Re installere OS X

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re installere OS X

Innleggav Tor47L » ons 31.10.2012 9:04

Jeg har en gammel Macbook Pro 15-tommer, serienummer: "FJERNET", med Mac OS X Lion 10.7.4. Den er full av rusk og rask og går tregt. Er det lurt å slette alt og re installere OS X og Photoshop og Macfamily Tree. I tilfelle hvordan gjør man det.
Jeg har en Mac pro som jeg i hovedsak bruker Macbook er for tur bruk.
medlem i 137 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav Mumle » ons 31.10.2012 12:06

Det spørs jo hvor gammel maskinen din er. Hvis den har noen år på baken vil det være maskinen som er for treg for å yte maksimalt i 10.7. Photoshop er heller ikke det som går for fort på gamle maskiner.
Min erfaring er at rusk og rask ikke er det største problemet. Der er jeg uenig med de fleste her på forumet, som gjerne anbefaler at du tar en clean install. Prøv det gjerne. Det kan nok hjelpe litt, men en SSD vil nok gjøre underverker i forhold. Hvis du vil spandere såpass.
medlem i 220 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav ddybing » ons 31.10.2012 12:52

Jeg ville opp-/nedgradert til Mountain Lion eller Snow Leopard. Mountain Lion skal visst være en del raskere(det er i hvertfall min erfaring). Samme med Snow Leopard som er mye kjappere.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav Mumle » ons 31.10.2012 14:00

Ingen dum ide. For eldre maskiner (ca 2007/2008 med core 2 duo og svake grafikkort) er Snow Leopard det optimale operativsystemet.
Mountain Lion er en forbedring av Lion. Men fortsatt nokså krevende.
medlem i 220 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav ddybing » ons 31.10.2012 14:11

Helt klart. Jeg kjører fremdeles Snow Leopard på min MacBook Air fra 2010, og kunne ikke tenkt meg noe annet :) Eldre maskinvare = Snow Leopard. Stabilt og raskt som bare det.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav Tor47L » ons 31.10.2012 16:15

Takk for svar. Men her dukker det opp nye spørsmål.
Hvordan tar man en clean Install, finner jeg en gaid for det.
Maskinen er fra 2006, stor det på undersiden, med andre ord for gammel for Mountain Lion.
Er det mulig, og er det i tilfelle fornuftig å montere en SSD i en MacBook Pro fra 2006, er det ikke fremdeles en gammel maskin.
medlem i 137 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav Loop » ons 31.10.2012 16:26

Snow leopard + sett inn så mye ram maskina klarer. Det er ofte flaskehalsen. Vet ikke hva slags ram-begrensninger du har på en såpass gammel maskin, men fra de første unibody-macene (late 2008) kan du ha mer ram en det Apple informere om. Google litt rundt og finn ut hvilke erfaringer folk har med ram i akkurat din modell.
medlem i 183 måneder
 

Re: Re installere OS X

Innleggav ddybing » ons 31.10.2012 21:27

Har du Core Duo kan du ha max 2GB RAM. Står ikke noe annet i MacTracker som jeg kan se.
Har du Core 2 Duo kan du ha opptil 3GB(du kan putte inn 4GB, men den vil kun lese 3GB).

For å finne ut hva slags prosessor du har kan gå til >Om denne maskinen og se under "Prosessor" :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron