900+ batteri sykluser?

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav aleahl213 » tir 15.11.2011 21:51

Men det er helt umulig at jeg kan ha så mange sykluser! Jeg pleier ikke la macen lade ut ofte! Vertfall ikke to ganger daglig.
Drar inn til Eplehuset neste uke!
medlem i 166 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav petrus764 » tir 15.11.2011 22:06

ColdFusion skrev:Man skal nok under en viss prosent og så helt til topps igjen?


Hvor mye du lader den ut er irrelevant, en syklus er passert når du har ladet ut og opp igjen alle battericellene i batteriet. Om dette skjer via hyppig klattlading eller hele utladinger er irrelevant.

Selv har jeg på en MBA kjøpt 8. august 33 ladesykluser (altså 130 på et år i snitt), dermed et 900 på nesten to år unormalt mye. Jeg vil tro det er en feil en plass for en slik bruk er ganske ekstrem og nesten uoppnåelig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav blixern » tir 15.11.2011 22:11

hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg brydd meg pent lite om antall sykluser , jeg hadde hevda kjøpsloven som di andre her sier.

Sykluser er Apple sin måte å forklare levetid på , Kjøpsloven teller år!

Lever den inn å stå på ditt! Lykke til ! :)
medlem i 161 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav aleahl213 » tir 15.11.2011 22:23

Takk for alle tipsene!
De tok også laderen min i dag siden jeg ikke hadde hentet den etter 3 måneder.. Skjønner ikke helt hva de skal tjene på å selge den når det gikk på garantien men. Det er vel sånn det er..

Håper vertfall jeg får et nytt batteri uten å måtte betale 1.500,-
medlem i 166 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav blixern » ons 16.11.2011 0:44

Huh?? De tok laderern din ? Den skjønte jeg ikke :P
medlem i 161 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav magnuskite » ons 16.11.2011 1:30

batterier kan forøvrig kjøpes på Ebay til rundt 400(gift wrapped, så uten å betale mva)! Vet enkelte mener at dette er utrygt... Det KAN hende, men tviler... Batterier er som andre kinavarer; de har "falt av lasset".... som alt annet trivlig man får kjøpt fra den delen av verden!
medlem i 208 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav aleahl213 » ons 16.11.2011 11:11

blixern skrev:Huh?? De tok laderern din ? Den skjønte jeg ikke :P


Ja, jeg leverte laderen for litt over et år siden (September 2010). Så fikk jeg vite noen måneder senere at den var klar. Jeg glemte da å hendte den og på avtalen deres står det at de skal selge varen innen 3 måneder. Men jeg synes det blir for dumt når de ikke en gang purrer eller advarer eller spør etter laderen jeg har (den jeg hadde det året var fra Eplehuset). Så hvis jeg ikke hadde dratt til Eplehuset og spurt etter laderen min hadde jeg hatt en lader enda. Jeg synes det bare blir dumt fra Eplehuset å selge laderen min, hva tjener de på det? Reparasjonen gikk jo uansett på garanti.

Så nå sitter jeg her uten lader og et ødelagt batteri som ikke Eplehuset så at det var noe feil med en gang. Eplehuset har utrolig dårlig kundeservice!
medlem i 166 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav magnuskite » ons 16.11.2011 11:29

Gitt vekk/kastet er no det ordet du leter etter i dette tilfellet! Og ikke for å være kjip; skjønner Eplehuset veldig godt! Klarer man ikke hente greiene sine innen 3 mnd trenger man de ikke. Eplehuset kan uansett ikke fungere som en oppbevaringsboks bare fordi folk er sløve!
medlem i 208 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav jorhov31 » ons 16.11.2011 11:41

Har en Macbook 13'' fra sent 2008. Har vel å merke 578 ladesykluser, men har 95 % batterihelse. Bruker lader bare når det er nødvendig, men kan da til gjengjeld vere i macen over natta (altså lenge etter at batteriet er fullada).
medlem i 181 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav Dykkeren » ons 16.11.2011 12:22

aleahl213 skrev:
blixern skrev:Huh?? De tok laderern din ? Den skjønte jeg ikke :P


