Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav Truls Waage » fre 09.12.2011 18:00

Hei!

Min alltid stabile Mac Pro 1,1 er ikke lenger så stabil. Den fryser i hytt og pine.

Hvis jeg skal spore det tilbake så begynte det vel med overgangen til Lion. Men det er først nå 2 måneder senere at den virkelig gjør seg vrang. Det kan forekomme grafiske bugs (noen linjer med flickende piksler i nettleseren f.eks.) og en av skjermene kan nekte å gå på etter dvalemodus (har to cinema displays). Omtrentlig en gang til dagen så fryser den totalt, der kun musepekeren er bevegelig. Alt annet er låst. Nytter heller ikke å sette i dvale og vekke opp igjen.

Eksempel på distortion i diskverktøy:
Bilde

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har hørt om andre Mac Pros som har fått problemer etter Lion, men ikke spesifikt min modell, og ikke de nøyaktig samme symptomene.

Skal også nevnes at jeg oppgraderte den med en SSD disk (Corsair F115) for et halvt år siden.

Takker for hjelp! :-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav gamasjen » fre 09.12.2011 20:16

Hei!

Jeg har liknende problem. Har en MacPro 3,1. Kjøpte den brukt for ca 1/2 år siden, og den fungerte aldeles deilig i lang tid inntil jeg installerte Lion. Den fikk striper på skjermen i likhet med den du viser eksempel på. Den frøys, og den gikk også i panick mode (grånet skjerm med anmodning om å slå av maskinen på flere språk... grøss...). Jeg formaterte disken, og gikk tilbake til Snow Leopard. Det har virket fint til i dag, men i dag frøys den. Jeg zappet PRAM'en, men nå får den striper igjen både på skrivebord og i programmer. Jeg installerte et program, og trykket OK da installeringen var ferdig, og skjermen ble helt ROSA!! Jeg bruker også 2 cinemadisplays, en 30" og en 24". 24" ble svart. Jeg har kjørt CPUtest og TechTool massevis av ganger, men ingen feilrapporter. Lurer på om det kan være skjermkortet...

Flere liknende erfaringer? Har noen funnet ut hva det kommer av, og hva som kan gjøres?

Hilsen Gamasjen
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav Truls Waage » fre 09.12.2011 21:19

Ganske like mine symptomer der. Kanskje en Lion sak da?

La foresten merke til ganske høye temperaturer, da spesielt den ene rambrikken:
Bilde

Har fjernet all støv hvor jeg kommer til. Var et ganske tykt teppe i skjermkortet...

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav gamasjen » fre 09.12.2011 23:06

Jeg har også rensa for støv. ATI kortet var tjåke tjukt av støv. Men støv eller ikke, dette ser altså ikke ut til å ha virket. Jeg har dessuten gått tilbake til Snow Leopard etter å ha formatert. Stripene opptrer også etter oppstart fra andre interne disker...

Gamasjen :-[
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav Houd.ini » lør 10.12.2011 1:52

Det dere skriver om striper og farger og lignende i ulike mønstre minner om det som skjer når man får feil på minnet på skjermkortet, enten ved at det er klokket for høyt (overklokking i Windows) eller når for høye temperaturer. Jeg vet ikke om det finnes noe mulighet for å lese av temperaturer på skjermkort i OS X, men i windows finnes det programmer som gjør dette, så fremst skjermkortet har innebygde sensorer, hvilket de fleste nye kort har. Det finnes også programmer som kan stresse GPuen for å framprovosere feil, det kan være med på å diagnostisere hva som feiler (f.eks Furmark). Det er mulig Lion belaster GPUen mer og bruker mer minne på skjermkortet, som kan gjøre at det kræsjer raskere i Lion enn Snow Leopard.
Prøv å finn et program som stresser GPUen spesifikt, for å teste om det er den som feiler. Det ser ikke ut som det finnes allverdens native programmer for OS X, men det ser ut som det skal være mulig å kjøre Furmark i Wine.
Furmark: http://www.geeks3d.com/20110224/furmark-1-9-0-gpu-stress-test-burner-opengl-benchmark/
Wine: http://www.winehq.org/

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav appeltje » lør 10.12.2011 3:01

gamasjen skrev: og skjermen ble helt ROSA!!


Dette høres ut som om skjermkortet er i ferd med å ta kvelden.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav gamasjen » lør 10.12.2011 19:45

Hei, appltje!

Takk for innlegg. Har du hatt liknende erfaringer?

Gamasjen...
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac Pro fryser og til tider svart skjerm

Innleggav Truls Waage » fre 24.02.2012 16:55

Kan rapportere at etter nytt skjermkort forsvant alle symptomene :-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron