Bruke Mac Pro til server

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Bruke Mac Pro til server

Innleggav olsen89n » tir 30.12.2014 1:14

Hei. Jeg driver et lite filmselskap, og vi må investere i ny Mac Pro innen kort tid. Vi bruker idag en tidligere Mac Pro-modell, muligens fra 2009 eller noe i den duren.
Det jeg lurer på er først om det i det hele tatt er mulig å gjøre om denne gamle Mac Proen til en server, og i så fall hva jeg må gjøre med den, eller oppgradere på den for at dette skal være mulig.

For folk som har jobbet med serverløsninger i flere år, kan det godt hende at spørsmålet mitt er for domt til å bli stillt, men det er også derfor jeg stiller dette litt dumme spørsmålet på forumet, da jeg vet at det finnes folk her med overskuelig kunnskap.

Grunnen til at jeg lurer på om denne Macen kan brukes til en for for server, er fordi vi per dags dato ikke har et hav av penger vi kan bruke på et Xsan eller lignende. I dag jobber vi kun med eksterne harddisker som er koblet til maskinen gjennom USB2 og USB3, og jeg vet derfor at potensialet er stort.

Det jeg skulle ønsket var å kunne sette opp den gamle Macen på nettverket, hvor alt ble lagret, mens alle maskinene våre i nettverket, både en ny Mac Pro, og flere Mac Book Pros, kan koble seg til samtidig for å få tilgang til de samme filene.

Vil dette være en jobb som macen trenger mye oppgradering for å få til? Eller vil det uansett gå for trengt til at det i det hele tatt er noe poeng å vurdere?
Flere sitter sikkert nå å tenker at det vi burde gjort var å få tak i et Pegasus, eller LaCie Thunderbolt-RAID, og dette er absolutt noe vi har vurdert, da også såklart som en backupløsning. Problemet med å bruke en slik løsning til å jobbe fra, er at vi trenger å kunne jobbe med de samme prosjektene på flere maskiner.

Takk for tolmodigheten ved å lese hele tråden, samt all hjelp og innspill som måtte dukke opp.
medlem i 198 måneder
 

Re: Bruke Mac Pro til server

Innleggav Morse » tir 30.12.2014 4:17

En MacPro fra 2009 kan oppgraderes nærmest i det uendelige. Nøyaktig hvilken modell er det?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bruke Mac Pro til server

Innleggav lazyjacket » tir 30.12.2014 9:22

Hei, første steget med å gjøre den om til en Server, blir å installere OSX server:

https://www.apple.com/no/osx/server/


Så sier internet videre at det ikke er noe problem å gjøre den om til en filserver feks:

http://macperformanceguide.com/blog/201 ... deals.html

Husk at for at dere skal ha noen god effekt fra denne som en filserver, så bør dere sørge for at nettverket ikke er en flaskehals.
medlem i 132 måneder
 

Re: Bruke Mac Pro til server

Innleggav Johnny Gleden » tir 30.12.2014 14:23

Hei

Har selv en 2006 Mac Pro 1.1 som server som kjører OSX 9.5 og det siste i software
Maskinen funger helt ekselent som server
Jeg har også en 2.66GHz 8 core 2009 som er i daglig bruk
En 2009 Mac Pro vil jeg egentelig si er litt ovekill som server i utgangspunktet og egner seg vel fremdeles greit som en produksjonsmaskin med litt oppdatering på HW ( i en eller annen form ) om det da ikke er en en av billigmodellene dere har med så som Quad prosessor og lav GHz
Om det derimot er en 8 core med GHz av den høyere versjonen tåler den litt oppgradering og vil dermed kunne henge med litt til
Det som det gjerne skorter på med gamle Mac Pro maskiner er forståelsen av nye skjermkort, SSD boot på 6GB/s PCie kort samt raiding av disker og SAS kort for å få opp hastigheten og acsesstiden til filhanteringen
Prossessorkraften er der allerede om det er en 8 core
Men gud for en grei og flott server det blir med en 2009 Mac Pro om dere pensjonerer den

Avhengig av typen lagring og tilgang man ønsker med en server kan man jo kjøre OSX server eller bare ha den som en enkel bakup og filserver
Enkelt å banke inn 5 disker i Raid + en SSD boot uten å modde maskin utover det å ta ut DVD boksen
Plokker man ut DVD drevene ( tar 5 sekunder ) og setter inn en enkel disk holder sammen med et enkelt SATA PCie kort i maskin, kan man fint legge inn 4 ekstra disker+ en SSD boot opp i DVD plassen utover de 4 som det allerede er plass til hvor man kan raide alle 8 diskene Med SoftRaid som en løsning
Der ligger det strøm og disk-kontakter som man kan forgrene ut til flere enheter
Titt her......
Vinklene kjøpte jeg på Bauhause
viewtopic.php?p=2435006#p2435006

Det man må tenke på når man ønsker å innvestere i en ny Mac Pro med noe utstyr i dag og hvor man kansje er litt avhengig av disk og diskplass som videoredigering gjerne er så koster det litt om man går fra et oppsett med gammel Mac Pro

Et oppsett med en grei ny Mac Pro med bra skjermkort, Thunderbolt skjerm(er) og litt ekstern diskplass med et par kabinetter på Thunderbolt kommer fort på 100.000 om man da ikke skal ligge i den laveste enden på Mac Pro skalan med gamle skjermer og USB disker ved kjøp
Men da er vel noe vitsen borte med ny Mac Pro
Man kan fort regne på en liten oppgradering på den gamle maskinen om det er en av toppmodellene med å forlenge livet til den litt lenger
Da kansje henger fremdeles den gamle Maskinen greit med en stund til
Eventuellt ha den som en grei å brukbar "attåt" maskin om det behovet er der

Maskinen min har et OWC 6Gb/s PCie kort med 2 X SSD som boot og ligger vel på 7-800Mb/s på disktiden og er kjapp som et lyn
Sitter også et HD 5870 skjermkort i maskinen
Geekbench score ligger på over 17000
Man kan jo også smelle inn et nyere skjermkort ved så som Mac versjonen av 7950 kortet om ønskelig

Om dere setter den gamle Mac Pro maskinen som server ved kjøp av ny Mac Pro, så får dere en veldig...veldig bra og letthånterlig server som man kan stole på og som tåler en trøkkkkkkk før den kneler

Litt avhengig av behovet dere har på redigering er det mange som nå kjøper seg den største og nyeste iMac med 5 K skjerm og bruker den som et alternativ til Mac Pro på redigering
Dette er er et bra og prsigunstig allterantivfor for en rask maskin med en fortreffelig skjerm
medlem i 119 måneder
 

Re: Bruke Mac Pro til server

Innleggav olsen89n » man 05.01.2015 10:30

Takk for mange gode tilbakemeldinger.

Maskinen vår er en tidlig 2009 modell. 2 x 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon. 26GB 1066 MHz DDR3 RAM. ATI Radeon HD 4870 512 MB skjermkort (Dette skjermkortet hjelper oss IKKE med tanke på redigering osv.)
medlem i 198 måneder
 

Re: Bruke Mac Pro til server

Innleggav Morse » tir 06.01.2015 2:49


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]