Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » ons 09.10.2013 19:46

Hei og god kveld,

Jeg ble nylig eier av en Mac Pro og har i den anledning meldt meg inn i formuet, dette er mitt første innlegg! :bitchin: Macen er av typen 1,1 fra 2007 med 2 x 2.66 med to kjerner per prossessor. Den har 4 gb minne samt hd lagring. I Anledning av et arkitektstudie og klatring ønsker jeg å oppgradere den slik at tilfredstiller redigeringsprogram, bildebehandling og videoredigering. Den vil også bli brukt til å se filmer fra. Jeg lurer på hva jeg vil få mest igjen per krone når det gjelder oppgradering av minne, cpu og ssd. Jeg har sett meg inn på 16gm minne, 2 x 3.00Ghz med fire kjerner per prossesor og en ssd 120 gb fra samsung :rolls eyes: . Har dere noen formeninger om hvilke oppgraderinger som burde komme først i rekken? Hva er evt. flaskehalsen? Har dere noen produkter og nettsider dere vil anbefale?

På forhånd, takk - Amund L
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav MrMarbles » ons 09.10.2013 21:39

Minnet på disse er veldig dyrt. Det er vel 667MHz DDR2 FB-DIMM om jeg ikke tar helt feil. I tillegg til at det er vanskelig å skaffe nytt. Prosessorene er visstnok også ikke bare bare og bytte ut: http://www.anandtech.com/show/2079

Så det enkleste, og det som vil gi deg mest ytelsesøkning, er å sette inn en SSD. Så ville jeg gått for minne, og så CPU. Alt avhengig av hva for pris du får for delene selvfølgelig.
medlem i 141 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » ons 09.10.2013 22:06

Jeg ser det ligger noen brukt på ebay som starter på 400,- (16gb), men disse er brukte. Skulle det være noe problem med å handle/anvende brukt minne? Mister de mye ytelse med årene? Hvis ikke så er det jo veldig billig. Dersom det er komplisert med prosessorer så får jeg skyve det fra meg, er ikke veldig vant med slik innmat :-P dessuten koster det jo en del. Hvilke ssd'er burde jeg peile meg inn på? Finnes det noen bedre alternativer til samsungs 840?

Takk for svar.
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav MrMarbles » tor 10.10.2013 0:22

Dersom du får RAMen så billig fra ebay, så er det bare å kjøre på :-)
SSD-messig så er vel Samsung sin 840 EVO serie noe av det billigste/beste på markedet nå. Ellers er Crucial M500 også en av de bedre på markedet med veldig god krypteringsstøtte i HW. Merk at Mac Pro ikke har støtte for 6Gb/s SATA, slik at max overføring blir 250MB/s pr kanal.
medlem i 141 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav svar » tor 10.10.2013 1:54

Minne til disse Mac Pro må ha kjøleribber, ellers så går det for varmt inni der.
Du finner nye brikker eks her http://eshop.macsales.com/shop/memory/M ... 667-memory

Ellers er specs på de PC5300 DDR2 ECC 667MHz 240 Pin, FB-DIMM

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Mumle » tor 10.10.2013 16:59

Du finner litt mer materiale her:
http://lowendmac.com/2006/mac-pro-mid-2006/
evt søk på macworld.com

Denne maskinen er ganske gammel, så jeg ville ikke ha lagt ned store summer i oppgradering. Hvis du ikke får tak i grafikkort el.l billig. Du kan stappe inn nesten hva som helst i den store kassa.
Problemet er bare at hastigheten har økt på andre maskiner, slik at denne er omtrent like rask som en mac mini, men med mye eldre teknologi.

Uansett: Et teknologisk vidunder fra sin tid. Kos deg med den så lenge du har nytte av den. Det som vil knekke den er programvareoppgradering og sikkerhetsoppgraderinger. Når de ikke kommer lenger, er det slutt.
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » tor 10.10.2013 19:21

Jeg tenker jeg skal gi ram'en fra ebay et forsøk, MrMarbles. Ellers kjøpte jeg Kingston 120 gb ssd på sparket i dag, i og med at Mac Pro(1,1) ikke har raskere overføring enn 3Gb/s og denne har en evne på 4,5Gb/s regner jeg med det skal gå bra. Den ga jeg for øvrig 800 for(clasohlson). Takk for fine sidehenvendelser "svar" og Mumle. Jeg vet at det nylig er byttet grafikkkort på den, men har ikke anledning til å finne ut noe annet enn at den er 512 Mb et eller annet. Hva er å regne som et lønnsomt kjøp av grafikkkort? Hvilke alternativer finnes det? Jeg vet dette er en gammel maskin, men jeg har bestemt meg for å prøve å gjøre det beste ut av den. Gjenbruk er jo en fin ting ;) :-! Takk for responsen.
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Mumle » tor 10.10.2013 21:06

Det ser ut som om du har skaffet deg et morsomt hobbyprosjekt, som til og med kan være nyttig. Lowendmac er siden for deg. Den lenker til en mengde andre retrosider. Husk at du ikke kan bruke siste versjon av alle programmer og operativsystemer. Men de som passer går veldig bra, og var helt topp for noen få år siden.
http://lowendmac.com/2006/mac-pro-mid-2006/

Google er din venn når du leter, og det mest pålitelige stoffet på Wikipedia er oversiktene over gamle grafikkort! Ingen er så nøye som en ekte teknofrik.
Det meste er billig i dette markedet. Og forbausende bra.

Lykke til!
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav S_NOOKER » tor 10.10.2013 22:13

Skal du bytte skjermkort husk å plasser det i rett spor for å dra mest nytte av hastigheten. Det er forskjellig hastighet i de forskjellige sporene. Har selv et 8800GT 512 og et 7300GT 256 kort innstallert. Kjører 3-4 skjermer samtidig.
medlem i 193 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » fre 11.10.2013 1:26

Takk for det, den burde gjøre litt nytte av seg! :-) Skal sjekke ut lenken. Så vidt jeg vet krever ikke arbeidet jeg skal utføre på mac1 programmer som igjen krever nyeste OS, det skal nok gå bra :-) Ellers ser jeg den ann litt når det gjelder cpu og skjermkort. Nå er det ram og et par dongles (bluetooth og wifi) som står på angendaen. Takk for tipset ang. sporene S_NOOKER.

Edit: Har jeg valgt riktig ram? =-O Kjøpte disse:
Kingston 16GB 4X4GB DDR2 PC2-5300 240Pin ECC REG SERVER RAM KTH-XW9400K2/8G basert på informasjon fra dette nettstedet: http://www.macgurus.com/store/Category/macpro11
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » søn 27.10.2013 0:06

Ingen som kan hjelpe meg med å finne ut om den bestilte ramen vil fungere på mac1 min? Jeg finner lite informasjon om dette på nettet og deres ekspertise blir satt stor pris på :)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Valotunk » søn 27.10.2013 0:35

I følge spesifikasjonene skal RAM'en absolutt fungere, men ikke forvent deg noen mirakler.

En ny Mac Mini i standard konfigurasjon kjører ytelsesmessig i ring rundt en Mac Pro fra 2007. Det har skjedd ekstremt mye på 6-7 år...
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav rwiker » søn 27.10.2013 10:02

Bytte av CPU på denne maskinen er ikke spesielt vanskelig; det største problemet er sannsynligvis å få tak i rett verktøy for å løsne kjøleribbene. Jeg byttet ut de originale prosessorene med et par E5345 (4 kjerner, 2.33GHz), og det har fungert upåklagelig siden da. Disse prosessorene får du nå ned under 200 kr for et par, men om du går opp til rundt kr 1200 ser det ut til at du kan få et par X5365 (4 kjerner, 3GHz) — priser fra eBay.

Jeg har et 8800GT-kort til overs, om det skulle være av interesse. Dette er et erstatningskort som er lite brukt; jeg kjøpte et 5770 rett etter at jeg fikk det nye 8800GT-kortet.
medlem i 218 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav Amundkl » søn 27.10.2013 14:25

Grunnen til at jeg spør ang. ram´en er at: "Fully Buffered DIMM" ikke inngår i betegnelsen på det kjøpte produktet(over). På blant annet MacGurus.com står det at ramen må være: "Fully Buffered DIMM".. Er den bestilte ramen dette(hva nå enn det måtte være)? Hvis ikke, kan jeg fortsatt bruke dem? Takk for svar :-D

Sender deg pm ang. grafikkkortet, rwiker.

Edit: Gjelder denne "advarselen" fra Wikipedia meg?
"- Warning
FB-DIMM DDR2 vs DIMM DDR2
240 pin FB-DIMM DDR2 are notched differently from conventional 240-pin DDR2. Those types are neither mechanically nor electrically compatible."
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac Pro 1,1 (2007) oppgraderinger

Innleggav magnusalex » fre 01.11.2013 14:14

Jeg har akkurat samme maskin som deg. Jeg har byttet ut CPU'ene, oppgradert til 16Gb minne, SSD'er og 4x 3TB WD Red-disker for lagring og satt inn et Radeon 5870 1Gb.

Først og fremst: Du MÅ ha FB-DIMM minne med kjølere i denne maskinen. Ikke vurder å prøve noe annet. RAM til disse er dyrt, men ikke så dyrt som det en gang var. Jeg har kjøpt alle mine minnebrikker her: http://www.nemixcorp.com/apple-memory/m ... ation.html (Jeg gikk for 8x 2Gb brikker). De sender med EMS, så du betaler faktisk bare mva i tillegg når de kommer hit (ikke gebyr til posten).

CPU oppgraderingen er kanskje den jeg har merket mest til rent ytelsesmessig. Byttet til 2x X5365 Quad Core Xeon på 3GHz. De er virkelig bra! Selve oppgraderingen er enkel, det er bare å demontere og montere sammen etter oppgraderingen. Du behøver ikke, men du kan oppgradere firmware i maskinen også slik at den gir riktig navn på CPU'ene i Mac OS etterpå.

SSD er en enkel sak, bruk de 2 ekstra SATA-portene på hovedkortet bak disk-bay 1, så slipper du å bruke opp disk-bayene til en SSD-disk.

-----

Edit: RAM'en du har valgt å kjøpe vil ikke fungere. Hvor står det at det er FB-DIMM du har kjøpt? DDR2 DIMM og FB-DIMM er som du selv har funnet frem forskjellige.

-----

Edit 2: Med MLpostfactor kan du helt fint kjøre nyere Mac OS på den, selv om det ikke er støttet. http://www.osxhackers.com/Installation.html. Jeg har til dags dato ikke møtt på noen programmer jeg ikke kan kjøre. Har ikke forsøkt den på Mavericks ennå, men den fungerer helt strålende på Mountain Lion.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]