SSD til "gammel" Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » man 18.03.2013 16:08

Ah, bra du sa, Kurka.
Da ryker det ut. Orker ikke å kjøpe fra utlandet mer. Lang tid, toll, mva, papirarbeid og tull. Driter i prisen, er som jeg sa innledningsvis ute etter å kjøpe en løsning fra norge. Er da i mål med disken fra komplett, men trenger fortsatt tips på pci-kortet da. Noen som har forslag? Trenger ikke være Apricorn for min del, så gjerne et lignende kort:-)

Mvh,
K

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav kurka » tir 19.03.2013 11:19

Det var ikke noe styr. DHL eller hvem det nå var ordnet med fortolling så jeg fikk den vel to dager etter at jeg bestilte den. Det er fra DHL jeg har fått regning på gebyret. Om jeg husker det skal jeg sjekke den når jeg kommer hjem, men det skal vel ikke være noe ekstra utover gebyr og mva.

Kortet fungerer fint og man kan boote fra det, og det er ikke alle kort som støtter det. I tillegg er det en ekstra SATA III-port som jeg tenkte å koble på en SATA III HDD etterhvert. Og kanskje til og med lage meg en Fusion Drive :)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » tir 19.03.2013 11:22

Høres bra ut ;)

Neida, ikke nødvendigvis mye styr...men nok. Hehe.
Må da finnes et utsalgssted i Norge, som har dette kortet?!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav kurka » tir 19.03.2013 11:37

Jeg lette en del, men fant ikke noe. Men det burde jo være.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav magnusalex » tir 19.03.2013 11:58

DHL har vel skyhøye gebyrer? Husker jeg betalte en regning til de en gang hvor momsbeløpet var på hele 72 kroner, men de skulle ha 480 kr. i fortollingsgebyr og rundt 200 kr. i "utleggsgebyr".

Totalt rundt 750 kr for å betale 72 kr. i mva til staten, altså.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » tir 19.03.2013 12:20

Småvilt.

Hm. Ser ut til å være vanskelig dette.
Ville trodd det fantes mange slike type pci-kort :-/

Noen som forskjellen på disse da?:
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=111 ... 76.200-300.
(bortsett fra at den ene er pro da. Tenker på KIT kontra OEM).

K

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav kurka » tir 19.03.2013 12:35

Kode: Merk alt
DHL har vel skyhøye gebyrer? Husker jeg betalte en regning til de en gang hvor momsbeløpet var på hele 72 kroner, men de skulle ha 480 kr. i fortollingsgebyr og rundt 200 kr. i "utleggsgebyr".

Huffda. Spent på å sjekke regningen når jeg kommer hjem

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav LCD » tir 19.03.2013 16:28

Hei


"Dermed skulle det holde å bare kjøpte kit-modellen."

Uten å lage en stor forklaring på hvorfor, har alle de "kit" som jeg har vært borti og som følger med SSD for montering i desktopp maskiner, så passer de ikke for å montere 2.5" disk på "HD" holder i en Mac Pro
Men for all del...jeg har sikkert ikke sett alle "Kit" som er på markede og som følger med ved kjøp av SSD
medlem i 148 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » tir 19.03.2013 17:00

Jeg så faktisk ikke det svaret fra tidligere, LCD.
Men du er skeptisk?
Hva er forskjellen da? Finner ingen informasjon om det...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav LCD » tir 19.03.2013 21:11

Hei



Man monterer 3.5" disken under på den HD holder som er i Mac Pro maskinen
Så skyver man så holdern/disken fastskrudd på den, helt inn til den treffer kontaktene som er på hovedkortet med disk kontaktene, så disken får kontakt
Med de plater og kit som vanligvis følger med SSD får man ikke montert SSD i riktig posisisjon på HD holder for Mac Pro maskinen så 2.5" SSD sine kontakter treffer kontaktene riktig på hovedkortet
Det som også gjør det litt mere komplisert er også at disken henger under holdern
Derfor passer holdere/bokser som er tro kopi av en 3.5" disk hvor man kan plassere 2.5" inni ( se min link til en sånn boks hos Dustin i forrige posten )
Boksen som da er en tro kopi av en 3.5" disk i størrelse har de samme festeskrue hull eksakt som en 3.5" disk
Bilde
Her er et bilde av en HD holder for Mac Pro (vist opp ned på bildet )
Disken henger under holderen når man skyver den på plass
viewtopic.php?f=453&t=271625

Kansje litt dumt forklart, men jeg håper du forstod påenget
medlem i 148 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » ons 20.03.2013 9:10

Både ja og nei :)
Jeg skal jo ikke ha disken inn i en 3,5" boks....jeg skal ha den på et pci-kort, som i linkene over. Så jeg prøver bare å finne ut forskjellen på OEM og KIT.
Men takk for svar:)

K

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav LCD » ons 20.03.2013 12:39

Hei

Sånn kan det gå...
Missforstod sikkert litt der..svarte egentelig på om den icy boksen for innvendig montering i en Mac Pro...sorry for den fadesen.

OEM i SSD kjøp betyr at du kun får en SSD og ikke rammer/montering og kabler
(Original Equipment Manufacturer) blir ofte brukt av firmaer som selger orginalt utstyr, men gjerne i en annen forpakning
Men blir mest brukt på nettet ved salg av ting og utstyr som ikke kommer med noe ekstra utstyr
Så ved en kjøp av en SSD....får du kun SSD

Kit i SSD kjøp betyr at du får med diverse utstyr.
Kan variere....noen er for Desktop montering, noen er Bærbar montering og noen har kabinetter med...etc

Ved montering av SSD på Expresskort som er ment for dette, er kort og fester tilpasset for 2.5" SSD og man trenger ikke noe ekstra om det ikke er nevnt av produsenten
medlem i 148 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Kensington » tor 21.03.2013 11:33

Okay, det var klargjørende, LCD:)
Da kan jeg m.a.o. bare ta den billigste.
Da leiter jeg videre etter en norsk forhandler av et slikt PCI-kort.
Tnx!

K

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav Aiwendil » fre 14.06.2013 20:42

Slenger meg på her jeg også. Har også en Mac Pro fra 2009 som sårt trenger litt mer «beef». Siden jeg bruker den til musikk og det blir litt pes å hoppe rett på den nye herlige R2D2 Dark Side Edition som kommer til høsten, så blir der SSD og mer minne. Interfacene mine går på AudioWire (MOTU) og jeg har ikke råd til å finne alternativer som går på Thunderbolt..!

Så altså ut fra hva jeg kunne samle fra denne tråden og ymse linker hit og dit:

1: Er dette en helt grei disk som enkelt vil erstatte 640 GB systemdisken? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765973
...og er det bare å dytte den inn under DVD-driven? (Har bare en installert) Hvordan er det med varmegang der kontra å ha den i en av de fire HDD-slotene?

2: Jeg trenger å klone hele systemdisken (bruker kun 85 GB av de 640) med alle lisenser og slikt - det er er sant helvete å deautorize og reaktivere alle synther, plugins og shit! Vil jeg få trøbbel med at systemet «senser» at det er ny disk og lisenser kan bli pooch?

3: Når man først er i gang.. fra 12GB til 32G... tror dere disse er ålreite? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490611 eller kan man gå for noe som er raskere enn 1066MHz uten at det skaper trøbbel i tårne? ;)
medlem i 244 måneder
 

Re: SSD til "gammel" Mac Pro

Innleggav thomasb » tir 02.07.2013 2:44

Det går også å bruke de to SATA-kontaktene i DVD-rom-plassen i Mac Pro til 2x SSD i RAID0 f.eks. Det gir deg lett 500 MB/s les/skriv. Har det slik selv i min Mac Pro 2010 nå, montert med OWC Multi-Mount. Leser og brenner aldri CD/DVD mer, så brukte like greit SATA-kontaktene til SSDer.

Har man ledige PCI-plasser og/eller trenger noe raskere, så kan man gå for OWC Mercury Accelsior_E2 PCI Express SSD, som gir opptil 820 MB/s :)


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Forrige

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]