Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav MrTerje » tor 05.01.2012 15:11

Fikk her for ikke så lenge siden en Mac Pro fra 2008 gratis. Bruker den til videoredigering, men har funnet ut at den begynner å bli ganske så treig. Jeg tenker derfor på å oppgradere maskinvaren et par hakk, men har ikke så mye erfaring med dette.

Den har kun en Intel Core Duo-prosessor (husker ikke eksakt i hodet), og 2 GB minne. Hva er lurest? Å oppgradere minnet til 4/8, eller å oppgradere prosessoren til i5/7? Evt. hva ellers må jeg tenke på ang. hardware i mac?
medlem i 147 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav ddybing » tor 05.01.2012 15:55

Det jeg først ville startet med, er nok å slette alle undøvendige filer, kjøre Onyx og lignende.
Hvis ikke det fungerer ville jeg tatt backup av de viktigste filene og programmene og deretter tatt en reinstallering og lagt inn ting på nytt(ikke gjenopprette fra Time Machine, da følger også alle de gamle problemene/filene med - ergo, du er tilbake til start).

Hvis ikke det heller funker, så kan det nok være en idè å oppgradere.

Det er nå mine forslag :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav MrTerje » tor 05.01.2012 16:02

Reinstallasjoner har jeg gjort mye av. Det ligger mer i det at jeg bruker Final Cut og jobber med store HD-filer. Og penger er satt av til å oppgradere den innvendig, slik at den fungerer bedre overalt.
medlem i 147 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav svano » tor 05.01.2012 16:13

Jeg vil egentlig anta du har en xeon-prosessor med 4 kjerner (evt. to duo core, men en duo core tror jeg ikke ble levert). Med kun 2GB ram ville jeg helt klart oppgradert ram først (noe jeg ser er overraskende kostbart i en mac pro dessverre).

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav meridian1979 » tor 05.01.2012 16:21

Jeg oppgraderte nylig ram i min macbook late 2009 til 2x4 gb ram på komplett, 338 kr inkl frakt. Er det en helt annen ramtype i mbp? Hadde 2x1 gb ram før.
Sist endret av meridian1979 den tor 05.01.2012 17:17, endret 2 ganger.
medlem i 176 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav ddybing » tor 05.01.2012 16:37

svano skrev: Med kun 2GB ram ville jeg helt klart oppgradert ram først (noe jeg ser er overraskende kostbart i en mac pro dessverre).

Kommer helt ann på hvem du kjøper fra. Kjøper du direkte fra Apple koster 4GB RAM rett over 2K. 8 derimot koster litt over 4K.
:)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav svano » tor 05.01.2012 16:46

Nå vet jeg ikke hva slags minnebrikker eksempelet ditt gjelder for, men kjøper du minne til f.eks. en early 2008 mac pro fra komplett betaler du fra 629,- for 2GB (800 MHz DDR2 ECC fully-buffered DIMM).

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav meridian1979 » tor 05.01.2012 17:14

Skjønner. Jeg har 2 x 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-8500, 1066MHz, og kjøpte;

1 STK 620006 Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7
8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-8500, NON-ECC, CL=7, 1.5v
medlem i 176 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav MrTerje » tor 05.01.2012 18:26

Prosessoren var en "2x 2.66 dual core Xeon". Er det bare meg som er stokk dum, eller betyr det at det er to prosessorer med tokjerner, altså fire kjerner?

Og hvorfor er det dyrt med RAM-oppgraderinger? Kan man ikke bruke hvilke som helst type minnebrikker? Jeg kjøper så klart ikke fra Apple...
medlem i 147 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav ddybing » tor 05.01.2012 18:53

svano skrev:Nå vet jeg ikke hva slags minnebrikker eksempelet ditt gjelder for, men kjøper du minne til f.eks. en early 2008 mac pro fra komplett betaler du fra 629,- for 2GB (800 MHz DDR2 ECC fully-buffered DIMM).

Eksempelet gjaldt for Mac Pro 2010 og 2009 minnebrikker fra Apple Store Norge.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav olavl » tor 05.01.2012 20:00

MrTerje,

Oppfatter eg deg korrekt, så har du altså 2GB minne i denne maskina. Eg ville tru at du har ein del å tjene på å oppgradere denne med meir RAM.

Utifra beskrivelsen din, så vil eg tru at du har denne maskina:
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html
Så, ja då har du 2 CPU'er kvar med 2 kjerner.

Hvis så er rett, så skal du ha DDR2 PC5300. Du har totalt 8 slots til minne. To er brukt antar eg (evt så har du 4x512MB moduler). Det må du sjekke opp hvis du ønsker å kjøpe meir enn 8GB. Oppgradering til 6GB kan gjerast ved å kjøpe 2x2GB moduler. I følge komplett koster det ca 1500kr. Eg trur du "tjener" bra på å gjera det hoppet. Om du har mykje igjen for å gå vidare til 10GB er litt vanskeleg å vurdere utan meir analyse.

http://www.komplett.no/k/memselect.aspx ... +2006-2007

Kor mykje du skal kjøpe må du vurdere utifra kor mykje du bruker når du starter opp programma. Har du vore inne i activity monitor og sett kva du faktisk bruker? Under "system memory", så er inactive, used, swap used og page outs gode indikatorer.

Auker du minne for å redusere bruk av swap og page in/outs så forbedrer du ytelsen vesentleg då CPU venter mindre på på harddisk.

my 2c,

Olav

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav djxfade » tor 05.01.2012 20:13

Du kan ikke sette inn en i5/i7 i en slik maskin, helt forskjellig fysisk socket, og ikke-kompatibelt chipsett :)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav MrTerje » tor 05.01.2012 23:58

@olavl:
Takk for meget utfyllende svar, dette var til stor hjelp! Ja, det er nok den macen fra linken jeg har, og minnebrikkene er identiske til de som ligger inni. Tror nok jeg går for 2x 2GB, men frister også med 10GB tilsammen (har penger til det, liksom), så lurte på om du kunne forklare litt nærmere hva du mener med at det er vanskelig å vurdere om jeg har mye igjen til 10GB. Har 4x 512 inni nå, så har da altså 4 slot'er igjen..

"System memory" skal jeg også få tatt en titt på neste gang, slik du forklarer. :)

@djxfade Ja, la merke til dette når jeg åpna opp og så litt inni. Kjipe greier, men sånn er det når man har en maskin som begynner å dra på åra :-( Men klarte ikke å oppfatte før i dag at det var to tokjerner, så er ikke så grusomt ille som jeg først hadde trodd. :-)

Tror jeg går for minne, og så kjøper jeg en SSD i tillegg. Leste en artikkel her på siden en plass om hvordan det kunne gjøres på (noe jeg tror) en tilsvarende maskin.
medlem i 147 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav olavl » fre 06.01.2012 0:37

MrTerje,

avklaring. --Trur du muligens missforstod meg litt. Eg er rimelig sikker på at du får god auke i performance ved å gå fra 2 til 6GB. Går du videre til 10GB, så er det ikkje sikkert du vil oppleve nevneverdig hastighetsforbedring. Det fordi at det då kan vera noko anna som er flaskehalsen. Eksempelvis CPU. Det har ikkje noko med antal slotts/spor til minne brikker. Bruker du 4-5GB swap, så er det muligens lite å hente på installasjon av ram utover 6GB. Bruker du 10-12GB, så er det meir. Det er litt det som er logikken.

Litt info om activity monitor finner du her.
http://thenextweb.com/apple/2011/01/15/ ... ac-faster/

Hvis penger ikkje er den store bekymringa så gå for 10GB minne. :)

Installasjon av SSD vil også forbedre ytelse. Når det gjelder SSD så har eg ingen erfaringer for Mac Pro. 2006 er litt før SSD vart "mainstream". Kan være lurt å google litt. Sjekke opp erfaringer med konkrete disker og leverandører.

Lykke til!

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Treg, "gammel" mac - oppdateringer!

Innleggav MrTerje » fre 06.01.2012 18:59

Allright! Takker igjen for svar. :)
medlem i 147 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere