Noen tanker om Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Noen tanker om Mac Pro

Innleggav arnemarco » tir 12.06.2012 11:24

Jeg var i likhet med mange spent på om Apple ville komme med nye Mac Pro eller ikke i går. For en stund siden meldte jeg meg på "We Want a New Macpro" på FB.

Nå hadde jeg ikke noen planer om å kjøpe en ny MP nå, da jeg har en 6-core fra november 2010. Jeg kjøpte den for å ha den i flere år og jeg ser nå at den fortsatt er å få, men til en rimligere pris. Antageligvis er den fortsatt det beste kjøpe blant MPs ... (se Macperformanceguide). Oppdateringen som kom nå er likevel meget skuffende. Jeg hadde håpet at f.eks. nytt innhold også ville vært tilgjengelig for min MP etterhvert og at jeg kunne oppgradere den.

Jeg kjøpte MP for å ha et system som nettopp kunne oppgraderes og videreutvikles. En grunn er at jeg driver med fotografering og ønsker å ha et sikkert og raskt system å arbeide med, med plass til godt med minne og flere disker. Det at systemet er utbyggbart, er meget stabilt og meget raskt, gjør at MPen har vært en god investering. Faktisk har jeg aldri hatt et system som har vært så raskt og stabilt. Dessuten er det mange firma i USA som produserer meget av det som Apple ikke leverer og gjør systemet åpent for en god tid fremover.

Jeg valgte ikke en iMac, fordi jeg hadde en LaCie 324 skjerm fra før som hovedskjerm for fotoredigering. I tillegg har jeg kjøpt to Samsung 24" som sekundærskjermer. Det er greit å ha en del skjermkapasitet når man arbeider med foto. Med MP er det lett å organisere flere skjermer.

Mitt håp nå er at gårsdagens oppdatering er bare en liten interimoppdatering før en egentlig kommer forhåpentligvis om ikke så lenge ...
medlem i 158 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav svar » tir 12.06.2012 12:28

Det går rykter om at det kommer nye MacPro og iMacer i 2013 en gang.
Jeg redigerer selv bilder, sitter på en iMac 27" siste modell i5, 16GB ram.
Fungerer fint det :D
Har en Eizo Coloredge til redigering av bilder til print eller når jeg trenger AdobeRGB.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav TorsteinO » tir 12.06.2012 13:32

Mine tanker om mac pro kan akkurat nå beskrives som noe sånt som dette:

"#$"$#!!!!#$%&&&#***#"#!!!!!

hvor vanskelig kan det egentlig være å oppdatere den fordømte boksen?! jeg vil ha en maskin der jeg kan sette inn flere harddisker og bytte uten å måtte leke Reodor Felgen, kan dere få det inn i skallen Timbo-the-cook? Ja, jeg KAN sette inn en ekstra disk på en iMac eller en "vanlig" MBP (har gjort det på min nåværende MBP), men da ryker garantien, og den kan være kjekk å ha.

Argh. Pokker så irriterende... samtidig føles det som en skikkelig dum blindvei å kjøpe en av de nåværende mac pro'ene, uten usb 3 og thunderbolt, og med tre år gammelt skjermkort.

Det blir vel til at jeg kjøper en retina-mbp med 16gb minne, så jeg slipper å bruke ssd'en som swapdisk så langt som overhodet mulig.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav arnemarco » ons 13.06.2012 12:20

Jeg vurderte også en iMac, men ble tiltrukket av alle utvidelsesmulighetene en Mac Pro tilbyr. I dag har jeg 48 Gb Ram, 2 x 120Gb OWC SSD i raid 0 til OS X og programmer, samt cache på en egen partisjon. Datene er på 2 x 1Tb HDs i raid 0 og Timemachine er på 2 x 2Tb HDs i raid 1. I tillegg har jeg eksterne backupsystemer.

Muligens setter jeg inn et raid-kort og har dataene i stedet på 4 HDs i raid 5 og legger Timemachine eksternt ... men det skjer senere ...

Jeg er enig med Torstein O at det burde være enkelt å bytte ut innholdet i "den fordømte boksen" (skjønt det er det flotteste huset jeg har hatt som computer ...). Men jeg antar at Apple ikke har brukt noen tid på den til nå. De har muligens bare reagert på kritikken fra pro siden.

Dersom de lager en ny versjon, kommer de nok til å sette sammen noe som er bra og som kjører stabilt.

USB 3.0 kan man ha i dag med tilleggskort. De mange forskjellige kortløsninger er også et argument for Mac Pro. Man får også kort med eSata eller SAS utganger ... det er mange pro løsninger som Mac Pro tilbyr i dag selv om hardwaren er eldre nå. Der finnes raidkort med mulighet til å sette opp fire HDs internt i raid og opptil 12 HDs eksternt i raid ... (men det er kostbart).

Setter man f.eks. inn et OWC Mercury Accelsior kort, kan man ha en ekstrem rask maskin i dag ... CPU er bare en del av regnestykket ...
medlem i 158 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav TorsteinO » ons 13.06.2012 13:31

Yep, det er en veldig flott (men enda viktigere: smart og bra) fordømt boks, og det er derfor det er så irriterende at de ikke gir den bare bittelitt mer oppmerksomhet.

For meg er det egentlig ikke det at den er så vanvittig kraftig som er viktigst, men jeg vil gjerne ha muligheten til å utvide (jeg jobber mest med web akkurat nå, men også endel med store tunge photoshopfiler), ha flere disker (kanskje jeg f.ex. da kunne hatt en SSD i moderat størrelse som system/programdisk og en som swapdisk, med et par digre snurredisker til lagring) bytte ut disker når de begynner å dra på åra osv, og ikke minst - at den er STILLE.

Men - skal jeg betale såpass mye, så gidder jeg ikke å kjøpe teknologi som allerede er såpass gammel. Det er jo noe av poenget med disse maskinene - de varer lenge. La oss si 5-6 år, men når mye av innmaten her allerede er noen år gammel... vel, da vil jo boksen *uunngåelig* utdateres raskere.
Sist endret av TorsteinO den ons 13.06.2012 13:36, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav jaknudsen » ons 13.06.2012 13:32

svar skrev:Det går rykter om at det kommer nye MacPro og iMacer i 2013 en gang.

Ikke bare rykter: http://www.macrumors.com/2012/06/12/app ... g-in-2013/

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Noen tanker om Mac Pro

Innleggav arnemarco » ons 13.06.2012 14:12

Torstein, med den lille oppgraderingen ville jeg heller ikke kjøpt noen ny Mac Pro nå, men ventet til den virkelig nye kommer. Mitt poeng er bare at når man først har invistert i en Mac Pro, har man en computer for lengre tid enn det som ofte er vanlig. Det var det jeg tenkte ved mitt kjøp. Så langt ser det ut til å stemme.

Dessuten antar jeg at når den nye er kommet med nytt grafikkort etc. vil det være mulig for meg å skifte kort dersom jeg føler behov for det. Kanskje jeg også kan bytte ut hovedkortet med nye CPUer slik OWC tilbyr for 2009 og 2010 modellene ... skjønt det er bra dyrt ...
medlem i 158 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]