Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav wanvik » søn 11.03.2012 11:49

Min alltid så trofaste Mac Pro har den siste uka ikke vært så trofast lenger..
Det starta kanskje med at jeg satte opp strømsparing hvor jeg bl.a. haket av at diskene skulle slås av.
Kjøpte også en ny printer som er koblet til via USB.

Problemene arter seg som følger:
Når maskinen vekkes fra dvale virker musepekeren, men skjermene er låst på det skjermbeskytteren viste akkurat i det den gikk over i dvale.
Vifta går for fullt, og det eneste jeg kan gjøre, er å holde inne powerknappen til maskina slår seg av.

En annen merkelig sak er at den finner tre skjermer når jeg bare har to koblet til akkurat nå :-!
Har tidligere kjørt med tre skjermer, men har kommet frem til at den tredje ikke var så viktig å ha..
Opplever også masse rare hendelser med skjermene under oppstart.
Hovedskjerm er feil under oppstart. Det som faktisk er hovedskjermen er svart, men skjermen går ikke i dvale, den får bare ikke noe bilde. Om jeg tar ut kabelen fra skjermkortet går den i dvale, og kommer med en gang når jeg kobler den til skjermkortet igjen.
Når jeg prøvde å koble en skjerm på hvert skjermkort kom den ene skjermen til loginbildet, mens den andre stoppet på den grå skjermen med Applelogo...


Mens jeg skrev innlegget her kom jeg til å tenke på at jeg kanskje burde prøve å bare ta ut det skjermkortet som "står ledig", men har også en oppfatning av at f.eks Photoshop yter bedre når det kortet er koblet til, derfor har det fått stå.


Noen tips til hva jeg kan gjøre her?

Det jeg allerede har gjort er følgende:
Støvsugd de lettest tilgjengelige plassene
Endret innstillingene på strømsparing (slår ikke av diskene lengre)
Printeren står på nå (den hadde ikke slått seg på etter en sikring røyk forrige helg.)
Resatt PRAM og NVRAM.


Kan føye til at jeg kjører Snow Leopard, 10.6.8

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav quadra800 » søn 11.03.2012 13:14

  1. Start opp fra en annen oppstartsdisk. Vedvarer problemene?
  2. Ta ut og sett inn igjen RAM, skjermkort og harddisk(er).
  3. Kjør Apple Hardware Diagnostics.
  4. Reparer filrettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav BenJ » søn 11.03.2012 15:55

Med all respekt; plugge ut og inn ting, reparere filrettigheter, det er nærmest meningsløst. Dette med filrettigheter er veldig overdrevet som løsningsforslag for all verdens trøbbel.

En partisjon med ny-innstallert system, derimot, kan hjelpe til å forstå problemet.
Og hardware diagnostics.

Min første tanke var PRAM reset, men det er jo prøvd.

Hva med safe boot:
http://support.apple.com/kb/HT1564
medlem i 173 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav Truls Waage » søn 11.03.2012 16:49

Hvilket skjermkort har du? Er det et ATI X1900?

Hadde lignende problemer. Byttet det ut, alle symptomer forsvant :-)

viewtopic.php?f=352&t=271429

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav wanvik » søn 11.03.2012 22:42

Takker for gode tips! :)


Jeg har vært bortreist hele dagen, så fikk ikke sett på det før nå.
Nå har jeg tatt ut det skjermkortet det ikke var koblet skjermer på, og (merkelig nok) booter maskina noe raskere, maskina er vesentlig stillere (sikkert noe med vifta på skjermkortet - jeg var overbevist om at det var den store vifta i front på Mac'en), og skjermoppsettet var helt riktig med en gang.


Det kortet som står i nå er et Nvidia GeForce 7300GT, og det andre husker jeg ikke helt hva var, men ihvertfall et Nvidia GeForce som skal være endel bedre enn 7300GT.


Nyinstallasjon på en tom partisjon vurderte jeg, men til min store skuffelse, viste det seg at Time Capsule var helt tom etter en nylig reset (trodde jeg nullstilte bare nettverksinnstillingene på den), så jeg har ikke backup gamlere enn det jeg tok i dag, og da vil jeg helst ikke rote til noe.
Blir sikkert kjøpt SSD snart, men vil ha en grundigere plan før jeg bytter systemdisk - det kan ha lett for å bli "desperate løsninger" når en driver å feilsøker slike ting..


Nå skal jeg bare la maskina gå i dvale og teste, men når jeg har funnet ut at lyden faktisk skyldtes det ene skjermkortet, har jeg på følelsen at problemet var det kortet.
(Og disse vokser vel ikke på trær lenger, så synes det er fryktelig dumt om det er det som er gåent..)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav wanvik » man 12.03.2012 23:29

Etter det jeg fikk testa i går, VAR det skjermkortet.
Det var ufattelig godt å ha en maskin som bare virker igjen, og en grei bonus med støynivå jeg ikke kan huske å ha hatt på flere år! :)


Selv om problemet mitt er løst nå føler jeg ikke at jeg har en permanent løsning, og må nok skaffe meg nytt skjermkort etterhvert.
(Det er flere ting jeg skal bytte, da ny jobb med mye reising gjør at jeg ikke får brukt maskina så mye som ønskelig, og da velger jeg heller å oppgradere litt i steden for å kjøpe ny maskin.)

Leste litt i gårkveld om bytte av skjermkort, og det så ut til at f.eks Radeon 5870 skulle fungere i Mac Pro 1.1 også, men uten grå skjerm under oppstart dersom en ikke kjøpte et kort fra Apple.
Om det var på samme side eller ikke husker jeg ikke, men jeg leste et sted at det var andre kort som offisielt ikke er støttet som virket også, men med lavere ytelse enn de egentlig skal ha pga PCI-E.
Er det noen som vet om jeg kan sette i et hvilket som helst kort så lenge det er for Mac, eller må jeg holde meg til de jeg klarer å finne info om at fungerer på 1.1 uten alt for mye arbeid? (Jeg kjører kun OS X og er i utgangspunktet ikke veldig gira på å installere Windows el. for å flashe firmware, men om det er bare det som må til, er jeg ikke noe redd for å gjøre det :) )



Er klar over at jeg går litt utenfor topic nå, men gjør heller det denne gangen enn å starte en ny tråd.
Maskina er 2x2.66Ghz med 11Gb ram, 4 vanlige disker (320,2x500gb og 1tb) og ikke så mye mer.
På grunn av en tabbe etter krasj av systemdisk for noen år siden bruker jeg disk på 1Tb som systemdisk, og denne har variabelt turtall, og jeg er helt overbevist om at dette ikke er noen god løsning!
Planen er å bytte med SSD.
Må jeg lete "med lys og lykte" for å finne en SSD jeg kan bruke som systemdisk og boote fra også, eller er det greit å kjøpe hva som helst (evt bedre med noe fra OWC?)

RAM har kanskje ikke noe hensikt å hverken sette i mer eller bytte ut da denne uansett går på samme klokkefrekvens? Jeg kan nevne at jeg aldri har sett at jeg har brukt mer enn 8gb i følge aktivitetsmonitor..

Prosessor derimot - der kan det vel være noe å hente? :)
Ser det skal gå an å sette i 2x quad core 2.66 og 3.0Ghz.
Er det noen som har erfaring med disse to og vet om det vil være verdt prisforskjellen det er å gå opp til 3.0Ghz? Det vil vel uansett være et greit løft å gå fra 2 til 4 kjerner pr/prosessor, men om det er verdt det, nøler jeg ikke med å legge i litt ekstra :)

Tips mottas med takk! :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav Truls Waage » tir 13.03.2012 13:18

Selv har jeg en Mac Pro 1.1 med quad 3Ghz og 8 gb ram, går så det suser! Har også SSD, mer spesifikt en Corsair F115. Den kan også anbefales! Funker godt med TrimEnabler. Skjermkortet som står i er et ATI Radeon HD 2600 XT som jeg fikk kjøpt brukt fra en på forumet her.

Men å oppgradere den du har med prosessor, skjermkort og ssd, kontra å kjøpe f.eks. en nyere iMac tror jeg ikke kan forsvares med mindre du har behov for flere skjermer :-)

Men å gå fra dual 2.66 til quad 3.0 merkes nok godt! Mer ram trenger du neppe.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav wanvik » tir 13.03.2012 15:59

Flere skjermer er nok et must ja, så det er nok hovedgrunnen til at jeg ønsker å holde meg til Pro videre fremover.

Takker igjen for tips :) Skal sjekke opp den disken så fort jeg kommer meg hjem.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro (1.1?) fryser mm.

Innleggav svano » tir 13.03.2012 16:11

Du kan ha flere skjermer på iMac, men trenger du flere skjermkort er ikke dette mulig (men det kan vel bli en mulighet via thunderbolt ..?).

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]