Får ikke reinstallert Snow Leopard

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Får ikke reinstallert Snow Leopard

Innleggav jakko » tir 06.05.2014 17:22

Har en mac pro 13t midt 2010 som er full av virus og drit, vil gjerne reinnstallere mac os x, men får det ikke til. Har oppgradert til Maverics 10.9.2, men det har vel nesten blitt verre... Bestilte installasjons disc fra app store - snow leopard 10.6.3, som jeg håpet skulle funke, men når jeg trykker instalasjonsikonet får jeg feilmeldingen "du kan ikke bruke denne versjonen av Mac OSx.app med denne versjonen av OSx"??

Er det ikke mulig å innstallere Snow Leopard når jeg har oppdatert til Maverics?

Har også prøvd å trykke cmd + R ved oppstart, men har hørt at det ikke funker på denne maskinen?

Frustrert! All hjelp mottas med stor takk :-)
medlem i 119 måneder
 

Re: Får ikke reinstallert Snow Leopard

Innleggav T.B.Hansen » tir 06.05.2014 18:19

Det er ikke mulig å gå tilbake i OS-versjon, nei.

På den annen side vil det ikke hjelpe deg å reinstallere OS. Om du har problemer med skadeprogrammer (virus finnes ikke på Mac), må du identifisere og fjerne disse; eventuelt slette (reformatere) hele disken og installere all programvare du trenger på nytt.

Det siste tar normalt lengre tid, men mange foretrekker det fordi det er en prosess som ikke krever systematikk. Gjør du dette, må du huske at alle dokumenter som ikke er lagret et annet sted enn på den interne disken forsvinner, at all programvare du har glemt passord til (inkludert Apple ID) må kjøpes på nytt, og at du må gå gjennom alle programmer og sette dem opp igjen slik du er vant til, før du kopierer tilbake dokumentene dine fra backup. En svært tidkrevende prosess. Om du sletter disken, reinstallerer Mac OS og deretter gjenoppretter programvare og innstillinger fra backup, er sjansen stor for at du også gjenoppretter problemene du har hatt.

Når du har fikset problemene anbefaler jeg deg å krysse av for bare å godta installasjon av programmer fra Mac App Store. Da vil du bli advart om du forsøker å installere dårlig programvare.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Får ikke reinstallert Snow Leopard

Innleggav LCD » tir 06.05.2014 18:32

Hei

Nå heter vel maskinen din Macbook Pro og ikke Mac Pro vil jeg tro
Fullt mulig å innstallere en lavere versjon av OSX om du holder deg til den versjonen OSX som maskinene ble levert med...som hos deg 10.6
Om du ønsker å innstallere en lavere versjon en den du nå har inne på maskinen bør du først sjekke hvilken versjon som maskinen kom levert med for å være på den sikre siden
Det er da den laveste versjonen OSX som maskinen din normalt kan bruke

Maskinen din ble sikkert levert med OSX 10.6 om det er en MBP 13" fra 2010
Om...maskin din da ble levert med 10.6.3 og du har DVD plate må du starte maskinen opp med DVD plata, bruke diskverktøy derfra for så å slette disken din før du får innstallert OSX med plata og 10.6.3 og så oppgradere derfra
Du kan ikke kan legge inn et lavere OSX i nummer enn det du har inne på maskin før du sletter disken helt
Sett inn plata og ta en omstart ved å holde inne "alt" tasten så kan du velge DVD plata
eller bare hold inne "D" eller var "C"!! under oppstart så er du igang
Men husk backup av filene dine da alt blir borte om du sletter disken
......
Men...hvorfor lager du deg ikke heller en USB pinne av OSX Mavericks 10.9 innstaller som du kan laste ned fra App Store og bruker så den for å innstallere OSX Mavericks på nytt etter sletting av disken om du ikke får recovery funksjonen til å fungere
Du finne guider på allt dette her på forumet om du tar en søk
medlem i 148 måneder
 

Re: Får ikke reinstallert Snow Leopard

Innleggav T.B.Hansen » ons 07.05.2014 14:01

Som sagt, det beste er å finne og fjerne den programvaren som skaper problemene. Da behøver man ikke å slette disken eller installere noe som helst på nytt, og unngår å miste filer man har glemt å backe opp eller programmer man har mistet lisensnummeret til.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Får ikke reinstallert Snow Leopard

Innleggav Mumle » ons 07.05.2014 14:50

enig med T.B. Det er mye bedre om du beskriver problemet ditt enn å bare satse på reinstallering.
Når du skriver at du har "virus og drit" betyr det antakelig at du ikke har sjekket problemene. Begynn med Aktivitetsmonitor og se på hva som spiser CPU og minne. hvis dette er programmer du ikke trenger bør du slette dem, evt reinstallere dem. Bruk Appzapper eller et annet sletteprogram.

Vær obs på at gamle programmer (ofte overliggere fra tidligere oppdateringer) kan lage mye krøll når du oppdaterer OS-et.
medlem i 221 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron