Søker tips til Mac Pro oppgradering

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Søker tips til Mac Pro oppgradering

Innleggav sMac » fre 29.04.2016 19:02

Hei!

Jeg søker etter noen kyndige som kan tipse meg på veien mot et rimelig og bærekraftig kjøp. Jeg har kikket rundt på nettet etter en maskin jeg kan gjøre tung bilderedigering (opp til 2-3GB store filer) og mindre videoredigering på.

Jeg kom over en nettside som heter lowendmac.com der det var skrevet om en oppgradering på Mac Pro 1.1 og 2.1 til å gå høyere enn OS X Lion, les her http://lowendmac.com/2014/modernizing-the-mac-pro-11-and-21

Jeg ser det ligger noen maskiner ute på finn.no om dagen som kunne vært aktuelt. Jeg har ikke den største innsikten men jeg skulle gjerne hatt en maskin jeg kan oppgradere noen å frem i tid om det går. Det må ikke være Mac Pro fra den tiden artikkelen refererer til men også nyere modeller.

Så spørsmålet er: Hvilken maskin skal burde jeg gå for mht hardware og software som det er mulig å oppgradere til et visst nivå minst 3-4 år frem i tid?

Jeg er ikke så fin på å ha den nyeste softwaren, bare jeg kan kjøre relativt nye versjoner av Adobe Photoshop og Premiere Pro.

Håper noen kan dele erfaringer eller tips. Men også fordeler og ulemper.

På forhånd, takk!
Simen

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Søker tips til kjøp av Mac Pro å oppgradere

Innleggav MCSE » fre 29.04.2016 19:28

Heisan sMac.

Umiddelbart kan vi stryke både 1.1 & 2.1 fra lista rett og slett fordi du nevner ordet oppgradering sammen med tidsperspektivet 4-5år.

Jeg har en MacPro fra 2008 (3.1 - 2 stk 3 GHz Xeon) som gjør det den skal. Denne er oppgradert et par ganger med ca 10.000.- i tillegg til de ca 45/50.000 den kostet ny. I dag får jeg nok til bussen hjem om jeg selger den (en smule overdrevet).

Å kjøpe nytt er alltid best med tanke på oppgradering, men etter en rask SSD et bra skjermkort og 16GB minne kan jeg ikke finne andre akutte behov hos meg selv og mine 5GB+ FinalCut prosjekter. Alt kan selvsagt gå raskere men man må se det i forhold til inntjening, økonomi osv.

Det beste du kan gjøre er å sette deg et budsjett og prøve å finne den beste dealen for det. Selvsagt med noen minimums grenser som SSD, 2GB+ skjermkort og 16GB minne. Desto flere CPU'er desto raskere rendring av video osv. Erfaringsmessig er det kjedeligste jeg må vente på rendring av video og der er det enorme forskjeller på 1-2 CPU'er, så gå heller for 2 kjappe Xeno'er en 1 av nyere dato.

Du bør legge av 5-10.000 med trykket øverst :) for en ok løsning.

Lars.
medlem i 165 måneder
 

Re: Søker tips til Mac Pro oppgradering

Innleggav rungrona » fre 29.04.2016 22:24

Det kommer jo an på hva du finner - og hvor mye du har i budsjett. Jeg fikk en Mac Pro 1,1 med 2 CPU-er, og oppgraderte med mere minne og nytt skjermkort. Kjøpte minne og kabel for strøm til skjermkort på ebay - FB-DIMM er ikke helt gjengs vare i Norske butikker.

Nå hadde jeg et skjermkort Radeon HD67xx) liggende, så hele greia kom på under 500,-, og den kjører Premiere Pro og Photoshop helt greit - men OS oppgradering krever litt jobb.

Mac Pro 1,1 og 2,1 anbefales ikke dersom du ikke vil flashe skjermkortet eller bytte skjermkort når du vil oppgradere, men er uslåelig til den prisen - og det finnes sikkert en haug maskiner der ute som bare skal kastes rundt i grafiske bedrifter. Det viktigste er nok minne, og SSD om du skal gi maskinen nytt liv.
medlem i 175 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron