Maskinen skrur seg av ved oppstart

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Maskinen skrur seg av ved oppstart

Innleggav dmsk » lør 07.12.2013 2:42

Hei,

Jeg har et problem med en mac pro stasjonær (versjon 10.7) .

Når jeg trykker inn startknappen kommer apple-logen opp med hjulet som snurrer. Samtidig dukker det opp en loading-stripe under logoen (slik at det ser ut som den laster ned noe). Når den er ferdig nedlastet, skrur mac-en seg av. Det samme skjer hvis jeg prøver å starte den igjen og jeg kommer derfor ike inn på maskinen. Noen som vet hvordan kan dette fikses eller har opplevd det samme?
medlem i 124 måneder
 

Re: Maskinen skrur seg av ved oppstart

Innleggav moddad » søn 08.12.2013 2:18

akkurat den loadbaren har eg ikkje vore borti, men at du ikkje kjem vidare frå bootloaderen betyr vanlegvis at det er noken systemfiler som er korrupt. Men du kan prøve å resette pram, boote via apple dvd/usb og reparere disk osv. for å være på den sikre siden først.

Om det fortsetter er det en del du kan gjøre fra safe-mode, men det letteste (og det man ofte ender opp med uansett) er å formatere og gjøre ein clean install. Om du ikkje har backup kan du f.eks. boote via ein linux cd/dvd og hente ut filene dine før du gjer clean install.
medlem i 194 måneder
 

Re: Maskinen skrur seg av ved oppstart

Innleggav quantum » søn 08.12.2013 14:57

Man får vel også kopiert ut/reddet filer via recovery-mode, hvis maskinen klarer å starte fra recover-partisjonen da. Hvis ikke må man til med boot fra et annet medium med OS som forstår apple-filsystemet, og så får man håpe disken ihvertfall er lesbar.

Prøv CMD-R under oppstart for å se om den vil starte i recovery-modus.
medlem i 135 måneder
 

Re: Maskinen skrur seg av ved oppstart

Innleggav moddad » søn 08.12.2013 19:33

ja stemmer det. litt gammeldags eg
medlem i 194 måneder
 

Re: Maskinen skrur seg av ved oppstart

Innleggav LCD » søn 08.12.2013 20:15

Hei


Tipper baren er den samme baren du får opp som ved oppstart i sikkerhetsmodus
Samme som når du holder "shift" tasten inne ved oppstart

Om du har en løs disk kan du jo sette den inn i en av de 4 diskplassene i maskin din og begynne derfra ...nytt os for å starte opp maskin din... om det ikke er noe annet som stopper opp i boot prosessen......prøve diverse redding av systemet og disken din derfra når maskin din er oppe å går
medlem i 148 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]