SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MCSE » tor 18.10.2012 13:00

Nå er tiden inne for en oppgradering av Mac'en til SSD HDD.

Jeg ser etter en komplett profesjonell løsning med alt jeg trenger. Jeg ønsker meg kvalitet, stabilitet fremfor røverkjøp og "funker greit nok løsninger". Prisen er ikke veldig viktig men det er grenser (ca 4000 Nkr). Jeg ønsker rundt 300GB og dette blir min nye "start-up-disk"

Dette er hva jeg har: (Og nei - dette er ikke en MacBook Pro!! se bilde under ):
MacPro - Første del av 2008 - Minne 12GB - Grafikk NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB -
Quad-Core Intel Xeon 3 GHz (8 kjerner).
Bilde

Jeg vil ta en clean-install fordi systemet mitt er fra 2008 og har personlighetsforstyrrelser, som dere ser har den vrangforestillinger om hva den er og det er gjennomgående!

Jeg ønsker å kjøre en Windows partisjon med Parralels eller annen sw. der jeg kjører småprogrammer util's osv. for å unngå "rot", jeg har også hatt masse Javaproblemer
(Ønsker tips vedr. Win/Parralels/ kjøring i SSD partisjon eller ikke osv. osv)

Jeg bruker: Aperture, Final Cut Pro Studio, PhotoShop. Store bilde og video-bibliotek.

PS: Jeg har googlet en del men ønsker innspill fra de beste i veden før jeg tar valget ;)
medlem i 166 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav Kurtis » tor 18.10.2012 14:42

Hei
Det du ønsker er å finne en løsning der du får utnyttet hastigheten på disken fullt ut. Rett ut av boksen har du bare 3 gigabit/s hastighet på maskinen. Det vil si at SSD´n kjører halv fart. Det er jo bedre enn en vanlig disk, men ikke optimalt. Det skal finnes noen kort som kan settes inn for å gjøre maskinen moderne og skal da utnytte 6 gigabit/s.

Skriv gjerne inn hva du finner ut av dette og hva som ble løsningen
Lykke til!
medlem i 201 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MCSE » tor 18.10.2012 21:05

Jeg har funnet et produkt som heter Apricorn Solo (et SATA III kort).

Man plugger dette inn i Mac'en uten noe driver-install etc. I følge info på sidene vil dette korte boot på maskiner som: "will only boot in EFI64 machines which are the last 3 models known as Mac Pro 3,1 4,1 and 5,1"

I min systemrapport står følgende:
Modellidentifikator: MacPro3,1 og det betyr vel at dette kortet vil boote på min Mac, er det noen her som kan bekrefte dette?

Selve SDD blir antagelig en Intel disk ettersom disse har fått gode kritikker. Jeg vet dog ikke hvilken serie jeg skal velge.

Her er link til produktet:
http://www.apricorn.com/products/desktop-ssd-hdd-upgrade-kits/vel-solox2.html

EDIT: Har nå sendt mail til produsenten vedr. kompatibilitet, er en del motstridene info om dette kortet på 2008 MacPro (3.1)
medlem i 166 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav Kurtis » tor 18.10.2012 23:54

Hei
Spennende link dette...
Har selv brukt SSD`er fra Plextor og Samsung. Disse fungerer fortsatt veldig bra. Kan ikke si hvilken som fungerer best, men Samsung er gjerne noe billigere. Intel sine disker er sikkert ikke noe dårligere. Det kommer sikkert an på databruken og hvor hardt de blir kjørt.

Hold meg oppdatert på hvordan den går. Og Mac Pro 3.1 er støttet i følge den siden du henviste til. Det blir fint om maskinen kan brukes enda flere år med Mountain Lion.
medlem i 201 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MrHansen » fre 19.10.2012 4:28

Jeg bruker begge SATA inngangene til diskdrivene på min Mac Pro for å kjøre 2 stk SSD(SATA2) i RAID. Dette gir meg 240GB, og rundt 4-500mb/sek lese og skrive hastighet.

Jeg bruker 2 stk SSD:
Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write
Koster deg 1400,- tilsammen.

Du kan kjøre disse 2:
Intel 240GB SSD 330 series 2,5"
SATA 6 Gb/s 500MB/400MB/s R/W
Disse koster 1375 2X = 2750,-

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav Gwog » fre 19.10.2012 9:41

Jeg har dette kortet i min 2008 mac pro. Dønn stabilt, ingen drivere, kjører raid ut av boksen og plug and play :-D
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/PCIe ... lsior/RAID

Gruser alt av SSDer jeg har prøvd. Har prøvd Intel, Samsung og OCZ SSDer, men flaskehalsen vil jo være sata3 som struper hastigheten.

Haken er at du med Mercury Accelsior ikke kan benytte Boot Camp på ordinær måte. Tror du evt. må ha to kort, altså et med OSX og et med Windows. Personlig har jeg ikke behov for Windows, så det har ikke vært et problem.

Disken dukker ikke opp som en "disk" hvis du velger "option key" ved oppstart. Du må velge disken som oppstartsdisk i systemvalg.

Jeg bestilte disken hos OWC. Fikk den levert på døren to dager etter at jeg la inn bestillingen! Vanvittig bra service!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MCSE » fre 19.10.2012 20:34

Tusen takk for mange gode svar.

Det enkleste ser ut til å bli løsningen til Gwog som er enkelt og ikke krever RAID oppsett for å yte max. Innenfor mitt budsjett vil jeg få 480GB som er mye mer en jeg har på bootdisk i dag (under 100 av 320GB). Da har jeg noe å leve på en stund, alle rå-data blir lagt på NAS.

Jeg har 2 stk PCIe plasser der bare det ene er okupert av skjermkortet.

Når det gjelder Windows så er det der jeg kommer fra men jeg ser problemene med bootcamp, nå er det vel slik at bootcamp krever en boot noe man ungår ved å feks bruke Parralels? Jeg ønsker å kjøre windows parralelt sammen med osx.

PS: Jeg liker også RAID tanken (MrHansen) fordi man får mer "plass" men er usikker pg. det "tekniske nivået" osv...
medlem i 166 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav arnemarco » lør 20.10.2012 16:46

Jeg har en MacPro fra 2010, en 5.1, så jeg vet ikke om forskjellene er store. Men det jeg har gjort i min, er å koble fra det optiske drevet og ha to 120 Gb OWC SSDer i Raid 0 som boot- og programdisk i plassen til de optiske drev.

I HD Bay 1 og 2 har jeg 2 x 1 Tb HD i Raid 0 for data og i HD bay 3 og 4 har 2 x 2 Tb HD i Raid 1 for Time machine. I tillegg forskjellige eksterne backups.

Når jeg booter Mac Proen, går "skruen" rundt knapt en gang før OSer er oppe og kjører. Men det er ikke bootingen jeg synes er viktig, men at programmene starter raskt og at cacher er raske.

Min plan er eventuelt å sette inn dette http://eshop.macsales.com/item/NewerTech/MXPRMS6G1E1I/ Raidkortet og kjøre 4 x 1 Tb HDer i Raid 5 for data og ha all backup ekstern.
medlem i 158 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MCSE » lør 20.10.2012 18:38

Til arnemacro.

5.1 2010/11+ & 4.1 2009 støtter det meste fordi alle sporene i kabinettet er PCIe 2.0 kompatible. 3.1 (som min har kun 2x PCIe 2.0 spor).
Disse har ingen: 2.1 (2007) og 1.1 (2006) og har generelt mindre støtte.

Mange hardware-duppeditter støtter alle MP men ikke all hw gir like bra hastighet, til dette må man ofte kombinere flere SATA II spor/porter til RAID for å oppnå -tror jeg.

EDIT:

Nå har jeg bestilt en 480GB PCIe SSD fra OWC, skal gi en tilbakemelding på sakene :)
Link:
http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDPHW2R480/
medlem i 166 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav arnemarco » lør 27.10.2012 0:08

Gratulerer med valget, du kommer nok til å merke stor forskjell ... OWC har meget gode produkter.
medlem i 158 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav buggerhead » man 29.10.2012 12:23

Regner med at du bestiller direkte fra OWC. Hvordan blir dette med toll og avgifter når du bestiller for såpass mye penger?
medlem i 159 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav LCD » man 29.10.2012 13:03

Hei

Her er også en løsning

http://www.sonnettech.com/product/tempossd.html

OWC forhandler også disse Sonnet løsningene for 1-2 SSD i Express versjon om man ønsker å handle av dem
medlem i 148 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best? KJØPT!

Innleggav MCSE » lør 10.11.2012 20:29

Da er løsningen i full jobb :)
(Har ikke fått installerrrt Wordlista og retskrivining enda) :)

Noen tips & litt info.
_________________________________________________________________
* Det finnes mange SSD-løsninger der ute for oss Mac brukere MEN husk at mange av dem kommer med følgende settning: "Currently no boot support for Mac Pro" eller "Compatible only with 4.1 & 5.1" Sistnevnte beskriver hvilken årsmodell av mac du har (Modellidentifikator), min er en MacPro 3.1.
Du finner denne infoen under Maskinvareoversikt i "Om denne Maskinen".

* Når folk gir deg råd så må du alltid lese de tekniske spesifikasjonene og forsikre deg om at den løsningen du velger er i tråd med dine behov. Er du usikker så send en mail til selger eller produsent.

* Noen ganger må man betale toll etc. noen ganger ikke, hva som gjør at staten ikke er konsekvent på dette vet jeg ikke. I gamledager var det bare stikkprøver.

* Garantien på varer fra utlandet er vanligvis 1-2år avhengig av hvor du kjøper, de Norske forbruker lovene gjelder IKKE for varer og tjenester kjøpt utenfor Norges grenser!!
_________________________________________________________________

Dette valgte jeg:

OWC eller Macsales.com har mange gode løsninger for oss Mac'ere som ønsker en Apple-Store uten blodpriser, begrensninger i utvalg eller blodpriser ;)

Jeg er litt skeptisk til kjøp i utlandet når tusenlappene blir mange men OWC er et anerkjendt selskap med mange gode referanser. På mitt produkt gir de 3års garanti.

Jeg hadde en tradisjonell Snurre-meg-rundt-disk fra Western Digital på 320GB som boot-disk og det fungerte meget bra, jeg kjører veldig få apper og har bøtter og lass med NAS plass. Etterhvert som ti'a tikket ble Proen tregere og tregere og til slutt hjalp det ikke å labbe på kjøkkenet å vente til kaffebønner var kværnet og kaffen ble klar til alt var oppe å hoppe på kontoret.

Etter litt reserach samt denne tråden falt valget på en Mercury Accelsior 480GB SSD fra OWC. Etter ca ei uke ble den levert på døra (den var utsolgt, vanlighvis tar det et par dager). Mac Pro'n ble åpna, kort satt inn og Alfred.Woodden sin guide http://mac1.no/artikkel/9927/slik-tar-du-en-clean-install-av-lion ble fulgt nesten til punkt og prikke (USB pinne) = Wowwww - Shit is happening :)

Jeg kjører til tider digre bilder for redigering i tunge fotoapper samt kompliserte modeller i SketchUP og alt starter opp så det griner! Med min gamle WD var jeg aldri i nærheten av disse hastigheten. Det skal sies at rendring av 3D modeller eller filterbruk i feks. PhotoShop og redigering av HD film ikke går nevneverdig fortere for det har med CPU kraft å gjøre. Alikevel oppleves oppgraderingen som rene himmelriket fordi der jeg før måtte lukke apper kan jeg nå starte en ny når jeg trenger en resurs uten å tenke på at ting kneler eller tar vinter og vår å åpne.

Litt tall: For de som ikke skjønner seg på tall så følg med på kommentarene under :)

Den gamle WD disken:

Bilde

Ny disken fra OWC:

Bilde
medlem i 166 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav Kensington » tir 15.01.2013 12:35

Takk for mye nyttig info.
Vet du (eller noen andre) om jeg fortsatt kan ha min gamle disk (med Snow Leopard) fortsatt stående i mac'en og kan jeg boote fra den som før uten komplikasjoner?

K

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til MacPro 2008 Hva er best?

Innleggav MCSE » tor 24.01.2013 21:38

Beklager sent svar!

Jepp, det kan du, det gjør jeg også. Du går i:
Systemvalg --> Startdisk og velger den disken du vil starte opp med neste gang. Enkelt :)
medlem i 166 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]