Mac Pro vs iMac

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav krsk0 » man 07.05.2012 12:08

Jeg er nok litt omvendt av dere andre her, jeg skulle gjerne brukt en iMac da jeg synes den er fryktelig pen.
Men jeg er "desverre" avhengig av PCIe slotene i Mac proen. Decklink og esata kan jeg kjøre over Thunderbolt, men jeg er også avhengig av to skjermkort, noe som blir vanskelig med TB.
medlem i 185 måneder
 

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav Nilka » man 07.05.2012 13:28

Vel Maccrell. Jeg har på ingen måte noe problem med å se at folk har forskjellige behov. Men jeg trenger ikke være av den oppfatning at du trenger en MacPro. Punkt 1 og 2 er jo bare tullball og går på personlige opplevelser. Jeg har hatt 2 Mac Pro maskiner som var inn og ut av service 3-4 ganger hver og reprasjonene tok minst 4 uker hver gang. Jeg har hatt 2 iMacer hvor den ene har vært på reprasjon 1 gang og det tok meg en uke. Dette hadde dog vært irrellevant for meg om jeg skulle kjøpe inn ny maskin til arbeid. Da ville jeg søkt opp feilprosenten på de forskjellige maskienene ikke hørt på enkeltpersoners enkelopplevelser. Driftssikkerhet er bassert på de store talls lov ikke den enkeltes.
Å bruke intern lagring som argument viser bare at du holder på i liten skala, og knapt kan kalle det proffesjonelt. Med all lagring internt har du svært lav sikkerhet kontra eksterne løsninger.
Punkt 4 og 6 har jeg allerede kommentert og siden du ikke nevner PCIe kort ser jeg ikke at situasjonen er endret.
Punkt 5 er så dumt at jeg knapt vet om jeg vil kommenetere det men skal gjøre det like vel. Dette kalles USB/firewire/thunderbolt hub.

Det er klart jeg unner deg å ha Mac Pro, kan til og med gå så langt som å si at jeg misunner deg den, det betry ikke at jeg ser at du må ha en Mac Pro til den jobben du beskriver.
Og folk må få ha hvilken meninger de vil når det gjelder egne behov og ønsker, men like fullt må folk som skal anbefale noe til noen andre akseptere at de blir utfordret på det, dersom andre er uenige.


Maccrell skrev:Enig med deg der nadjev at harddisker ofte ryker pga brukerfeil.
Hva NRK og andre bruker av datamaskiner har ikke noe si for meg.
Grunnen til at iMac ikke egner seg for meg i mitt arbeid med filmprodusjon er følgende :
1. Ikke driftsikker nok
2. Ved eventuelle feil tar en reperasjon alt for lang tid
3. Alt for lite intern harddiskplass
4. Blank skjerm
5. USB og andre tilkoblinger er plassert på baksiden
6. Ikke så enkelt å oppdatere
Punkt nr. 1 og 2 har jeg negative erfaringer med
For noen er en iMac helt perfekt og for andre passer den ikke. Vi har alle forskjellige behov og meninger. Vi har også forskjellige erfaringer på godt og vondt.
Respekter det.
medlem i 239 måneder
 

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav Master_Gismo » man 07.05.2012 14:05

Ok… Jeg viste ikke at en Quad Core i7 var dårligere enn en Quad Core i5.
Men du vet vel hva du snakker om siden du har hatt begge maskiene, antar jeg.

Men det er vist nesten ikke lov å sitere her, så da blir det umulig for meg å vite hvem som sier noe til meg. Derfor dropper jeg hele diskusjonen om det er med flere, som her nå.
Wavelength skrev:Bare så det er sagt. Mac Mini er ingen mellomting mellom iMac og Mac Pro. iMacene er langt kraftigere enn selv det mest toppede Mac Mini.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav Wavelength » man 07.05.2012 14:20

Dagene da CPU var avgjørende for en maskins ytelse tilhører forrige århundre. Dessuten påstår du at Mac Mini er en mellomting mellom iMac og Mac Pro. På generelt grunnlag mener jeg at iMac er kraftigere enn Mac Mini (tror de aller fleste er enige med meg om dette). Selvsagt kan en toppet Mac Mini ha en kraftigere CPU enn en inngangsmodell av iMac. Det betyr ikke nødvendigvis at Mac Minien yter noe bedre i det daglige.
Sist endret av Wavelength den man 07.05.2012 17:32, endret 1 gang
Grunn: Gjort snillere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav Maccrell » man 07.05.2012 15:22

For å svare på dette Nilka så tar du feil.
Med 2 interne harddisker på 3TB som kjører raid og backup på eksterne disker er jeg godt sikret. OS og all programvare kjøres på en SSD. Det er ikke plass til dette i en iMac.
Har vurdert Mac Pro men det ble PC. Det er flere årsaker til det, men som du selv skriver har du hatt problemer med Mac Pro.
Om en maskin som brukes hjemme ryker er det ergerlig, men om en jobb maskin ryker og du må vente i 4uker på å få den reparert er det krise.
Om noe ryker på jobbmaskinen kan det fikses raskt eller jeg kan bruke en annen pc. Skifte over harddisker osv. Dette gir meg den tryggheten jeg trenger.
Alternativet ville vært 2stk. Mac Pro.
Dersom det hadde vært et lokalt firma her som reparerer Mac raskt og også bidrar med en utleiemaskin mens den blir reparert ville det vært supert. Når det gjelder pc er det et lokalt firma her som yter topp service med reperasjon og utleiemaskin.
Mine Mac maskiner brukes til alt annet enn jobb og de virker som regel som de skal. Selv om det har vært flere turer på service med iMacen virker den nå.
medlem i 143 måneder
 

Re: Mac Pro vs iMac

Innleggav jerry.c.bush » man 07.05.2012 15:57

Besvarte feil tråd her jeg, men det kunne nesten gått for det samme, for diskusjonen er mye identiske..... Dog:
Kode: Merk alt
Maccrell = ganske nærstående til nerd...nesten. Eller nesten_nerd....
Ganske riktig det som sies om hvis en iMac ryker så må den inn til reparasjon på et godkjent verksted. Men om man jobber profesjonelt eller semiprofesjonelt så lagrer man ikke direkte på maskinen. I tillegg så tar man backup av alt. Enten via et RAID eller en speiling på ett eller annet vis. Da er det ikke noe problem å benytte en annen maskin i en periode en maskin evt er på rep.
Om noen har vært uten maskin i 46 dager ville jeg byttet ut til andre tjenesteleverandører.
Det er en meget uaktuelt antall dager. Har du handlet maskinen hos en forhandler og det er en maskin som er innkjøpt til profesjonelt bruk kunne det sikkert vært greit å forhandlet seg til en avtale hos leverandøren vedrørende serviceavtale om noe skulle skje. Da kan du forhandle deg frem til en avtale som hadde gitt deg fri maskin i hele serviceperioden.
Om du i tillegg da har, selvsagt som en seriøs aktør, all backup i orden så hadde set tatt deg en halv time å få denne maskinen i gang akkurat som maskinen du har sendt på rep.

Men til trådstarter vil jeg bare si at det ikke er noe problem å kjøpe iMac for bruk til videoredigering eller bildemanipulering-redigering. Blank skjerm er IKKE et så stort problem som enkelte vil ha det til. Jeg har selv en iMac 27 i7 som jeg har hatt i bruk i over 2 år nå uten et eneste feilslag og blank skjerm har aldri vært noe problem.


Den andre tråden? Det er iMac til videoredigering....

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Forrige

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]