Ja, jeg leverte laderen for litt over et år siden (September 2010). Så fikk jeg vite noen måneder senere at den var klar. Jeg glemte da å hendte den og på avtalen deres står det at de skal selge varen innen 3 måneder. Men jeg synes det blir for dumt når de ikke en gang purrer eller advarer eller spør etter laderen jeg har (den jeg hadde det året var fra Eplehuset). Så hvis jeg ikke hadde dratt til Eplehuset og spurt etter laderen min hadde jeg hatt en lader enda. Jeg synes det bare blir dumt fra Eplehuset å selge laderen min, hva tjener de på det? Reparasjonen gikk jo uansett på garanti.

Så nå sitter jeg her uten lader og et ødelagt batteri som ikke Eplehuset så at det var noe feil med en gang. Eplehuset har utrolig dårlig kundeservice!


Unnskyld meg, Eplehuset har fått en "gratis" lader som de kan selge for full pris. De har jo fått ny fra Apple. Hvis du ikke skjønner det, så stakkars deg.

Dårlig Service ? at du glemmer ting er vel ikke Eplehuset sin feil. Først leverer DU den inn--> DU glemmer å hente den --> Eplehuset minner deg på det --> DU glemmer den igjen !
medlem i 205 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav aleahl213 » ons 16.11.2011 13:55

Eplehuset sendte aldri ut en påminnelse. Hvis de virkelig trengte den kunne de sendt ut en purring eller en påminnelse. Det blir feil å selge min lader uten å si i fra så jeg får en sjanse til å komme å levere butikk ladere.

Hvis jeg aldri hadde kommet å spurt etter laderen min kunne jeg behold den uten at de ville brydd seg en gang. Men ja, jeg glemte det, det var dumt av meg. Lekse lært.
medlem i 166 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav EinarJ » ons 16.11.2011 16:23

En grei måte å se på ladesykler på er følgende:

Se på batteriet ditt som et rør med klinkekuler, som triller fra toppen til bunnen med en fast fart. Hvis du ikke lader batteriet vil det etterhvert gå tomt for klinkekuler i røret, og siden klinkekulene har en fast fart gjennom røret når maskinen er på, vil det også finnes noe avstand mellom enkelte klinkekuler (dvs, den uoppladede delen av "røret" trenger ikke nødvendigvis å være på ladeenden, siden du nødvendigvis må fylle på derifra).

Hvis du da merker en tilfeldig klinkekule, så vil batteriet ha fullført en sykel når denne har beveget seg tilsvarende lengden på røret.

Dersom analogien ikke ga mening, så kan man også si det så enkelt som at følgende scenarier er komplette ladesykler:

* Fulladet batteri brukes helt ut
* Fulladet batteri brukes halvveis, lades opp igjen til fult, og brukes halvveis igjen
* Halvladet batteri brukes ned til 25%, lades så til 75% og brukes fullt ut.

Og om ikke det holder, kan du alltids se for deg batteriet som et litersmål (som da rommer nøyaktig 1 Liter) som det av og til fylles vann i. Hvis du da kaller det å bruke strøm fra batteriet for å helle vann fra litersmålet over i en bøtte, vil du ha brukt like mange sykler som du har litre i denne bøtta, uavhengig av om du tømmer litt og litt, eller hele målet.

Svakheten med denne analogien er at over tid vil kapasiteten minke noe, så for å tette denne svakheten i forklaringen, kan man se for seg at Litersmålet får hakk i kanten e.l. og dermed lekker litt der, slik at den etterhvert bare rommer 0,8 l. Hver sykel vil da telles etter et fullt mål, og ikke etter hele litre.

Det burde oppklare saken.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: 900+ batteri sykluser?

Innleggav blixern » ons 16.11.2011 19:38

En lader som ligger å venter på deg over 3 mnder , ETTER du har fått beskjed , er det så ræva kundebehandling ? ja, det hadde jo satt prikken over i`en på god kundeservice vis di hadde sendt den til hjem adressen din, eller masa på deg... Det er greit vi har gode rettigheter som kunder , men vi har noen plikter å !

Ønsker deg lykke til med batteriet.
medlem i 161 måneder
 

Forrige

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere