Tastatur og rare symboler

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » man 29.09.2014 23:50

Etter et lite uhell der jeg tråkket på macen min (uten å legge spesielt mye vekt på maskinen) fungerer ikke tastaturet som normalt og rare symboler dukker opp når jeg bruker det. Til tross for dette klarte jeg etter flere forsøk å taste korrekt passord og logge meg inn på brukeren. Tastaturet ble da normalt etter en liten stund. Nå er derimot de rare symbolene tilbake og jeg får ikke logget meg inn. Prøvde å restarte macen ved å holde inne power-knappen og endte da opp i disk utility hvor jeg startet recovery HD og er nå tilbake på innloggingsskjermen hvor jeg ikke får gjort noe som helst.

Har noen hatt lignende problemer?

EDIT: Beklager, gikk litt fort i svingene her. Jeg har en bærbar Macbook Pro, ikke stasjonær.

Like etter at jeg postet dette klarte jeg å logge meg inn, men jeg er nå livredd for å lukke macen. Er det mulig at slike problemer bare løser seg selv?
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav T.B.Hansen » tir 30.09.2014 9:49

Om problemene kom etter at du tråkket på maskinen, er det åpenbart at Mac'en har fått en fysisk skade. Denne vil ikke gå over av seg selv. Hvor mye som må byttes kan bare en kvalifisert reparatør si — men siden det er en skade du har forårsaket selv, må du selv betale regningen. Sjekk om du har en innboforsikring som kan dekke deler av utgiftene.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » tir 30.09.2014 11:24

Takk for svar. Hvis det kun er tastaturet som må skiftes ut, vet du eller noen andre hvor mye det vil koste ca.? Har kjøpt maskinen på Elkjøp, men har dårlig erfaring fra tidligere. Hvis jeg likevel må betale selv, spiller det noen rolle om jeg tar med maskinen til Eplehuset istedenfor Elkjøp?
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav T.B.Hansen » tir 30.09.2014 14:42

Umulig å vite uten å undersøke maskinen. Du kan be om et overslag — men det koster vel også fort en dagslønn.

Som sagt, jeg ville ha sjekket om jeg hadde forsikring som dekket slikt som dette. Da slipper man unna med en egenandel — men gratis blir det uansett ikke.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » ons 01.10.2014 14:49

Takk igjen. Har funnet ut at jeg har egenandel på 4000 kr dersom jeg bruker forsikringen, så det blir nok dyrt uansett.
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Morse » ons 01.10.2014 19:42

Forslag: Sjekk https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro

Kanskje noen har en defekt maskin lik din, med ødelagt hovedkort el. lign., men med "topcase" intakt, rimelig tilsalgs? Med litt fingernemhet og riktig verktøy klarer du sikkert å fikse selv? NB! Det kreves arbeidsro, konsentrasjon og tålmodighet! Sjekk også på eBay...

Du får vurdere timebetaling kontra arbeidsinnsats selv! Best of luck!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » ons 01.10.2014 19:58

Morse, tror du det blir så dyrt å få det reparert at det bør vurderes? Tror egentlig bare jeg hadde gjort mer skade enn nytte... Tålmodighet har jeg heller ikke.
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Morse » tor 02.10.2014 5:22

Tålmodighet og presisjon er absolutt nødvendig... Prisen for en autorisert reparasjon høres helt hinsides ut, men kanskje du kjenner noen som er glade i å skru? Ellers tror jeg nok du er best tjent med en bruktmaskin. Alternativt: Kjøp deg et brukt USB-tastatur, og evt. en USB-hub hvis du blir i beit for USB-innganger!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav T.B.Hansen » tor 02.10.2014 17:33

Sjansen er nok tilstede for at det er «dypere» skader enn selve tastaturet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » tir 07.07.2015 19:26

Hei igjen...

Toppdekselet ble byttet av Eplehuset i fjor høst. Forleden dag sluttet plutselig en rekke taster å fungere (s, d, f, g, h, j, k, l). Etter en stund fungerte tastaturet som normalt, men i dag reagerer ikke de nevnte tastene i det hele tatt. Utrolig frustrerende ettersom jeg har vært ekstremt forsiktig med macen og vet at jeg hverken har tråkket på den eller sølt noe på tastaturet.

Garantien på servicen var på tre måneder, så hva kan jeg gjøre..?

Dette skrev Eplehuset da de reparerte den:
Under feilsøking av maskinen din fant vi feil på toppdekselet. Vi byttet de defekte delene og feilen ble verifisert rettet. Reservedelene vi har brukt har du tre måneders garanti på.
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Helge Hafstad » tir 07.07.2015 19:53

Garantien på servicen var på tre måneder, så hva kan jeg gjøre..?


Du kan mest sannsynlig ikke gjøre så mye mer enn å bite i det sure eplet og kjøpe deg ny maskin. Reparasjonen av toppdeksel forlenget livet på en maskin som egentlig var «ødelagt» og det er stor sannsynlighet for at også andre deler har blitt påvirket. Du kan da risikere å utføre nok en reparasjon uten at det gir sikkerhet for noe som helst.

Selg den som delemaskin og bruk pengene på en ny eller nyere brukt modell. Her er en som virker som et meget godt kjøp:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=apple

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav Ostepop » tir 07.07.2015 20:03

Å... Triste greier. Trodde den skulle være så god som ny etter å ha blitt reparert. Maskinen er jo egentlig i perfekt stand bortsett fra de tastene. Vet ikke om jeg greier å kvitte meg med den.

Takk for svar!
medlem i 114 måneder
 

Re: Tastatur og rare symboler

Innleggav koedd » tir 07.07.2015 20:51

Om det kun er tastaturet som ikke virker, kan du koble til et bluetooth-/ usbtastatur og fortsette å bruke maskinen. Litt tungvint, men det er ikke nødvendig å "kaste" maskinen på grunn av dette.
medlem i 104 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron