Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav mwawe » man 20.08.2012 23:06

Hei alle sammen,

Jeg er en skikkelig windows mann som alltid har hatt windows og har ikke sett noen grunn til at jeg skulle teste Apple engang. Men så hadde det seg slik at jeg fikk ny jobb og hva sto på pulten første dagen? En MacBook Pro med 240 GB SSD disk og 8 GB minne med thunderbolt skjerm og en Ipad.

Jaha? Og jeg skal liksom bruke dette? Vel for å gjøre en lang historie kort...etter å ha brukt mac`en i litt over 3 måneder så må jeg si at Mac er jo genialt. Og hva har jeg gjort nå? Joda jeg har kjøpt meg en brukt Mac Pro med 2 x 2,26ghz quad core Xeon prosessor og 8 GB minne. Så nå skal Windows maskinen ut :-)

Så til spørsmålet mitt: I min windows maskin har jeg 3 stk 1TB disker som jeg ønsker å flytte over til den nye mac`en. Disse er fulle av bilder, filmer, musikk, dokumenter osv og spørsmålet er om jeg bare kan flytte de over og så fungerer det fint?

Diskene er jo formatert i NTFS og jeg tviler jo egentlig om det vil fungere. Eller er det noen andre smarte måter for å få dette til å fungere på. Hva er den aller beste måten å gjøre dette på slik at systemet fungerer optimalt?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav JoshuaNO » tir 21.08.2012 7:14

Hei, og velkommen til Mac verden. :)

Jeg hadde selv masse gamle win disker. Løsningen for meg ble en slik:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789

Den er genial, og jeg har beholdt alle gamle disker og det hender jeg går innom og titter på inneholder i de til tider også. Jeg har dermed skrudd ut alle gamle disker og oppbevarer de på et "trygt" sted. Som "a Kind of backup" .

Her er det bare og overfør det du ønsker, uavhengig av format.


Joshua

Keep It UP!!!
medlem i 192 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav appeltje » tir 21.08.2012 9:07

Ja, det går an. Hvis dette er Sata disker er det plug & play. Men du vil trenge Paragon NTFS eller lignende for å kunnen skrive til disse. Uten vil du bare kunne lese diskene. Men om du ender opp med et stabilt system på dennen måten.... Jeg ville ikke ha gjort det. Jeg ville ha koblet til en ekstern harddisk og kopiert diskene - gjerne alle diskene eller 1 for 1- og så formatert diskene til et mac format. Etterpå kan du jo fylle disse igjen med filene som stod på diskene.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav Wackhy » tir 21.08.2012 10:26

Snow Leopard hadde støtte for å skrive til NTFS-disker. Regner med at det samme da gjelder Lion og Mountain Lion. Det må derimot aktiveres i fstab, så om du ikke er komfortabel med kommandolinje er nok tredjepartsløsninger beste veien å gå.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav petrus764 » tir 21.08.2012 14:00

Det var en grunn til at skriving ikke var aktivert som standard, rapporter om dapt data og ustabilitet, i tillegg var den svært begrenset.

NTFS-3G eller Tuxera NTFS (NTFS-3G er gratisversjonen, tuxera er en betalt versjon med bedre ytelse). Jeg er usikker på om du får ferdigkompilerte versjoner av NTFS-3G med 64-bit kernelstøtte. Uansett er ingen av disse løsningene er gode permanente løsninger.

For din egen og for dataenes del, bør du kopiere ut innholder, formatere disken til HFS+ og kopiere innholdet tilbake igjen. Å bruke NTFS-disker permanent i en mac medfører en vesentlig risiko for at en dag går dataene dine tapt, i tillegg er ytelsen vesentlig dårligere.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav mwawe » tir 21.08.2012 15:09

Da har jeg vel egentlig fått svaret jeg var redd jeg ville få fra dere. Jeg BØR tømme diskene og sette disse opp på nytt med mac filsystem. Og så kopiere alt over igjen til det nye oppsettet. Høres jo ut som grei skuring det......

Eneste er at det kommer til å ta laaaaaaaaaang tid. Har ca 50.000 bilder, 40.000 musikkfiler, x antall tusen tv-serier + en hel haug annet.

Men det viktigste er jo å få til ett system som er stabilt og fungerer. Så får det jo bare ta den tiden det tar.

Takk for svarene folkens :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Sette inn windows NTFS disker i Mac Pro

Innleggav LCD » tir 21.08.2012 16:46

Hei


Når du kopierer alle de viktige filene dine fra en orginal disk til en annen disk.... så ikke slett orginal disken før du har backup på minimum to steder og samtidig har sjekket at "alle" filene dine er OK
Veldig fort å gå i baret der...mange har erfart det etter å ha slettet filene på orginal disken uten å sjekke at filene virkelig er kopiert over og fungerer uten feil.

Lykke til med Mac.
medlem i 148 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]