Sette inn ssd i helt ny MBP

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav T.B.Hansen » tir 06.08.2013 21:33

Kloning er uten sammenligning den enkleste måten, når man bytter disk. Da får man en nøyaktig kopi av den gamle disken.

Programmer kjøpt fra Mac App Store kan lastes ned/installeres på nytt, og som regel installeres på flere Mac'er, om man har Apple ID'en de ble kjøpt med. Om du har fått programvare utover standardprogrammene i OS X ferdig installert da du kjøpte Mac'en, kan det hende at de eneste måten å beholde dem på, er å klone — men dette er jeg ikke 100% sikker på.

Det nevnes partisjon her. Hvorfor det? Mac OS trenger mye ledig plass på oppstartsdisken for å fungere optimalt, og partisjon betyr at oppstartdisken blir mindre. Derfor skal man ha veldig gode grunner, og en stor disk, for å dele den opp.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav mactiss » tir 06.08.2013 21:48

Hei, og takk for gode råd :-)

Tenkte helt ærlig ikke tanken på at jeg burde klone, men da skal jeg få gjort det snart, når jeg får litt ro på meg :-)

Vet heller ikke hvor partisjon kom fra, tro jeg leste det et sted der det var oppskrift på å sette inn SSD, men fint om en kan slippe det.

Men, tar mer en gjerne imot tips til hvordan jeg nå skal gå frem med kloningen slik at det blir identisk, om dette er best og gir akkurat lik disk som orginal er det helt topp.

Litt praktisk: HDD som kom med maskinen var på 500 GB, SSD som nå sitter i maskinen er på 128GB(om dette har noe å si)

Tips til hvordan jeg enklest gjør dette..... feks skal jeg sette inn den orginale HDD igjen....?
medlem i 128 måneder
 

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav jag » tir 06.08.2013 22:40

Dersom du kan velge den originale disken som oppstartsdisk, så kan du la den nye stå montert i MBP.

Bruk google, og søk etter: carbon copy cloner SSD

Da får du mange treff på metode for å gjøre dette.

Lykke til.

(Jeg brukte CCC, til å clone intern disk mot SSD, helt uproblematisk)

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav LCD » tir 06.08.2013 23:40

Hei

Eller bare bruk Diskverktøyet for å klone disken til en annen disk
Man trenger heller ikke CCC eller SuperDuper for bare å klone en disk til en annen

Klon den interne disken i maskin til den disken du skal sette inn, før du monterer den inn i maskin.
Ta så en oppstart med den nye disken for å sjekke at alt fungerer og er som det skal før du monterer disken inn i maskin
Så slipper du kansje noen ergelser om ikke alt fungerer med en gang
Så har du også en oppegående maskin mens du holder på.......
medlem i 148 måneder
 

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav geirill » ons 07.08.2013 0:10

https://www.apple.com/no/ilife/


The iLife apps are always available to download, even after an OS upgrade, but the user must "accept" the apps on the Mac App Store after purchasing the Mac. After that is done, they will appear in the Purchased list until kingdom come. It sounds the OP never accepted the apps.
medlem i 182 måneder
 

Re: Sette inn ssd i helt ny MBP

Innleggav mactiss » ons 07.08.2013 9:21

Hei,

da har jeg"formatert" på nytt. da jeg gjorde det i går mista jeg nett slik at jeg ikke fikk logget på apple id under reistreringen. utfra svar her tenkte jeg at det var derfor jeg ikke haddde "akseptert" disse appene. men ilife kom heller ikke med denne gangen. Men de ligger under "kjøp" på appstore, slik at jeg kan bare laste de ned gratis. Det gjelder da Iphoto, Imovie og garageband. Er det eventuelt mere som følger med Ilife?

Og er det mer en Ilife dere tor ikke har kommet over uten kloning?
medlem i 128 måneder
 

Forrige

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]