Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Innleggav Floffy » ons 29.02.2012 14:04

Hei!

Jeg kjøpte en Mac Pro i 2009. Maskinen har siden dag 1 stått i lydstudio, og nå trenger den en oppgradering.
Jeg bruker et DAW system som kalles Cubase 5. Intergrert i programmet er det en Performance Monitor som man kan se hvilket nivå CPU´en ligger på. Nivået på denne CPU-måleren er skyhøy og det hakker når jeg spiller av prosjektene i Cubase. Dette pga. plugins i Cubase som krever mer og mer av Mac´en.

Det jeg lurte på er: Hva trenger jeg å oppgradere for å bli kvitt dette problemet? Er det mulig å oppgradere til en i7 prosessor?

Spesifikasjonen for mac:
- Prosessor: Quad Core INtel Xeon 2,66 GHz
- Minne: 10 GB 1066MHz DDR3 (nylig kjøpt)
- Ekst. lydkort: NI AK1.
- Maskinen ble kjøpt i januar-mars 2009

Jeg har en kompis som driver med akkurat det samme. Han kjøpte seg en iMac i fjor og har ikke dette problemet.


-Takker for svar!
medlem i 169 måneder
 

Re: Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Innleggav quadra800 » ons 29.02.2012 14:20

Hvis du skal oppgradere prosessor, vil jeg tro du må kjøpe en ny Xeon, ikke i-serie.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Innleggav BenJ » ons 29.02.2012 15:10

Hei.
Har en mac pro selv, 2008 quad core 2.8ghz.
Har holdt på med musikk, og drevet studio i en periode, de siste tjue åra.
Pro tools er mitt verktøy. Kjenner ikke cubase no' særlig.

Xeon er en kraftigere prosessor enn i7 og i5.
Jeg vet ikke om det går an å bytte prosessoren enda. Og hvis det er, eller blir mulig, så er vel den raskeste xeon på 3.3ghz eller no' sånt, så hastigheten er ikke så mye høyere.

Jeg hadde en G4 for mange år siden som jeg gjorde mye studiojobbing på. Bytta prosessor to ganger: 400-800, og 800-1800mhz(!) såvidt jeg husker. Veldig lett å gjøre og aldri noen problemer. Det var Sonnet som solgte disse, du får søke litt rundt.

Men; du må kjøre ekstremt tunge sessions når du får dette problemet. Har du mange synter, samplere osv gående samtidig så bruker du mye kraft. Du kan frigjøre cpu-kraft ved å "printe" spor som du er fornøyd med. Spill dem inn på audiospor via en intern signal-bus. Så deaktiverer du instrumentsporet eller instrumentet og cpu'en slipper å jobbe med det.

Reverbs, romklanger, er også tunge. ikke bruk én på vokalen, én på gitaren osv. Lag en aux reverb som begge kan dele, hvis det går. Klanger kan også printes.

Jeg er sikker på at du vil komme ned i en brøkdel på cpu-meteret hvis du har mulighet til å gjøre dette med alle instrumenter og klanger.

Du burde ha nok RAM. Men en ting som er problem, ihvertfall i Pro Tools, er at instrument-plugins ikke "gir fra seg" minne når de tas vekk. Du kunne sjekke om cpu-bruken er mindre etter en omstart av enten cubase eller hele maskinen. Sikkert ikke no' big deal.

Har du testa forskjellige instillinger? F.eks større prosessor-buffer burde hjelpe litt. Jeg er sikker på at du finner noe "optimize performance"-tips i et cubase support forum.

Keep on rockin'
medlem i 173 måneder
 

Re: Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Innleggav tiboine » ons 29.02.2012 16:04

har ingen erfaring med verken mac pro eller musikkproduksjon. Men er ikke 10GB ram litt lite?

må ikke se blindt på mhz når det kommer til CPU. macbooken jeg bruker nå med quad 2ghz er milevis kraftigere enn quad 2.4ghz cpu´en i gamlemaskina fra 2008 :)
medlem i 149 måneder
 

Re: Spm. ang oppgradering av Mac Pro

Innleggav zotune » fre 02.03.2012 10:59

Jeg kan nevne at han bruker Cubase 5 til Mac som er 32bit og har grense på 4GB ram. Mulig det er relevant, men siden VST Performance er 100% så er det sikkert CPU overbelastning det er snakk om. Jeg får samme skurring på KOMPLETE AUDIO 6 lydkort, men VST Performance ligger på rundt 40% hos meg, og skurringen skjer av og til på YouTube osv og krever restart av programmer som bruker lyd, så mulig det er noe annet det er snakk om.
medlem i 147 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron