Ny Mac Pro - men fra Apple?

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav Motorhead » man 20.08.2012 1:05

Hei.

Jeg jobber med mye store HD-videofiler, og trenger en Mac Pro til jobbsammenheng. Etter at en PC til 15 store lapper bestemte seg for å ta fyr og ende sitt liv på en smertefull måte under koding av den siste filmen, så er det ingen vei tilbake. Mange PC`er oppigjennom årene har bydd på mye irritasjon og frustrasjon og nå tenkte jeg å sjekke ut om gresset er grønnere på den andre siden.

Men det jeg tenker på er altså å slå til på en slik:
http://store.apple.com/no/configure/MD771H/A?

En Mac Pro med 12-kjernes prosessor og specs som ser rimelig greie ut.

Men så kommer man til det at man vil ha litt mere RAM, så vil man ha en SSD-disk til det daglige arbeidet osv, osv, og krysser man ivrig av nedover listen, så ender prisen opp deretter.

Det er ikke noe i veien med å betale en stor haug med penger for en arbeidsstasjon, men MÅ man egentlig det?

Jeg har ikke sjekket ut dette så mye ennå, men hvordan er det hvis man kjøper denne burken til tretti lapper, men velger å kjøpe tilbehøret, mere ram, ssd-disk osv, på andre steder enn via Apple ?

Vil man komme rimeligere ut av det?

Er det noen som har prøvd dette?

Jeg kunne gjerne tenkt meg en Mac Pro med 64GB (8x8GB), men når Eplet skal ha [+ kr 15.600,00], så kjenner man et lite rykk i kroppen.

Kan man få en Mac Pro med samme specs som det råeste man får til ved å krysse av nedover på lista, men til en rimeligere pris?
medlem i 140 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav kimern68 » man 20.08.2012 1:19

I forhold til RAM og hardisker så kan du slippe unna noen tusenlapper ved å kjøpe og innstallere dette selv, og iogmed at det er en mac pro så skal vel ikke det være så mye vanskeligere enn en normal stasjonær pc, men jeg har ikke gjort jobben før (annet enn på stasjonær pc), så om noen har andre innvendinger på akkurat det får de arrestere meg.

Her er i allefall minne som skal passe i følge MacTracker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581325 x8, som blir totalt 5592 kr for RAM
pris på SSD blir hva du selv gjør det til i grunn. Men de har også dette som passer.

Når det kommer til de andre oppgraderingene, som skjermkort, prosessorer osv… så veit jeg ikke om det er mulig å kjøpe billigere andre steder til mac pro.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav Gwog » man 20.08.2012 6:56

Jeg handler alt til mac og mac pro herfra:
http://macsales.com/

Ram fra OWC er helt på høyde med "orginale" apple minne, om ikke bedre, og SSDene er helt rå! Anbefales! Rask og ryddig levering.

Så er jo dollaren lav også;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav rihno » man 20.08.2012 8:22

RAM og HDD/SSD kjøper man fint utenfor apple.no.
OWC har mye fint, men husk at sjansen for at du må plusse på moms og gebyr fra posten er relativt stor...
medlem i 178 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav kometen » man 20.08.2012 8:52

Alternativt køber du alt via komplett.no, så har du en forhanlder at forholde dig til. Den maskinen du ser på, koster til og med 300 kr. mindre, men den opvejes til dels af fragten (som er gratis via apple.no).

Har du tjekket at softwaren du bruger, findes til mac?

Hilsen
Claus

PS. Hvis du vælger mac, kan det være spændende at høre, hvordan det er gået. :-)
medlem i 195 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav petrus764 » man 20.08.2012 9:47

Merk at dagens Mac Pro er utrolig dyr og gir det veldig gamle komponenter. Gammel CPU og gammel GPU. Lite verdi for pengene, jeg hadde nok heller bygd en Windows-maskin rett og slett fordi du får så utrolig lite hardware for pengene på en mac pro.


Når det kommer til 3. parts-deler, så er det ikke noe som heter "originalt apple-minne" osv. Så lenge du kjøper RAM med samme timing eller bedre vil ikke RAMen yte dårligere.

Tilbehør bør du selvsagt kjøpe hos en norsk nettbutikk, slik at du får 5 års reklamasjonsrett. Å importere SSD og RAM vil jeg påstå er en dårlig ide. Du får ikke mer for pengene, moms på varene + tollgebyr og ingen reklamasjonsrett.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Ny Mac Pro - men fra Apple?

Innleggav kometen » man 20.08.2012 10:23

Det er korrekt, at dagens mac pro er begyndt at blive lidt uddateret. Tim Cook har indikeret der kommer en ny mac pro i januar, men det kan være længe at vente.

Arstechnica har sammenlignet den nuværende mac pro med nye modeller fra Dell og HP med E5-xeon. Og de målinger han lavede på de tre forskellige maskiner, lå forbavsende tæt på hinanden, i forhold til at E5 er helt ny. Og hvis viftestøj er et vigtig element, kommer Dell og HP lidt dårlig ud. Testen finder du på http://arstechnica.com/gadgets/2012/08/ ... cle-ahead/

Men afhænger naturligvis af præcist du skal lave med den. Men tvivler på du bliver skuffet. Arbejder du professionelt med video, er det vigtig du kan få serviceret maskinen i en eller anden form, og så vil en selvbygger nok være billig i starten, men kan blive dyr i længden.

Hilsen
Claus
medlem i 195 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]