Forsvinner Mac Pro?

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Forsvinner Mac Pro?

Innleggav Gwog » tir 01.11.2011 12:42

Jeg håper inderlig at de tar feil! :-!

http://www.appleinsider.com/articles/11 ... c_pro.html

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav XVegard » ons 02.11.2011 11:29

Forsvinner den uten en alternatic high end maskin...forsvinner jeg fra kundelista til Apple
medlem i 194 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav Gwog » ons 02.11.2011 11:35

Dessverre må jeg si meg enig i det. Håper apple kommer med et godt og fullverdig alternativ til iMacer og macbooks. iMacene har jo blitt veldig bra, men 27" i5iMacen til samboeren er allikevel ikke like praktisk og kjølig som MPen min. Mac mini er overhode ikke et alternativ.

Trist hvis MP forsvinner...

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav XVegard » ons 02.11.2011 13:26

Er ganske tragisk på appleinsider/macrumors sakene om dette.

Der en haug iKids og folk som tydligvis har konvertert fra Win sitter og forteller alle at MP er overkill, at ingen bruker desktop mer og at iMac, Mac Mini og MacBook er bra nok.

Dreper de high end desktopen sin kommer musikk/lyd brukerne til å forlate Apple. Hele det proffe markedet og mesteparten av "prosumere" og. Jeg kan ikke så mye om bilde/video osv. Men regner med de som driver der og blir skadelidende.

Mange kreative forslag ute og går. Mesteparten av de er full av dagens applefans sin besettelse om å gjøre den mindre i størrelse. Lag en mindre desktop PC så folk kan koble til eksterne bokser med alt mulig...

Som om ikke vi har synther, gitareffekt rack, pedaler, en haug med USB utstyr, ting som bruker FireWire, kontrolflater som går via ethernet...milevis med kabler....la oss dele opp Macen i masse biter og liksom...
medlem i 194 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav lmh1 » man 21.11.2011 13:17

Er enig i at forsvinner Mac Pro, løser det ikke noe problem for apple, ikke bare økning av Hackintosh miljøet, men også at apple blir ren laptop marked stort sett.

Mac mini ser jeg kun som en multimedia maskin, den er neppe egnet på videoredigering eller spilling for kravstore.

Selv kunne jeg håpet på Apple hadde laget noe basert på sokkel 2011 (6 kjerner + 12 tråder) prosessor opp mot 8 rambrikker, (4 channel) med støtte for USB3/Tounderbolt.

Men om Mac Pro forsvinner, ser jeg lite grunn å kjøpe apple.
Men vil ikke ha 2 fysiske prosessor i en maskin som koster 20 000 kr det er ikke verdt prisen en gang.

Jeg tror mye av årsakene at Mac Pro gjør det dårlig, (Med mye andre maskinvare folk i ryggen) er at Mac pro, er lite tilpassningsvennlig, ikke helt som ATX, nå er jo utsendet litt kjedelig også, men det er min smak.

Personlig ser jeg også det, (Tror) at problemer ligger også i at alle Apple produkter lever med samme installerings medium? Minnepenn er vel per dags dato?

Så hvis Mac Pro mangler videoredigerings programvare og støtte for spilling ser jo mange av brukerne Mac Pro som unødvendig?
medlem i 169 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav Wavelength » man 21.11.2011 22:21

Mac Pro selger nødvendigvis ikke så mye dårligere. Det er bare det at de andre Apple-produktene selger så utrolig mye mer. Apple er ikke lenger avhengige av Mac Pro. I tillegg har iMac tatt igjen Mac Pro på mange områder som ikke krever rendering (Stor CPU-kraft). Det gjør at mange som tidligere valgte Mac Pro nå velger iMac.

At Apple selger på minnepenn har vel ingenting med salget av Mac Pro å gjøre? Om det er DVD eller minnepenn er jo ett fett.

Og mangler Mac Pro videoredigeringsprogramvare? Forventer du at maskinene skal selges med dette?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav Gwog » man 21.11.2011 22:41

Ganske sannsynlig at mange unngår innkjøp/oppgradering av MP pga:

1). 428 dager siden den ble oppgradert sist.
2). MP har i utgangspunktet betydelig lengre levetid enn dens svakere lillebror; iMacen. Har selv en 8 core 2008 modell som er utrolig kjapp.

Kommer det en oppgradering i nær fremtid kommer den til å selge bra. Tror det er mange som sitter på gjerdet å venter og lengter etter en oppgradering fra Apple.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav tiboine » man 21.11.2011 23:13

Håper apple kommer med noe som er mellom imac og mp. imacen er altfor begrenset hva oppgradering angår. og MP har en altfor dyr grunnkonfigurasjon. og pr. idag så er jo MP astronomisk overpriset. Selv til Apple å være.
medlem i 150 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav kometen » man 21.11.2011 23:57

Hvis du sætter en mac pro op mod en tilsvarende dell, så er forskellen faktisk ikke særlig stor. En dell med samme e5620, 6 GB ram, 1 TB disk, og skærmkort på 1 GB, så koster dell'en 25.290 kr. mens mac pro'en koster 28.990. Forskellen på 3.700 kr. må siges at være marginal, når du først vælger at gå til indkøb i en sådan størrelsesorden.

Det som koster meget i disse arbejdstationer, er cpu'en. Så hvad enten det er hp, ibm, dell, apple, lenovo, fujitsu etc. så er de alle underlagt det faktum, at der er lille volume, og så skruer de prisen op.

Tag og kig ind i maskinerne, og dell'en ligner en spaghetti-western. ;-) Så yeah, yeah, mac pro'en koster mere, men ikke så meget, at det gør noget. Jeg vil ikke have noget imod at købe en mac pro i ny udgave, hvis jeg finder nogle opgaver den kan tage fat på.

Hilsen
Claus
medlem i 195 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav uffe0204 » tir 22.11.2011 1:20

Kunne vel aldri i livet drømt om å kjøpe/sette opp mot hverandre en Dell stasjonær i stedet for en MacPro, det blir nesten bare morsomt ???
Men å bygge en Hackintosh til halvparten av prisen er jo helt greit, fortsatt -dvs på privaten ! :-) Funker som en kule !

Men trist om Apple skulle skippe HigEnd markedet, i jobbsammenheng vill dette vært nært selvmord ? :bitchin:
medlem i 212 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav tiboine » tir 22.11.2011 3:12

satt sammen en maskin på komplett med ca de samme spesifikasjonene som mac pro for morro skyld. Uten kabinett, OS og PSU så havnet det på 7400,- Hvordan hovedkort det er i MP har jeg ingen anelse om, så jeg tok en tilfeldig.
http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx? ... EA0044554E

riktignok med 6GB da det ikke fins 3GB mer. og skjermkortet ble en Radeon HD 6450. Var det nærmeste jeg fant. HD 5770 som er i MP er jo utgått for lengst.

Men det er jo ikke så rart egentlig siden Mac Pro ikke har blitt oppdatert på over 400 dager!
Så det virker ikke som at Apple bryr seg noe særlig om Mac Pro lenger. Litt synd det, da jeg gjerne skulle hatt en slik. Men igjen, hvis de fortsetter med de prisingen på MP, så er det visst ikke noe for meg
medlem i 150 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav svano » tir 22.11.2011 3:47

Morsomt å sammenlikne priser, men en maskin som sikter på proffmarkedet konkurrerer ikke med hjemmebygde maskiner. IT-avdelinger gidder ikke bygge maskiner, og de orker i hvert fall ikke dille med Hackintosh (jeg dømmer ingen for å bygge seg Hack, men driver du kommersielt vil du vel ha litt mer orden på ting pluss support?).

Jeg tror ikke Apple kutter ut Mac Pro, og selv om dagens er på overtid i forhold til snittet for Mac Pro ligger den rundt samme alder som de to foregående modellene nådde før de ble erstattet. Det har faktisk gått lenger uten oppdatering av Mac Pro før uten at Apple droppet modellen ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav tiboine » tir 22.11.2011 4:34

joda, ser den. Men er jo ikke bare IT-avdelinger som liker å ha litt ekstra maskinkraft og mulighet til å legge til en ekstra harddisk eller to.

Hadde vært supert hvis det hadde vært brukervennlig mulighet til å legge i flere harddisker i en imac f.eks. og mulighet til å oppgradere skjermkort i tillegg.
Som du sikkert skjønner så er jeg godt vant til mulighetene man har med PC. Men liker mac også.

Syns det er litt synd at apple ikke gir så mange valg. For meg så blir imac litt for snevert. mens mac pro blir overkill. Skulle fantes imac+ eller imac pro for å si det slik :)
medlem i 150 måneder
 

Re: Forsvinner Mac Pro?

Innleggav lmh1 » tir 22.11.2011 10:29

Hadde nok vært en ide å bruke Thounderbolt, for å koble sammen imac og mac pro.
Slik man kan få ennå mere ytelse, og større lagring ved behov, evenuelt, kunne sette opp en kraftig Mac Pro, som server, og resten som arbeidstasjoner, f.eks mac mini, imac etc.

Angående prosessorarkitektur, hvorfor vurder alltid Xeon på Mac Pro?
Den er jo mere bedrift egnet (Servere) og slik, men jeg ville nok sagt f.eks core i5 2400k muligens hadde passet fint for mac mini eller mac pro for privat markedet.

Prosessorprisen er jo ikke så ille, heller ikke ram.
Nå burde vel Apple velge SSD isteden for harddisk når harddiskprisene er så dyre, men mac air er vel fremdeles den som har mest SSD disker ennå?

Angående hackintosh for bedriftmarkedet, er det nok heller dårlig rykte som kommer inn i bilde her, hvis man lærer "Ansatte" å ikke installere oppdateringer fra "apple update" så vil man normaltsett ikke få store problemer, så sant man ikke installerer mye eller prøver mye forskjellig. Men ja det er mye ekstra arbeid, så derfor er det nok prisen lønnsomt å kjøpe en billigere mac en å drive med dette.
medlem i 169 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]