Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav HenrikF » søn 04.12.2011 14:36

Hei,

har en mac pro 1.1 som støyer noe veldig, høres ut som det er viftene som skylles dette.
er det noe jeg kan gjøre med viftene for å få dem til å lage mindre støy? ev bytte til nye mer oppdaterte vifter? isåfall hvile?(merke, modell, sted osv)

eller om det er andre tilltak jeg kan gjøre,

tusen takk for all hjelp på forhånd. :)

mvh
HenrikF
medlem i 160 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav cesar » søn 04.12.2011 15:07

Tipper viftene virker etter hensikten. Mac Pro er en støvsamler, så hvis den ikke er åpnet og renset på årevis, så ligger kanskje problemet der.
medlem i 164 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav HenrikF » søn 04.12.2011 16:05

har tatt opp maskinen og fjernet mye støv, nå er viftene og alt det andre relativt rent, men allikevell støyer den en god del. kan det være at viftene er såppas gamle at de lager den lyden?

takk for tips
medlem i 160 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav petrus764 » søn 04.12.2011 16:14

Så vidt jeg vet er dette en maskin som i utgangspunktet har et veldig høyt støynivå.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav cesar » søn 04.12.2011 17:09

Det kan umulig stemme. Da maskinene kom var jo de stillegående egenskapene noe man merket seg. Det var noe helt annet med gamle G4-vindtunnellen.

Sjekk Aktivitetsmonitor for cpu-belastning.

Hvis intet spesielt der, nullstll smc:
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=no_NO
medlem i 164 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav manwithnoname » søn 04.12.2011 19:31

Er det noe ulyd i vifte lyden? Hvis den skrangler litt så er det tegn på at kulelagrene har gått.
medlem i 184 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav aleksander » man 05.12.2011 0:34

petrus764 skrev:Så vidt jeg vet er dette en maskin som i utgangspunktet har et veldig høyt støynivå.

Beklager den skarpe kommentaren tidligere. Må nok tenke et par sekunder til før jeg poster. Uansett: Dette er vel så langt fra faktum som det går an å komme. Mac Pro er veldig stillegående maskiner, jeg har kjørt ganske prosessor-intensive prosesser uten å ha fått viftene opp på noe særlig høy hastighet. G5ene er en annen historie, det skal ikke så mye til før disse begynner å bråke.

Det finnes et program som heter smcFanControl, prøv dette. Hvis viftene går på normal hastighet, så er det noe fysisk i veien med viften(e). Hvis jeg ikke husker helt feil, så er Mac Pro 1,1 en 2006-2007 modell, samme som jeg har. Min har gått nesten 24/7 siden jeg fikk den, og jeg har ikke noe trøbbel med støy. Som han over her, gjetter jeg på at det er kulelageret i en eller flere av viftene som er gåen. Det hadde hjulpet hvis du kunne beskrive lyden bedre, eventuelt ta et opptak så vi kan høre.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav olepe » man 05.12.2011 9:14

Jeg har en slik støyende mac pro.

Det er skjermkortvifta som lager støy hos meg. Løsningen er å renske kjøleribbene på skjermkortet for støv, deretter fjerne klistremerket over vifta og dryppe en dråpe symaskinolje el.l. inn i lageret. Vips; støyfritt i 2 måneder.
medlem i 212 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav Borge63 » man 05.12.2011 9:54

Har samme maskin...denne maskinen er egentlig veldig stille gående....
Jeg renset viftene...men min maskin bråket mere og mere...
Har byttet begge vifter..kostet 3oo kr pr stk...enkle og bytte og nå er maskinen helt stille igjen...og enorm forbedring i kjølingen av maskinen...

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav HenrikF » man 05.12.2011 14:23

skal prøve ut de ulike teoriene.

@Borge63
Om jeg går for å bytte viftene til noen nye, er dette noe som er lurt å gjøre gjennom apple (men dyrt) eller er det mulig å bruke tredjepartsleverandører til dette? isåfall hvilke?

@manwithnoname
@aleksander
det er ingen u-lyd i viftene, men det virker som om de går på høyt gir hele tiden, selv om maskinen står et stykke unna (under pulten lengre bort) så hører man at viftestøyen er høy.

viftene er heller ikke låst på topp, slik at de går for fullt hele tiden. merker at støyen blir enda høyere og at viftene går fortere enn vanlig når jeg kjører tyngre oppgaver.


tusen takk for respons
medlem i 160 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav TrueEvil » man 05.12.2011 22:22

Har du sett om skjermkortet sin kjøleribbe er tett med støv? Om denne går varm med en gang starter viftene.
medlem i 155 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav HenrikF » tir 06.12.2011 1:24

har nettop byttet skjermkortet med et nytt ati radeon så er nok ikke det som er problemet :)
medlem i 160 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav Borge63 » tir 06.12.2011 9:45

Du kan bytte viftene selv...tar bare noen minutter ...lett og komme til og du ødelegger ingenting annet....ulyden i viftene kommer fra det bittelille lageret som er inne i viften..og det bør byttes ..og det finnes ingen programmer eller måter du får dem til og bli bra igjen.
slitte vifter er slitte vifter...er og regne som vedlikehold....og er vel smart og gjøre noe med det før noe annet går i stykker pga av resonanse problemer.(små risting fra vifta)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav Gwog » tir 06.12.2011 10:30

Hvilke vifter brukte du, og hvor kjøpte du dem fra?

Dimensjonen er jo standard, og relativt enkelt å få tak i, men er det samme plugger også?

Hadde vært interessant å puttet inn enda mer stillegående og effektive vifter. Hadde Noctua -vifter i et PC-kabinett. De var ekstremt stillegående, og ikke minst effektive.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Vifter til Mac Pro 1.1 (mye støy)

Innleggav HenrikF » tor 08.12.2011 0:20

hvor kan jeg skaffe slike vifter?
noen som har noen linker? :)

hadde vært utrolig deilig med noen nymoderne stillegående vifter!
medlem i 160 måneder
 

Neste

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]