Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav casablanca » tor 25.10.2012 10:49

Jeg vurderer å kjøpe en Mac Pro (hovedsaklig til bilderedigering og etterhvert litt videoredigering) og lurer da på hva slags prisnivå en brukt Mac Pro med greie spesifikasjoner kan forventes å koste? Hadde håpet å få en maskin med skjerm til Kr. 10-15000 eller deromkring.

Jeg leser at man bør unngå 2008 eller eldre modeller pga. dyre RAM priser, så da er det vel 2009 og nyere som gjelder. Maskinen bør ha mulighet til å forbedres etterhvert som jeg får behov/råd til dette (mer minne, større og raskere disker, SSD, kraftigere skjermkort, USB 3, Thunderbolt osv.). Har dere noen konkret anbefaling av modell/spesifikasjoner?
medlem i 220 måneder
 

Re: Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav LCD » tor 25.10.2012 14:32

hei

Du bør kunne få en brukt 2009 Mac Pro 8 Core Nehalm for godt under 10.000
En 12 core 2010/11 må påregnes høyere pris
Har selv en 2.66GHz 8 core 2009 Mac Pro pga plasser for masse kort og HD samt at de tåler en støyt og er bygd for 24/7 drift
Der er jeg forespeila ca kr 8-9000 ved et eventuelt salg, selv om den kostet sirka 45 lapper som ny i 2009
Problemet for selgere av Mac Pro maskiner er å få en høy pris da bedrifter ikke kjøper brukt i den grad som private
Selge Mac Pro maskiner til private er også vanskelig da dette er en type maskin som er langt over i pris og til bruk enn hva private kjøper
Derfor en lav pris som brukt
Men heldig for deg som kjøper

PS: glemte oppgraderinger

2009 Nehalm maskiner kan enkelt oppgraderes til 6/12 Core på prosessor siden da 2009 Nehalm maskinene er så å si identiske med 2010/11 Westmere 6/12 core maskiner
Problemet at det koster mer enn det smaker for en Westmere prosessor

På disksiden kjører jeg SAS, og dermed er ikke thunderbolt noe savn hos meg når det gjelder hastighet
Har sett hastigheter på 1200MB/s med 6GB/s SAS og raid 5
Internt er det fult mulig å stripe en haug med SSD som ( 4 eller flere ) for å få en ekstrem hastighet på boot disken selv med 3GB/s interface
medlem i 147 måneder
 

Re: Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav casablanca » tor 25.10.2012 21:37

Utrolig at prisene kan falle så mye. Jeg hadde forespeilet meg å kjøpe en 21.5" iMac med 2.8GHz i7 prosessor (den som nettopp er blitt erstattet med nyere modell et par dager siden) som ville kommet på kr. 13300,- men som nå ikke er tilgjengelig lenger (den nye modellen har ingen DVD-brenner og minnet kan ikke utvides så den er uaktuell for mitt vedkommende).

Jeg har sett litt rundt omkring, bla. på Finn.no og der koster disse Mac Pro maskinene betraktelig mer enn det du nevner (og de er eldre modeller enn 2009). Har også kikket i kjøp/salg delen på dette forumet uten å finne noe. Hvor hen kan jeg ellers finne slike til salgs, og til en pris rundt det du nevner?
Jeg har ikke funnet en total oversikt over spesifikasjoner til Mac Pro enda men forstår at det finnes ganske mange utgaver for hvert år. Er også litt usikker på hvilke spesifikasjoner som er bra nok for mitt bruk (spesielt med tanke på antall kjerner og hastighet i CPU og hvilket grafikkort som duger). Har lest meg til at for Photoshop CS4 gjelder det å ha mye ledig minne (selv om for CS4 som jeg har kan kun 3GB brukes ettersom det er en 32 bit applikasjon), og en separat scratch disk. Lightroom 3 som jeg også bruker tror jeg fungerer litt på samme måte. Om jeg oppgraderer programvaren så blir det 64 bit og da utnytter det nok RAM mer. Til videoredigering (kommer sikkert til å kjøpe Final Cut Pro ettersom iMovie ikke duger lenger) vil jeg tro at både prosessorhastighet/antall kjerner betyr en del, samt minne, raske harddisker/SSD og kanskje også en kraftig GPU.

Uansett så må maskinen være minst like kraftig som nevnte iMac ovenfor. Har lest at mange av Mac Pro modellene (uvisst hvilke spesifikasjoner) har blitt slått av iMac maskiner, men selvsagt vinner på ekspansjonsmuligheter. iMac virker attraktivt med sitt "alt i ett" kompakte design (Mac Pro er jo en kjempekasse i forhold og ligner mer på en gammeldags PC selv om den er litt penere å se på da) men selv om dette er et poeng så er jo det viktigste å finne et verktøy som fungerer og på sikt også kan utvides/ødelagte komponenter kan lett skiftes ut.

Med de siste Mac Mini maskinene (som også kom for et par dager siden virker dette også som et alternativ til iMac'n, men har hørt at grafikkortene er begrenset og kanskje ikke egnet til nevnte bruk... Mac Pro (om jeg finner en kraftig nok modell i forhold til nevnte iMac og Mac Mini alternativene) er vel en bedre investering på sikt.
medlem i 220 måneder
 

Re: Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav Traktor » tor 25.10.2012 22:13

At en maskinen ligger ute på Finn betyr ikke nødvendigvis at den blir solgt for det, mange er evige optimister. Sendt dem er seriøst tilbud, så er nok mange åpne for å gå ned litt i pris, spesielt hvis maskinen har ligget lenge ute.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav LCD » fre 26.10.2012 0:24

Hei

"Traktor"

Helt korrekt...mange optimister på Finn.no
Om man betaler 45 laken for en maskin som jeg gjorde, drømmer man selvsagt om masse penger selv om den er brukt.
Dette er min 4 Mac Pro maskin og jeg kan love deg...ingen maskin har solgt for store summer som brukt... selv ikke som ganske nye

Du ser det samme her på Mac1 når folk spør om hva de kan sette maskinen i for salg...
Du hører aldri etterpå hva de ble solgt for!
medlem i 147 måneder
 

Re: Prisnivå på brukt Mac Pro/valg av modell

Innleggav casablanca » lør 27.10.2012 0:24

Finnes det noen oversikt over bruktpriser for de forskjellige Mac Pro maskinene? Hva går dere ut fra når dere nevner prisene i denne tråden?

Jeg nevnte 2009 modellene ettersom 2008 modellene visstnok er veldig dyrer å gi mer minne, samtidig som det er sannsynlig at nåværende (2010?) Mac Pro sikkert er ganske dyr på bruktmarkedet -eller tar jeg feil? Kraftigst mulig maskin for minst mulig penge er jo å foretrekke ;)
medlem i 220 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron