Oppgradere Early 2008

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Oppgradere Early 2008

Innleggav pos » ons 01.05.2013 10:15

Hei,

eg har fått tak i ein Mac Pro early 2008; 2x3 Quad Core Intel Xeon; 2 GB RAM; 320 GB HD. Nå er planen å oppgradere den litt sånn at eg kan redigere film og bilder. Siden eg aldri har satt tennene mine i ein Mac Pro før, tenkte eg det var lurt å sjekke med kompetansen på Mac1.

Planen er som følger:
- Sette inn 2x4 GB RAM
- Sette inn 1 TB disk
- Sette inn 128 GB SSD på PCI kort

Spørsmålene er:
- Burde eg ha gått for meir RAM? Eg veit at hvis eg har råd, kjøper eg meir RAM - men hvis 8 GB er nok, går eg for det. Her er eg ute etter erfaringar.
- Kva 1 TB disk burde eg kjøpe?
- Erfaringar med SSD på PCI i Mac Pro 2008?

Andre innspel er også velkomne. På førehand takk.
medlem i 235 måneder
 

Re: Oppgradere Early 2008

Innleggav LCD » tor 02.05.2013 13:12

Hei

Gratulerer!

Du har så for vidt fortalt hvilket nivå du har tenkt å legge deg på i hendhold til oppgraderingen av maskin
Det er greit det du nevner som ønske og det vil også fungere greit

Bare husk at Mac Pro 2008 ikke har SATA 6GB/s på diskinterfacet inni maskin, men har kun 3GB/s så utnyttelsen av 6GB/ disker sin hastighet er kun mulig med ekstra PCI express kort
Men 6GB/s interface disker fungerer flott da det er bakoverkompatibelt med 3GB/s, hastigheten blir bare lavere.
Det er også vanlig å legge en disk eller to oppe ved DVD plassene for å få inn flere disker på Mac Pro, men på Mac Pro 2008 er det IDE på DVD koblingene og en overgang for IDE/SATA og strøm er dermed nødvendig
SATA på DVD kontaktene kom først på 2009 Mac Pro

Med et PCI ekspress kort er det mulig å få utnyttet SATA 6GB/s både på disk internt og eksternt

Om du strekker det litt lengere finnes det også 2 stk SATA kontakter litt bortgjemt på hovedkortet som kan brukes til disk.
http://www.anandtech.com/show/2064/4
Rull litt ned på siden ser du et bilde av Hovedkortet med SATA koblingene

Det som er populært på Mac Pro er å ta steget fult ut og sette inn et 6GB/s SAS kort å kjøre SAS raid med hastighter som vil overgå Tunderbolt i lange..lange baner
2400MB/S eller 4800MB/s er ingen umulighet der.
Se OWC:
http://eshop.macsales.com/item/NewerTech/MXPRMS6G2E/
Så det er mange muligheter om man ønsker det, selv i en gammel Mac Pro, men det er ikke gratis om man vil ha litt blås i den gamle kassa

1) jeg ville gått for 2TB eller 3 TB disker internt da disk er billig om dagen
2) jeg ville også gått for 256 SSd som system disk
3) jeg ville øka RAM til minimum 12GB selv om RAM er kostbart for Mac Pro 2008 modeller.

Ikke noe problem å sette inn et 6GB/s PCI express kort hvor du kan montere inn en 6GB/s SSD på
Da vil du i utgangspunktet få alle de 4 interne diskplassene ledig til interne disker for å lagre filer på/jobbe mot i videoredigering

Så.......
Ta og strip noen interne disker sammen så får du litt høyere filoverføringshastighet da du har høy hastighet på en eventuelt SSD boot

1) eksempel....
2 stk disker stripet sammen = stripe #1 raid for arbeidsfiler
2 stk disker stripet sammen = stripe #2 raid for intern backup av stripe med arbeidsfiler
Totalt 4 disker tilsammen i 2 stripet raid.

2) eksempel...
Strip sammen 3-4 disker for å få enda høyere hastighet som da kan matche SSD boot i hastighet ved filoverføring
Hastigheten på raidet vil da også være raskt og ypperlig til å redigere filmer fra
Da bør du ha en ekstra..ekstra backup.. eksternt av de interne diskene dine
Husk... alltid 3 stk backup av de viktige filene dine som filmer, bilder og dokumenter og hvor minimum en backup er på en annen adresse pga brann og innbruddsfaren.

( husk at ved filoverføring mellom to disker er hastigheten bestemt av den disken i systemet som har lavest hastighet )
Eksempel.... om du har en SSD som drar sirka 450MB/s og du ønsker å kopiere filer fra denne til en vanlig snurredisk med hastighet på 110MB/s får du ikke utnyttet SSD sin hastighet da du kun får 110MB/s
Derfor kan striping av noen få disker øke hastigheten markant
Nye disker i dag gir mellom 120MB/s - 150MB/s
4 disker i en stripe vil da teoretisk gi 4 X hastigheten av 1 disk, om noe lavere i den praktiske hverdagen

Se også her for PCI ekspress kort for SSD + litt til rundt tema

viewtopic.php?f=352&t=286316

viewtopic.php?p=2390157#p2390157

Lykke til
medlem i 147 måneder
 

Re: Oppgradere Early 2008

Innleggav pos » tor 02.05.2013 16:52

Takk for utfyllande svar LCD.

Eg ser du har mange lure tanker om korleis eg bør sette opp interne disker, og det ser lurt ut. Det blir litt meir arbeid, men eg tipper resultatet blir ganske bra.

Eg kjem nok til å ta det peu à peu, og ser for meg at eg starter med RAM og SSD. Planen var å sette inn et PCI-kort for å unngå (omgå) 3GB/s, og eg er på jakt etter et kort som har uttak inne i kabinettet. 256 GB er nok ein bra størrelse foreløpig.

Når det gjeld RAM er det så dyrt at eg starter med 2x4, så ser eg for meg å sette inn 2x4 ved ein seinare anledning også. Her er eg litt på tynnare is, men er det nokon bakdelar med å gjere det på denne måten? Har jo mange slots å ta av ser eg.

Eg har nokon 500 GB diskar liggande, så det kan jo hende eg tester litt forskjellige oppsett med dei før eg kjøper meg større diskar. Forøvrig såg det minni-RAID kortet du linka til ganske interessant ut.
medlem i 235 måneder
 

Re: Oppgradere Early 2008

Innleggav LCD » tor 02.05.2013 18:04

Hei

Gjør som du sier, start med 2X4 RAM brikker og de 500GB diskene for å prøve deg frem som du sier
http://manuals.info.apple.com/en/MacPro ... MM_DIY.pdf

Når det gjelder det 6GB/s Apricorn PCI express kortet for å montere på SSD , så vet jeg at det fungerer i Mac Pro.
Til den prisen og med kun 1 stk SSD på-montert er det en veldig bra løsning for å få utnyttet 6GB/s på boot disken
Vet også at med 2 stk SSD montert på kortet, ga kortet ikke full blås i en 2008 Mac Pro..men for all del.. uten at jeg husker eksakt hva hastighet var så var hastigheten uansett formidabel
Men med 1 stk SSD er det et greit kort til en grei pris.

Også noe å tenke på er å bytte til er et kvassere skjermkort med tiden...det hjelper betraktelig da Mountain Lion sammen med mange programmer sånn som FCPX er blitt mye flinkere til å bruke skjermkortet enn før, så et "bra" skjermkort speeder opp ting og tang betraktelig
Det er nå også blitt flere valg på skjermkortsiden på markedet for Mac Pro 2008 og nyere modeller, enn det var da 2008 maskin ble lansert
medlem i 147 måneder
 

Re: Oppgradere Early 2008

Innleggav arnemarco » fre 17.05.2013 21:41

Mac OS trives med Ram. Jeg begynte med 12Gb, men økte siden til 48Gb. Det har vært positivt. Selv om jeg hovedskakelig arbeider med foto, har jeg nådd mer enn 30Gb i bruk samtidig. Ofte ligger jeg mellom 10 og 20Gb. Har du råd, er i grunnen så meget Ram som mulig fornuftig.

Det gode med Mac Pro er at den kan bygges ut på en god måte med god uttelling, selv om det selvfølgelig koster en del.
medlem i 157 måneder
 

Re: Oppgradere Early 2008

Innleggav Åge Gulliksen » tor 29.08.2013 13:50

Vær obs på at de nye 4GB ram-brikkene ikke nødvendigvis ønsker å sammarbeide med de gamle 1GB brikkene. Dette skjedde når jeg satt inn nye 4GB moduler i min Mac Pro 3.1 (samme som din), noe som resulterte i at jeg måtte fjerne de gamle 1GB brikkene for å få maskinen til å fungere.
medlem i 160 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]