Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav nesten_nerd » fre 30.12.2011 21:15

Hva med denne sammenliningen :
iMac 27" Pris 13490
mot
HP Pavilion stasjonær PC HPE h8-1130sc Pris 9995

http://www.lefdal.com/product/data/stas ... c-27-mc813

http://www.lefdal.com/product/data/stas ... -h8-1130sc

Det er jo kjempefonuftig å kjøpe en dyrere datamaskin og få en mye svakere maskin ?
Dersom du skal ha samme mulighetene for å selv kunne skifte ut hardware i en Mac sammenlignet med en stasjonær pc, må du kjøpe Mac Pro til over 20.000.
Skal innrømme at Mac Pro ser rålekker ut, men det er alt.
medlem i 184 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav sortebill » fre 30.12.2011 21:29

1. Ikke mat trollet.

2. Jeg vil slenge meg på resten av iMac gutta her, til ditt bruk er Mac pro bortkasta penger, skjermkortet er en svakere modell enn i iMac, utvidelsesmulighetene er noe du klarer uten, til ren lagring ville jeg hellerkjørt nas i nettverk for musikk og film etc. totalt unødvendig å bruke en strømsluker som Mac pro til dette, min nas er like stor som en pakke knekkebrød og bruker 8w i timen, min stasjonære bruker 800...

Du kan fint oppgradere skjermkortet i ettertid med iMac og thunderbolt, det er flere løsninger for montering av skjermkortet eksternt via denne på vei.

Eneste fordel med Mac pro er prosessor som er ekstremt mye kraftigere men ikke til den bruk du beskriver, det blir litt som å kjøpe seg en trekkvogn for semitrailer der du ville hatt større nye av en stasjonsvogn.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav nesten_nerd » fre 30.12.2011 21:59

troll jeg sortebill ?
Det må være mulig å diskutere her inne uten å bli et troll.
Har selv en Mac Mini og iMac 24" + selvbygde pc maskiner.
Du er nå enig i at Mac Pro har sine svakheter, så da må du også være et troll sortebill ?
Dersom en skal tenke pris er Mac Mini et godt valg. Kan bruke den som mediesenter - server - spillmaskin osv. Koble den til tv eller skjerm uten problemer.
Med 4gb ram går det bra. Har redigert videoer på den uten problemer.
Du kan kjøpe 2-3-4 Mac Mini til samme prisen som en iMac.
Ganske utrolig at en så liten og praktisk boks som Mac Mini har så høy ytelse og fungerer så bra.
Derfor er det rart at Mac Pro har så lav ytelse til en så høy pris.
medlem i 184 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav Forth » fre 30.12.2011 22:59

Vet ikke om jeg vil kalle deg et troll, men det er ikke langt unna.

Først og fremst må du sette deg inn i hva en desktop maskin, og hva en workstation maskin er. Her er det MANGE forskjeller en bare Ghz på CPU og mengde minne i GB.
Så å sammenligne disse på pris er bare tull, som nevnt her, prøv å sammenlign en Mac Pro med en Dell workstation feks, så skal du se at prisen er absolutt konkurransedyktig.

Når det kommer til din andre sammenligning vet jeg ikke helt hva jeg skal si.
Du sammenligner altså en stasjonær maskin (uten skjem, tastatur eller mus) med en alt-i-ett maskin som en iMac? du kan jo plusse på en 27" skjerm med 2560x1400 res på den prisen, så er den neimen ikke billigere lenger.

Men det mest relevante av alt. OS.
Såfremst du ikke snakker om en PC du har intensjoner om å lage til en hackintosh ser jeg overhodet ingen relevanse i det hele tatt med å sammenligne en Windows PC med en Mac.
For min del er MacOS 80% av grunnen til at jeg overhodet bruker Mac til daglig.

og ikke glem det estetiske, jeg vet ikke hva du helst ville hatt på skrivebordet jeg, en elegant iMac med 1 ledning ned i kontakten, eller den svarte plastkassa der med alt det "elegante" PC tilbehøret som hører til ;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav purolatino » lør 31.12.2011 0:05

Hei

En av "jobbene" jeg kommer til å bruke maskinen til er som sagt å rippe alle cd'ene og DVD filmene mine over på harddisk.

Kaller dette en jobb da det er snakk om flere hundre filmer og nærmere tusen cd'er.
Litt av en jobb kan man si.

Når jeg ripper en film på min MacBook Alu tar dette alt fra 40. min til godt over én time!
Bruker iTunes til ripping av musikk og Handbrake til ripping av filmer.
Dette synes jeg er helt utrolig tregt, og surfer jeg i tillegg eller spiller spill går det enda tregere og badeballen kommer opp, og det går enda tregere.

Av og til ender det med at jeg må avslutte programmer/ta en pause.
MacBook Alu'en min har 4.GB Ram.

Ved slikt "arbeid", vil ikke en MacPro komme godt til sin rett med sin enorme prosessor kraft?, eller vil en iMac gjøre jobben like raskt?

Har inntrykk av at disse "jobbene" jeg skal bruke maskinen til nesten utelukkende trenger prossesor kraft og minne.

Ripping, surfing, noe spilling, hovedsakelig Football Manager, bruker kun prossesorkraft og minne, minimalt behov for skjermkort her.

Vil en MacMini kunne bruke 2.stk cd-drev og rippe to filmer/cd'er i slengen uten problemer?

Å sammenligne MacPro vs iMac, er ikke det å sammenligne epler og pærer?

Jeg skjønner at dagens "laptop" komponenter nok er betydelig bedre enn de var for 10-15.år siden da jeg holdt på med "selv-bygg PC'er", men er ikke allikavel dagens Tower Komponenter allikavel raskere, kraftigere og bedre enn Laptop komponentene man finner i en iMac? JA eller NEI?

Beklager om jeg må ha dette inn med téskje, men greit å ha forstått dette 110% riktig!
Setter stor pris på tilbakemeldinger og svar!
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav jomfruen » lør 31.12.2011 0:27

Jeg skjønner ikke hvofor der er så mye argumenter mot og kjøpe en MacPro, jeg synest at vi skal trekke frem det positive ved en slik maskin.
Dagens utgave som nu er 1,5 år gammel er jo selvfølgelig på etterskudd når det gjelder di siste utgaver av innmat , men som nevnt lenger oppe så er der antagelig en ny på gang på nyåret (rykter) Der kan vel ikke herske noen tvil om at en MacPro er en mye bedre maskin og kan brukest atskilligt lenger enn di andre epplene , som oppgradering av det meste av innmat som du kan gjøre selv (ikke hovedkort og prosessor) noe du ikke kan på di andre ,hardisk på iMac må maskin leveres inn , man kan jo selvsagt ha eksterne disker men det er ikke ønskeligt og ha en masse greier strødd utover.
Jo mer en kan få plasert inne i maskin jo bedre. Der er mye som kan sies, jeg synest at en behøver jo ikke drive universitet for og kunne finne argumenter for en slik masin.
Skal selv kjøpe meg en MacPro, venter til den nye kommer og vil antagelig da kjøpe den billigste , skal bruke den til alt vanligt husarbeid + at den skal brukes til bildebehandling (Photoshop) iMacen har en glossy skjerm noe som jeg ikke liker, en Mac Pro kan du selv velge hvilken skjerm en vil ha. Vi har her i huset både iMacer og macbooker
og jeg har prøvt fotogreir på iMacen noe som for meg er helt grusomt , men det er smak og behag.
Ønsker deg lykke til med valget. :wizard:
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav sortebill » lør 31.12.2011 1:29

Forth skrev:
Men det mest relevante av alt. OS.
Såfremst du ikke snakker om en PC du har intensjoner om å lage til en hackintosh ser jeg overhodet ingen relevanse i det hele tatt med å sammenligne en Windows PC med en Mac.
For min del er MacOS 80% av grunnen til at jeg overhodet bruker Mac til daglig.)


Så enig i dette, operativsystemet er jo i tillegg til det estetiske, kombinert med skjerm og hid det som utgjør brukeropplevelsen, ikke tall og specs.

Til ripping tror jeg ikke Mac pro vil gjøre jobben spesielt mye raskere enn imacen, i7 er en relativt heftig prosessor for å si det slik, men det er en del teknologier i workstations den mangler, men ikke ting jeg tror er relevant for din bruk i forhold til de oppgavene du beskriver.

Ja, den bruker laptopkomponenter, men dette er ikke noe du i praksis vil merke noe til med mindre du bruker te energi på å benchmarkteste maskina, bortkastet tid mener jeg. Gå på Elkjøp eller lefdal å kjøp maskina så kan du prøve den i 30 dager å se om det funker for deg. Skjermen i seg selv er grunn nok til å kjøpe maskinen mener jeg, iMac er i forhold til hva du faktisk får en meget prisgunstig maskin.

Men for all del, det er ditt valg, men til den bruken du beskriver er Mac pro ytelse du aldri vil få bruk for i praksis til minst 95% av oppgavene du beskriver. Men til ren lagring ville jeg tatt en titt på en solid nas, gjerne en med 8 bays, de begynner å bli relativt rimelige og her kan du ha redundans og sikkerhet i mye større grad enn det du kan med en mac pro med mange interndisker.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav kometen » lør 31.12.2011 3:39

Du er jo en trold @nesten_nerd. Den HP-maskine du nu bringer til torvs, mangler skærm.

Hilsen
Claus
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav magnuskite » lør 31.12.2011 3:56

purolatino skrev:Hei

En av "jobbene" jeg kommer til å bruke maskinen til er som sagt å rippe alle cd'ene og DVD filmene mine over på harddisk.

Kaller dette en jobb da det er snakk om flere hundre filmer og nærmere tusen cd'er.
Litt av en jobb kan man si.

Når jeg ripper en film på min MacBook Alu tar dette alt fra 40. min til godt over én time!
Bruker iTunes til ripping av musikk og Handbrake til ripping av filmer.
Dette synes jeg er helt utrolig tregt, og surfer jeg i tillegg eller spiller spill går det enda tregere og badeballen kommer opp, og det går enda tregere.



Er det Ripping du bekymrer deg for kjøper du deg enkelt og greit en rip-NAS! gjør jobben raskt og enkelt, samtidig som du får alle filer lagret eksternt på en NAS... skal du ha "1000 cder og 300 filmer" må du uansett basere deg på ekstern lagring!

En iMac 27 med en ripnas ved siden av vil være tilstrekkelig. Handbrake på Mac er så vanvittig ressurskrevende og tregt at alternativet vil være mye bedre!
medlem i 209 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav nesten_nerd » lør 31.12.2011 18:17

Ja her er det mange begrep som desktopp og workstation. Kan legge til stasjonær PC.
For meg er en workstation, altså en arbeidsstasjon en datamaskin med mange muligheter.
Den har kraftig strømforsyning og cpu. Stort kabinett og et hovedkort med direkte tilkobling for 4-6 harddisker.
Med innmat kan den koste mye mindre og være minst like kraftig som en Mac Pro.
Du kan bygge den selv eller få andre til å bygge den og prisen kan være godt under 20.000.
Selfølgelig er det billigst å bygge den selv, men det trenger ikke koste mer enn en 1000 lapp å få noen til å sette den sammen.
En slik maskin kan du ha lenge. Derimot kan du få problemer om hovedkortet ryker når den blir for gammel. Da må du trolig kjøpe et annet hovedkort og det samme med skjermkort osv. fordi det gamle ikke passer til det nye hovedkortet. Kipt.
Jeg er sikker på at det er flere som ønsker å bygge sin egen datamaskin, men som ikke tør.
Et tips til de :
Snakk med noen som bygger datamaskiner og få hjelp. Er de greie får du være med å sette sammen din første maskin og lærer dermed dette av noen som kan det. Slik bygget jeg selv min første maskin.
Kan du kanskje kjøpe Mac Pro som et byggesett og sette alt sammen slik du vil ?
medlem i 184 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav Forth » man 02.01.2012 15:02

Selvfølgelig brukes det begrep som desktop og workstation.
Det er jo 2 vidt forskjellige ting!

hva du "mener" er en workstation er jo rimelig irrelevant når det ikke samsvarer med virkeligheten.

Om du ikke vet forskjellen forstår jeg egentlig ikke hvorfor du involverer deg i diskusjonen?
Du øser ut med ting som opplagt er din egen mening og synsing, uten å legge noen relevant kompetanse eller relevante argumenter på bordet utenom en prissammenligning på noe du ikke forstår forskjellen på.

Og det er jo faktisk nettopp dette, fordelene med en workstation (MacPro) vi forklarer er ytelse han i 95% av oppgavene sine ikke vil få bruk for.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du fortsetter å argumentere for at en selvbygd PC er mer valutta for pengene. Så vidt jeg har lest er spørsmålet her om han skal velge en MacPro eller en iMac.

Blir litt som å si til en som vurderer ferrari vs lamborghini at han burde kjøpe en volvo, for det er mer valutta for pengene... totalt irrelevant.

Så ja, du har oppnådd troll status i mine øyne nesten_nerd ;)
Men om så er tilfelle hjelper jeg jo faktisk til med å mate deg..

PS:
for trollet som behøver opplæring:

Forskjellene mellom en Desktop og en Workstation i korte trekk

20 minutter omfattende video som går i detalj på hva forskjellene er

Bli opplyst ;)

Denne videoen er faktisk veldig opplysende for deg også purolatino.
Den går i detalj på hva du får av fordeler med en MacPro vs feks en iMac.
Den nevner også forskjellene på en single CPU MacPro (Quad/6core) vs en dual CPU (8/12 core) og adresserer faktisk veldig direkte de tingene du lurer på.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hva tilbyr egentlig Mac Pro?

Innleggav nesten_nerd » tor 05.01.2012 23:58

Nå missforstod du Forth
Jeg skrev at for MEG var dette en workstation.
Det var ingen beskrivelse av hva en workstation er.
Beklager det kunne sikkert lett missforstås også.
medlem i 184 måneder
 

Forrige

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron