Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav oysteinmoen » man 07.03.2016 22:45

Hei

Kjøpte en Mac Pro 5,1 (2010/Westmere)) på finn.no, og forrige eier har installert og kjørt Windows7 på den. Harddisken er formatert i HTFS (eller hva f@*n det heter) så jeg får ikke bootet fra min OSX-installasjonsUSB og re-formatert harddisken og lagt inn OSX.

What to do..?

Hvis jeg prøver å bare erstatte 2.5" som sitter i den, med min egen 2.5" SSD så vil heller ikke Mac Pro´en starte.


tips mottas med stor takk

Øystein
medlem i 195 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav jerry.c.bush » man 07.03.2016 22:48

Om du holder nede ALT/Option tasten, får du da opp bootbar disk (USB-saken din) der?
Om du gjør det, så skal du kunne kjøre Disk Utility derifra og reformatere den interne disken. Mener at det skal gå om USB-saken din er laget riktig.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav oysteinmoen » tir 08.03.2016 2:32

Problemet er at ALT kommandoen i oppstarten ikke fungerer fordi dette er en 100% Windows-konfigurert harddisk. Iallefall sånn som jeg forstår det. Uansett om jeg plugger i en USB eller harddisk med OSX installasjonsfiler så vil ikke Windows-filsystemet gjenkjenne osx-installasjonsfilene og jeg får aldri et valg å formatere harddisken.
medlem i 195 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav Helge Hafstad » tir 08.03.2016 3:17

Hvis du starter den med T-tasten nede så skal den komme opp i diskmodus - du ser da et FireWire-symbol som beveger seg rundt på skjermen. Fungerer dette så kan du koble den til en annen maskin med en FireWire og/eller en Thunderboltkabel og formattere fra den andre maskinen.

I Diskverktøy under «Slett» skal du velge «OS X Extended (journalført)» som format. Se til at der bare er en partisjon i første omgang.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav oysteinmoen » tir 08.03.2016 15:01

Nei, dette fungerer ikke. Som sagt, maskina er formatert i 100% "windows-mode", så ingen av de vanlige osx/mac-kommandoene fungerer. Jeg er kompetent i forhold til å installere osx og formatere harddisker etc på macbook pro´en min, men dette er min første Mac Pro og første gang jeg har vært borti at noen har valgt å kjøre Windows 7 på den....

Altså, hvis jeg trykker T eller ALT så vil ikke engang maskinen starte, men hvis jeg trykker F2 under oppstarten så får jeg full Windows 7 oppstarts-meny (Safe start etc). Windows vil jo selvfølgelig ikke anerkjenne noen av osx-installasjonsdiskene ettersom de er formattert i Mac-standard...

Noen som har råd?
medlem i 195 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav Jonas.J » tir 08.03.2016 15:39

Ta ut disken dersom du har tilgang på et løst kabinett, hvis ikke selges slike svært billig.
Kobl så disken til den Mac'en du har, partisjoner den på nytt og formater den (det skjer automatisk dersom du velger partisjon og GUID partisjonstabell).
Dette SKAL virke ...
medlem i 151 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav oysteinmoen » tir 08.03.2016 15:51

Ok, skal prøve det. Kan jeg stappe den inn i en 2.5" enclosure,formatere og installere osx som en ekstern disk på min macbook pro?

Og så er det veldig merkelig at når jeg tok ut min SSD fra Macbook Pro´en og erstattet den med windows-disken i Mac Pro´en, så ville ikke Mac Pro´en starte.
Er det noe grunn til det?
medlem i 195 måneder
 

Re: Reinstallere OSX på Windowsformatert Mac Pro

Innleggav Jonas.J » tir 08.03.2016 18:44

Ja, du kan formatere den som en ekstern disk til din eksisterende Mac. Hvorfor maskinen din ikke vil starte når du putter den Windows-formaterte disken inn i den er jeg usikker på. Hvis alt hadde vært gjort rett fra begynnelsen av hadde du ikke hatt dette problemet.
Men husk;
Sett disken i et eksternt kabinett.
Partisjoner på nytt (det nytter ikke bare å slette), selv om det står at den bare har 1 partisjon så partisjoner du den på nytt med 1 partisjon, velger alternativ 1 (GUID), Mac OS Extended (journalført).
Siden alt du har skrevet tyder på at disken er OK så skal alt være klart til å installere OS X på nytt.

Tilføyelse: Ser du har skrevet 100% Windows filsystem. Under en oppstart med USB-installasjonsstick er det en 100% Mac du har. Hva som er på de enkelte diskene er underordnet så lenge du holder Alt-tasten nede under oppstart.
Ville bare tilføye dette ...
medlem i 151 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]