SSD i Mac Pro 5.1

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

SSD i Mac Pro 5.1

Innleggav Gøran » tor 13.02.2014 14:35

Det har tidligere vært noen spørsmål om ulike alternativer for å montere SSD disker i Mac Pro og jeg tenkte jeg skulle dele noen av mine erfaringer med oppgradering av min egen 5.1.

Det hele startet med erkjennelsen av at min "gamle" Mac Mini ikke lenger var noen hyggelig opplevelse å redigere bilder på og letingen etter noe nytt endte med kjøp av en brukt Mac Pro 5.1. Den hadde standard 1TB disk og planen var å sett inn SSD i maskinen med en gang. Etter litt lesing på nett og ulike fora fant jeg ut at det fantes flere muligheter for å få fart på SSD i Mac Pro og jeg har nå gått hele veien fra orginal 1TB SATA disk til 2 stk SSD i Raid 0 på PCIe kort, og jeg har gjort målinger på lese- og skrivehastighet hele veien.

Jeg er ingen tekniker og jeg har benyttet Black Magic sin Speed Disk Test uten at jeg har noen forutsetninger til å si at svarene dette programmet gir er "fasit". Men jeg har brukt samme programmet på alle målingene og således bør resultatene og de økninger i hastighet jeg har fått fra trinn til trinn gi et korrekt bilde at økningen i lese- og skrivehastighet. (antar jeg....).

Det startet med standard SATA disk i maskinen:
Bilde

Ingen store overraskelser her, men dette var i alle fall utgangspunktet.

Det neste som stod på planen var å installere en SSD disk i maskinen i den første disk brønnen. Jeg monterte en 250GB Samsung 840 Evo i en diskramme fra OWC og gjorde nye tester:
Bilde
Dette ga en grei økning i ytelse på rene lese- og skrivehastigheter, men noe som var minst like viktig var den økte responsen fra maskinen. Søke og aksesstider ble merkbart bedre og maskinen var helt klart mye bedre å jobbe på.

For moro skyld så gjorde jeg også en test av min MacBook Air fra 2013 som har den siste diskløsningen fra Apple som i bruk oppleves som veldig rask og responsiv.
MacBook Air 2013:
Bilde
Basert på dette var det stor motivasjon for å få mer fart ut av SSD i min Mac Pro!

Neste trinn på veien med Mac Pro var å sette inn en SSD til og kjøre de i Raid 0 for økt ytelse, mne fortsatt koblet til i de vanlige diskbrønnene. En 250GB Samsung 840 Evo til ble pakket ut og montert i brønn nr 2 og med software Raid 0 i OS X ble resultatet slik:
Bilde

Dette var jo en grei økning, men det burde jo være mulig å komme lenger..... PCIe!

Ebay ble gjennomsøkt og et Sonnet Tempo Pro PCIe kort ble bestilt. Dette skulle gjøre det mulig å sette opp 2 stk SSD i Raid 0 og være mulig å boote fra i OS X. Det har noen begrensinger som at det ikke er mulig å holde option tasten under oppstart for å velge boot disk og det er heller ikke mulig å installere OS X på et Raid på kortet. Raidet må settes opp på maskinen først og diskene deretter flyttes over på PCIe kortet. Etter litt jobbing og flytting av disker frem og tilbake var jeg klar for en ny test:
Bilde
Dette tror jeg er så langt jeg kommer med de diskene jeg har valgt. Det er mulig det er noen prosent til å hente på f.eks Samsung 840 Pro disker, men for min del er dette helt klart godkjent og en skikkelig oppgradering fra der jeg startet. Jeg har nå en 500GB systemdisk som jeg kan boote fra uten problemer og som har lese- og skrivehastighet som holder med god margin.

Om det ble dyrt er jo et spørsmål som den enkelte må avgjøre i forhold til sin egen lommebok, men kortet koster jo ikke så alt for mye og diskprisen er nå en gang som den er. Når det er sagt så er jo også 2 stk SSD disker rett i brønnene på Mac Pro en løsning som heller ikke er noe sinke. Jeg ønsket å ha tilgjengelig brønnene til 3.5" SATA disker (mer om dette straks) og det å flytte diskene til et PCIe kort løste dette også. Det er jo mulig å montere SSD disker et annet sted i maskinen på SATA kontaktene fra de optiske drevene for å frigjøre de vanlige diskplassene, men dette krever litt ekstra kabling og arbeid. Ikke noe stor sak ut fra det jeg har lest, men jeg ønsket både plassen og hastigheten og er godt fornøyd med PCIe løsningen.

Med systemdisk på plass var det tid for å titte litt på lagring ellers i maskinen. Det var behov for mer lagring til bilder tilhørende arkivet mitt i Lightroom og løsningen ble 3 stk 2TB 7200 SATA disker i Raid 0 for økt ytelse:
Bilde
En helt grei løsning for lagring og billig for 6TB til bilder og annet arbeid, og ja - jeg kjører backup og har rutiner for systemdisk og lagringsdisk :-)

Som en kuriositet kan det nevnes at jeg også har satt inn et USB 3 kort i min Mac Pro for å se om det var mulig å få økt hastigheten på lesing av CF kort. Etter oppgradering av kamera var lasting av bilder fra CF kort noe som begynnte å ta for lang tid fra kortleseren min på USB 2. Her er en test av hastighet på et x1000 kort fra Lexar tilkoblet på USB 2 port:
Bilde
Ikke akkurat noe å rope hurra for og litt slitsomt å komme hjem med fulle minnekort.

Etter å ha satt inn et billig (16USD fri frakt) USB 3 kort fra Ebay var hastigheten klart forbedret:
Bilde
En forbedring av lesehastighet på 6 ganger gjør ventetiden merkbart mye kortere.

Alt i alt så har skiftet mitt fra eldre Mac Mini til Mac Pro 5.1 med litt oppgraderinger gjort underverker for arbeidet mitt med bilder i Lightroom og Photoshop.

Håper dette har vært nyttig for noen som har lurt på å putte SSD i sin "gamle" Mac Pro :-)

Gøran
medlem i 189 måneder
 

Re: SSD i Mac Pro 5.1

Innleggav LCD » tor 13.02.2014 16:38

Hei

Flott forklart
Kan samtykke til at en oppgradering med SSD, noen raid og nye skjermkort gjør susen i gamle Mac Pro maskiner
Spesielt med SSD kjørt på PCI Xpress kort som støtter 6GB/s gjør susen da man kan få utnyttet 6GB/s disker
Mac Pro har jo kun 3GB/s interface for disker originalt
Er straks 4 år siden første SSD ble montert og etter et par utbyttinger + diverse samt med SAS raid blåser det greit unna
Hadde et oppgjør med meg selv og venter litt med ny maskin da maskin fremdeles henger greit med enda og ligger rund 16000 ( 16734 ) på Geekbench2
medlem i 148 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]