Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav wanvik » tor 07.06.2012 11:14

Jeg skal kjøpe nye prosessorer til min Mac Pro 1.1, og lurte på om det går an å kjøpe feil om jeg kjøper X5355, Quad 2.66..

Et kjapt søk på X5355 på eBay, deretter filtrert på "new" gir bl. a. disse tre fra samme selger.
Bilde

Ser at prisen og tittelen varierer noe, men samtlige er jo X5355.


Er det bare å kjøpe billigste?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav rwiker » tor 07.06.2012 13:24

Jeg ville søkt etter "matched pair" for å sikre at jeg fikk to prosessorer med samme stepping. I tillegg ville jeg prøvd å finne siste stepping; dernest ville jeg vurdert pris.

Forøvrig er jeg i samme situasjon - har en Mac Pro 1.1 som jeg fikk av Apple som erstatning for min PowerMac G5. Det er fremdeles en strålende maskin, men jeg vurderer å oppgradere til 2x5355 fordi disse etterhvert begynner å bli ganske rimelige.
medlem i 219 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav wanvik » fre 08.06.2012 10:32

Har funnet ut at SLAEG er den som anbefales å kjøpe :)
Den bruker bare halvparten så mye strøm som de andre utgavene i idle, og en slipper å trikse med viftehastighet etc. (De originale bruker visstnok 24 eller 25w i idle, det gjør SLAEG også, mens SLAC4 og SL9YM bruker 50w.


Tror kanskje jeg kjøper to av de jeg la inn bilde av, så at det var bl.a. steppingen som skilte de, og den dyreste (prisforskjellen er jo minimal) er SLAEG.
Dette er helt nye prosessorer, og det var "mange" tilgjengelig, så trenger vel ikke tenke på matched pair..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav wanvik » ons 11.07.2012 22:33

Bilde


Da har jeg endelig fått tid til å montere de nye prosessorne :)


Alt virket på første forsøk, og jeg brukte vel alt i alt ca tre kvarter på jobben.
Dette inkluderte en god del støvsuging, for det så IKKE pent ut bak vifter, deksel mm.

Jobben var ikke den enkleste jeg har vært borti, men når en har riktig verktøy (jeg måtte ut på handletur for å få lange nok torx skrujern når jeg kom til kjøleribbene :P ) var det helt kurant.
Omtrent all skruing jeg har gjort på Mac Mini f.eks er vanskeligere, men det er jo flere komponenter i Pro, og mer som må bort før en kommer til..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » søn 15.07.2012 18:30

er ny på forumet, men har lurket litt innimellom, så her at noen ville prøve å sette inn bedre prosessorer og tenkte jeg ville gjøre det samme. Så bra at det funket for deg.
Jeg bestilte 2 SLAEG x5355 (brukte) på ebay. Gikk fint å sette de på, brukte vanlig umbraco 3 mm for å løsne/stramme + laaang tynn skrutrekker som jeg filte litt på for å skru raskere de fæle skruene på kjøleribbene. oppgraderte rom fra 1.1 til 2.1, måtte du gjøre det for å få det til å virke? Hos meg ble ikke prosessorene synlig i "om denne maskinen" sto "ukjent" før jeg oppgraderte til 2.1. Det er kanskje litt forskjell på de prosessorene du bestilte og de jeg fikk
her er link til rom greiene, man må registrere seg for å få lastet ned firmwaren
http://forum.netkas.org/index.php/topic,1094.0.html
har ikke hatt kernel greier eller noe, prosessorene viser via smc fan control mellom 35 og nærmere 50 grader hvis hard adobe bridge med råfiler jobbing, er det normalt? jeg målte ikke de gamle..
moro med økt kraft, her er geekbench på min gamle slavemaskin fra 2006, ble 9544 :-)
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/856295

Bilde
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav LCD » søn 15.07.2012 21:23

Hei

Veldig aktuelt tema det der..........

Har selv en 2009 8 core Mac Pro med Nehalm prosessor
Ser at man også kan kan gjøre det samme med denne og swappe prosessorer opp til 12 core Westmere da de maskinene er veldig like i utgangspunktet.
Har vært på nippet flere ganger til å åpne lommeboka, samt å hente hente frem verktøyet
Problemet er at det fremdelses er ganske kostbart å kjøpe 2 stk Westmere prosessorer med litt drag
Har i dag Geekbench på mellom 16500 -17000 ( variere på dagsformen ser det ut som )
Men med 2 bra Westmere prosessorer burde det være mulig å dra 24-25000 på Geekbench
Titter etter 2 stk Intel Exon 5690 på 3.4GHz på nettet men de er fremdeles kostbare og havner fort på $2500 - $3000 for matched pairs fra litt seriøse selgere...selv på ebay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Int ... &_osacat=0
Synes at prosessorer under 3.0GHz er lite aktuelt selv om man går fra 8 core til 12 core, når jeg først gjør jobben med å koste på oppgradering
Får se utover vintern om prisen ramler litt
Holder dere oppdatert
medlem i 148 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » søn 15.07.2012 21:49

$3000......?? er det ikke like godt å kjøpe den nye 12 core, da? oppgraderingen min kosta 1500 kroner + toll/frakt 600.- så det er fattigmannsoppgradering, litt gøy i regnværet, bare ;)
et spørsmål til dere flinke macfolka. når man har satt inn nye prosessorer med høyere mhz, kan man sette på nyere billigere ram med høyere mhz, er det tullete, kanskje ingen vits siden bussen er den samme trege?
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav LCD » søn 15.07.2012 23:21

Hei

En ny Mac Pro med To 3,06 GHz 6-Core Intel Xeon (12 kjerner) koster vel noe over NOK 50.000.00 så litt er det jo å hente på å oppgradere
Men jeg kommer sikkert til å se det an noen mnd`r utover vintern for å se om prisen faller litt.
Under NOK 10.000.00 så begynner det å hjelpe.
Betalte vel sånn sirka NOK 40-50.000.00 eller noe deromkring for min maskin i sin tid, så det å få litt mere blås er verdt noen kr.

ja... det koster flesk å være kar.
medlem i 148 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » ons 18.07.2012 12:06

bare ang spørsmålet mitt om høyere mhz; det er jo ikke høyere mhz på x5355 som jeg satte i og den gamle x5150, det er samme 1333 mhz, skjønner ikke hvor jeg fikk det fra.

Noe annet: ang x5355 så bruker den 120 W, og de gamle 65 W ?så det blir varmere enn før, så har skrudd viftene opp +300 omdreininger via smc fan control. Har forsøkt å finne info om hva som er max varme og intel sier 65 grader, mens andre sier 85 ! Med hard jobbing går prosessorene farlig nær 60 grader målt med hardwaew monitor (målt på prosessorene, ikke CPUheat sink) jaja,

ang pasta: synes det var vanskelig med termisk pasta, hvor mye skulle jeg ha på, man skulle ikke ha på for mye, så jeg tok på noe som jeg trodde var passe. Jeg tok opp igjen kjøleribbene etter noen dager for å sjekke hvordan pastaen hadde lagt seg, og det var mest på den ene siden og nesten ikke noe i midten på den ene, og generelt lite på den andre, så det var bare å ha på mere, og gjorde det flere ganger, tok på litt mere, trykket ribbene ganske bestemt ned mot prosessoren, løftet ribbene av for å sjekke, tok på litt til her og der, skrapte av litt og etterhvert så det bedre ut og pastaen hadde tydelig kontakt mellom prosessor og kjølinga, så i kombinasjon med 800 rpm på vifta og bedre med pasta, så synes jeg temperaturen er bedre, nå viser heatsink 30 grader etter å jha surfet på nett en time, ambie 22 grader. den ligger faktisk pal på 30 grader. Men ved jobbing i bridge så fyker den oppover heatsink 43 grader prosessor 1-2 feks 60 -62 grader
Bilde
den ene er varmere enn den andre, det må være den innerste som blir mest varm (B)?
hvordan er det med de andre som har satt inn 8 core, opplever dere den samme temperaturøkning
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » tor 19.07.2012 13:55

oppdatering varme:
(mener ikke å kuppe tråden til wanvik...)
det er bare å bruke vifta! prøvde å batche ut 50 stk 24 mpixel råfiler til jpg i camera raw (prosessorene får kjørt seg endel, ja)
ved 1000 rpm i vifta gikk ikke prosessorene over 60 grader noe som ikke burde være problematisk. Vifta støyer jo ikke ved 1000..
Gjorde det samme med vifta på default 500 rpm, da gikk temp opp til 65 grader, den steg littegranne til 530 rpm, mulig at vifta ikke reagerer før den blir betydelig varmere ved default innstilling men det tør jeg ikke prøve...

guttungen i huset spiller minecraft på macbooken, og jeg sjekka hardware monitoren mens han spilte, prosessorene var 80 grader ved 6200 rpm på vifta....
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » lør 21.07.2012 23:32

Bilde
tok forresten et bilde av kjøleren da jeg tok ut de originale prosessorene. så litt nærmere på bilde i dag og fikk en liten aha opplevelse. Hva forteller bilde om hvordan apple legger på termisk pasta? jo, de legger tydeligvis pasta på kjøleren, kanskje/kanskje ikke på prosessoren i tillegg, antakeligvis ikke, men det vet jeg ikke, man kan iallfall se av avtrykket at de legger pasta på kjøleren. Jeg synes det var veldig klønete å legge pasta på prosessorene, å stå med hue ned i macen og søle pasta her og der, dårlig arbeidsforhold, det er klart det er mye bedre å smøre pasta på kjøleren og så trykke den ned, lettere å jobbe, legge på lik tykkelse etc. Jeg så på mange youtubevideoer og tips her og der før jeg bytta prosessorene, alle drev på med å smøre pasta på prosessorene...et tips var å legge på så lite som et riskorn i mengde.. det har iallfall ikke apple gjort her :-)
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » fre 27.07.2012 13:23

liten tilbakemelding...
hvordan merker jeg forskjellen mellom de gamle 4 core og nye 8 core?

jobbet i dag med mange programmer oppe, ps, bridge, mail, safari, wimpstreaming etc
haug med 24 mpix råfiler i bridge, stort bilde i ps med mange lag etc,
før ble det hakkete når jeg streamet wimp samtidig, men nå er det helt fint, merker maskinen tåler mere, den blir ikke særlig varm heller, med alle disse programmene åpne, lå prosessorene under 50 grader (hardware monitor), vifta på 800

det som fremdeles er krevende er å ha feks 15 gig med 24 mpix råfiler i bridge, cache opp og se på disse stort i bridge, da tror jeg det ikke er noen grense på hvor sterk maskin man trenger, tør ikke engang tenke på hvordan det blir med feks nkon d800 og de kjempefilene...
medlem i 141 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav BenJ » fre 27.07.2012 15:02

felbo skrev:liten tilbakemelding...
hvordan merker jeg forskjellen mellom de gamle 4 core og nye 8 core?.

En tung prosess som du vet omtrent hvor lang tid den gamle brukte på. F.eks et tungt photoshop-filter, en konvertering av en videofil, raw-fil el.l.
medlem i 173 måneder
 

Re: Prosessor for Mac Pro 1.1, quad 2.66

Innleggav felbo » fre 27.07.2012 20:38

det er vanskelig å vite eksakt, siden jeg ikke tok tiden på ting jeg gjorde med den gamle,

jeg må ta det mere på følelsen etter en stund, men wimp merka jeg tydelig, med masse ting oppe, så hakket streamingen her og der før, ikke nå.

har desverre merka noen hangups i dag i ps, plutselig må den vente noen sekunder på at free transform skal komme feks, men behøvde ikke tvangsslutte programmet, men det kan knskje ha med andre ting og gjøre, men jo forresten jeg merka noen hangups med den gamle også det er kanskje cs6 som hikker litt, det kan feks være at den swapper

en annen ting er finder..der merker jeg forskjell ja, når jeg dykker nedi arkivet og blar blandt tusener av jpgbilder, viser den thumbs kjappere

jeg skulle gjerne svart mere presist, men i følge geekbench så er maskina omtrent doblet i kraft 9544 nå

sånn røfflig ang råfiler, så funka den gamle utmerket med 12 mpix, da jeg gikk over til 24 ble det pusting og pesing, nå med 8 core innser jeg at jeg trenger enda mere kraft med 24 mpix synes jeg, når jeg kjenner etter så ble jeg ørlite skuffet der :-/
har ikke prøvd en nyere maskin med 20000 geekbench kanskje den flyr med 24 mpix vet ikke, kanskje det er noen andre som kan svare der
medlem i 141 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron