Kjøp av G5

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Kjøp av G5

Innleggav simonrockz » tor 13.09.2012 13:00

Heisann, har et spørsmål ang kjøp G5 mac.

Har funnet en på finn men lurer på om dette er noe lurt kjøp til det den er tenk å bli brukt til. Skal bygge hjemmestudio, å kjøre kjøre pro tools eller cubase.

specs :
Topmodell : Mac PRO m/ OSX 10.5.8, 2x2-66 GHz Dual-Core Intel Xenon. 2 GB 667 MHz DDR 2 FB-DIMM.

prisen er 5 lapper, da er d inkludert keyboard og mus. og 23 " cinema display.

er dette et lurt kjøp med tanke på at budsjettet til hjemmestudioet skal holdes så lavt som mulig for en amatør. er prosessoren og macen generelt sett bra nokk til lyd/video redigering med tunge programmer som pro tools/ cubase ? må tilføye at jeg har null peiling på mac stasjonærer. :bitchin:
medlem i 139 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav cesar » tor 13.09.2012 13:29

Tidligste Mac Pro (ikke G5). Tror prisen er grei når skjerm inkluderes. Apples specs for Mountain Lion inkluderer ikke denne maskinen. Hvordan den fungerer med div. progammer aner jeg ikke, men sikkert noen som har erfaringer med det her i forumet.
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html
medlem i 164 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav sortebill » tor 13.09.2012 16:48

Med mindre du skal sette i nye deler i maskinen ville jeg heller kjøpt nyeste imac, en del dyrere ja men du får bedre alt.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav EinarJ » tor 13.09.2012 20:00

cesar skrev: Apples specs for Mountain Lion inkluderer ikke denne maskinen.


Men, så vil jo en G5 heller ikke kunne kjøre Lion eller Snow Leopard, men da bare 10.5, så det avhenger av hvilken versjon av Pro Tools/Cubase man vil kjøre.

Dog, i dette tilfellet er det jo heller ikke en G5 det er snakk om, ser jeg med nærmere øyekast (Mac Pro er ikke PowerMac). Problemstillingen holder dog, siden Pro Tools gjerne liker spesifikke OS X-versjoner, så det avhenger fortsatt av PT-versjon.

5 lapper er en del lavere enn hva du må til med for å karre deg opp på en iMac, så hvis budsjettet skal minimeres er det ikke et helt håpløst valg (selv om du blir sittende med en åregammel maskin). Spørsmålet er vel egentlig hvor tungt du skal jobbe, og om du eventuelt kan få tak i mer minne til maskina.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav simonrockz » fre 14.09.2012 8:51

Det blir nokk en gamlere versjon av Pro Tools. Maskinen skan brukes til musikk produksjon, så er vell avhengig av litt prosess ytelse vil jeg tro, mange spor og effekter, som f.eks kompressorer og reverb simuleringer. Er det stor forskjell på Mac Pro og Power mac (g5) ? Er denne maskinen så ellgammel at det ikke er verdt det? Tror det er litt lite ram men det går vell ann å bytte, samt HDD/ SSD. men hva med CPU? er det mulig å oppgradere til en nyere quad core prosessor ? Spørsmålet er vell egentlig om denne prosessoren er god nokk...
medlem i 139 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav danibo77 » fre 14.09.2012 10:19

Så lenge det er snakk om en Intel, altså Mac Pro, så er det nok prosessorkraft. Det er derimotmsom nevnt over her ikke nok minne! Dette kan være vanskelig å få tak i, men ikke umulig. Svært mange som har byttet slike rambrikker tidligere og kanskje har dem liggende i en skuffe.. Jeg vet jeg har mange ulike :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kjøp av G5

Innleggav simonrockz » fre 14.09.2012 12:16

Ok, så du mener at prosessoren er god nokk til den slags bruk ? jeg så for meg at dual core ble for pjaskete.. Selger de ikke ram brikker som passer på komplett f.eks ?? utgått helt sikkert.
medlem i 139 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere