbjotve » man 17.10.2011 19:43

Diskverktøy --> Ny Diskfil

Du sier du skal overføre EN fil? Denne filen er over 4GB? Du lager et midlertidig disk, flytter denne filen over der for å så flytte den over til FAT32?

Det går rett og slett ikke, hvis det hadde vært flere mindre filer, som tilsammen utgjorde mer enn 4GB så hadde det gått. Men er det snakk om EN fil på over 4GB så går det ikke, da FAT32 ikke støtter mer enn 4GB.

Så her må du enten gå for exfat, eller NTFS. Eneste annen mulighet er å splitte opp filen i mindre deler, men da er det ikke sikkert filen vil fungere slik den skal når du åpner den i et program (og du kan ikke lime dem sammen igjen, for da utgjør den over 4GB, og det går som sagt ikke på FAT32).
Sist endret av asbjotve den man 17.10.2011 19:50, endret 1 gang
medlem i 180 måneder
 

Re: Fra Mac OsExtended Journaled til MS-DOS (FAT32)

Innleggav petrus764 » man 17.10.2011 19:47

Jepp, enkeltfiler på over 4GB støttes ikke på FAT32, enten må du bruke et arkivprogram som kan dele opp filen i flere mindre arkiv for deg (slik winrar kan på windows) ellers må du bytte filsystem på disken du overfører til.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]